۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
فرجام چندگانگی بین صنعت و محیط زیست؛ پتروشیمی میانکاله پرید
بازار گزارش می‌دهد؛

فرجام چندگانگی بین صنعت و محیط زیست؛ پتروشیمی میانکاله پرید

ساری- اما واگرها و مخالفت های فراوان چندگانگی بین صنعت و محیط زیست، دست مازندران را از پتروشیمی کوتاه کرد و این صنعت بزرگ از میانکاله پرید.

بازار؛ گروه استان‌ها: هنوز کلنگ ساخت پتروشیمی در مراتع حسین آباد بهشهر به زمین زده نشد که ساز مخالفت به بهانه‌های زیست محیطی با آن شروع شد و سرانجام پای دستگاه‌های قضائی و امنیتی به آن ورود کردند و با حکم قضائی ادامه کار این پروژه متوقف شد.

مخالفان پتروشیمی میانکاله، ورود پساب به دریا و تالاب میانکاله، ابهام در واگذاری ۹۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی، ابربدهکار بودن مالک پروژه و دیگر مسائل را از جمله دلایل مخالفت با آن مطرح کردند و تشکیل زنجیره‌های انسانی و ورود سلبریتی ها و غیره دست به دست هم داد تا جلوی ساخت آن گرفته شد.

طی روزهای اخیر انحلال مجوز پتروشیمی امیرآباد در رسانه مطرح شد، پروژه‌ای که طی یک فصل در استان مازندران سروصدا ایجاد کرد و اینک رفتن و پریدن از میانکاله و مازندران نیز حاشیه ساز شده است و برخی مخالفان دیروز، امروز به این مسئله معترض هستند.

هرچند منطقه حسین آباد با منطقه حفاظت شده میانکاله فاصله دارد اما شنیده‌ها حاکی از آن است طبق تصمیم کمیسیون زیربنایی دولت و با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست، برای حفاظت از میانکاله دیگر قرار نیست پروژه پتروشیمی میانکاله در منطقه امیرآباد احداث شود.

پتروشیمی میانکاله پرید| پرپرشدن صنایع در مازندران

از سوی دیگر به اعتقاد آنان درحالی پتروشیمی میانکاله به خارج از مازندران و استانی کویری منتقل شد که به دلیل آب بربودن این صنعت، عمده واحدهای پتروشیمی در کنار ساحل مستقر شده اند. موضوع انتقال پتروشیمی میانکاله به دامغان و منطقه کویری از یک نامه شروع شد که دبیر کمیسیون صنعت و زیربنایی هیئت دولت در بند پنجم، بررسی و انتقال این پروژه به دامغان را مطرح کرده است.

آب پتروشیمی چگونه باید تأمین شود| برخی‌ها می‌خواهند زیر قولشان بزنند
غلامرضا شریعتی نماینده مردم مردم شرق مازندران با انتقاد از انتقال پروژه به استانی دیگر از مسئولان محیط زیست خواست تا پاسخ دهند، آب مورد نیاز این پروژه را چگونه می‌خواهند تأمین کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه حتماً مسئولان قصد دارند آب‌های سرزمینی مازندران و یا دریا را به این پروژه منتقل کنند، از عملکرد محیط زیست انتقاد کرد و گفت: نباید منافع استان را قربانی کرد زیرا انتقال پتروشیمی تهدید منابع آبی مازندران است.

حتماً مسئولان قصد دارند آب‌های سرزمینی مازندران و یا دریا را به این پروژه منتقل کنند و نباید منافع استان را قربانی کرد زیرا انتقال پتروشیمی تهدید منابع آبی مازندران است

وی با اظهار اینکه محیط زیست قبلاً موافق ساخت پتروشیمی در امیرآباد بود و مجوز صادر کرد، گفت: امروز برخی‌ها می‌خوانند زیر قولشان بزنند و نامه اخیر محیط زیست به دولت نشانه آن است که محیط زیست می‌تواند به طرح مجوز بدهد و یا کجا می‌تواند مجوز ندهد و این مصوبه دارای ایراد است.

شریعی یادآور شد: اگر طرحی را دولتی مصوب و دولت بعدی آن را ملغی کند، سبب بی اعتمادی سرمایه گذار ی شود و اگر این گونه باشد سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس پتروشیمی را حق مردم مازندران دانست و گفت: پتروشیمی صنعتی آب بر است و انتقال آن به استان دیگر این مسئله را تقویت می‌کند که می‌خواهند آب مورد نیاز را از سد فینسک و روی سرشاخه‌های آبی مازندران تأمین کنند.

پتروشیمی میانکاله پرید| پرپرشدن صنایع در مازندران

وی خواستار اجرایی شدن مطالبه و حق مردم مازندران درباره پروژه پتروشیمی شد.

پتروشیمی میانکاله با هدف برداشت سالانه ۲۵ میلیون مترمکعب آب از دریای خزر برای تولید ۴۰۰ هزار تن پروپیلن تصویب شده و با توجه به اهمیت تولید پروپیلن و بهره برداری از متانول مازاد تولیدی در کشور و به منظور تبدیل متانول به پروپیلن و تکمیل زنجیره ارزش، این محصول راهبردی با اولویت رفع نیاز داخلی، کاهش واردات مشتقات پروپیلن قرار بود در امیرآباد احداث شود.

صنایع بزرگ را از مازندران نپرانیم
شایعه انتقال پتروشیمی به میانکاله سبب مخالفت مسئولان استانی شده است و آیت الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران نیز با بیان اشاره به اهمیت محیط زیست گفت: نباید به بهانه‌های زیست محیطی صنایع بزرگ و مادر را از استان برانیم و فراری دهیم.

وی تاکید کرد: هنر محیط زیست باید آن باشد که بین محیط زیست و صنعت هماهنگی ایجاد کند تا بتوان صنایع بزرگ را در استان ایجاد کنیم نه آن که آن را بپرانیم.

اجازه ادامه فعالیت به پتروشیمی میانکاله را نخواهیم داد
چندی پیش معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان کل کشور در بازدید از محل پروژه پتروشیمی میانکاله گفت: بدون گذراندن فرایندهای قانونی و رعایت دقیق قانون و مجوز زیست محیطی، اجازه ادامه فعالیت به پتروشیمی میانکاله را نخواهیم داد.

غلامعباس ترکی در بازدید از محل احداث طرح پتروشیمی میانکاله با هدف صیانت از حقوق عامه با مسئولان و افراد حاضر در محل در خصوص چگونگی گذراندن فرایندهای قانونی و مجوزهای صادره، گفتگو کرد. همچنین کارشناسان حاضر و نمایندگان مرتع داران توضیحات خود را ارائه دادند.

ترکی در خصوص این پروژه و نتایج حاصله از این بازدید گفت: بر اساس مشاهدات میدانی با توجه به ورود به موقع دادستانی کل کشور در موضوع، به جز ۱۵ متر فنس کشی و نصب تعدادی پایه هیچ گونه اقدام عمرانی و یا احداث بنا یا تخریبی در اراضی و مراتع انجام نشده است و بعد از دستور قضائی این مرجع مبنی بر توقف عملیات اجرایی نیز عملیات به طور کامل متوقف و هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است، لذا در حال حاضر پروژه کاملاً متوقف است.

پتروشیمی میانکاله پرید| پرپرشدن صنایع در مازندران

بر اساس مشاهدات میدانی با توجه به ورود به موقع دادستانی کل کشور در موضوع، به جز ۱۵ متر فنس کشی و نصب تعدادی پایه هیچ گونه اقدام عمرانی و یا احداث بنا یا تخریبی در اراضی و مراتع انجام نشده است

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور افزود: با بررسی مدارک و مستندات و گزارش‌های سازمان بازرسی کل کشور و پاسخ استعلامات به عمل آمده از مراجع مسئول، احداث پروژه فاقد مجوز زیست محیطی است.

وی ادامه داد: همچنین ‪ در فرآیند واگذاری اراضی از سوی سازمان امور اراضی کشور صرف نظر از برخی ابهامات و اشکالات مربوط به طرح توجیهی، مجری، اسناد و نوع اراضی و مناطق حفاظت شده، می‌بایست ابتدا مجوز زیست محیطی اخذ می‌شد که بدون رعایت این پیش نیاز، واگذاری صورت گرفته است

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان کل کشور تصریح کرد: بنابراین باید عنوان کرد نود هکتار واگذار شده که به صورت اجاره مشروط می‌باشد نه واگذاری قطعی، بدون گذراندن فرایند و تشریفات قانونی صورت گرفته است.

در حالی مازندران از داشتن صنایع بزرگ و مادر محروم است که نرخ بیکاری در شهرستان‌های شرق استان بیش از ۳۰ درصد است و ساخت پروژه‌های بزرگ، از مهمترین مطالبات مردم استان به شمار می‌رود. همچنین در حالی که بسیاری از مسئولان و صاحبنظران نسبت به انتقال پروژه پتروشیمی از امیرآباد مازندران موضع گرفته اند و با آن مخالف هستند، دسته دیگر نیز به بهانه‌های زیست محیطی همچنان خواهان توقف ساخت این طرح و لغو واگذاری زمین به پتروشیمی میانکاله در منطقه حسین آباد هستند.

به اعتقاد موافقان ساخت پتروشیمی در مازندران و شمال، احداث پروژه‌های پتروشیمی در مناطق شمالی به دلیل نزدیکی با میادین گازی مشترک در خزر برای کشور حائز اهمیت است و باید به این سمت پیش رویم.

کد خبر: ۱۵۴٬۲۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      0 0
      چه‌ اصراریه در شمال یا مرکز؟ خوب ببرید سواحل خلیج فارس