۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
ایران می تواند بخش مهمی از نیاز گازی جهان را تامین کند
وزیر نفت:

ایران می تواند بخش مهمی از نیاز گازی جهان را تامین کند

اوجی، وزیر نفت در باکو گفت: تحریم کنندگان تصور می کنند با ابزار تروریستی تحریم مانع پیشرفت ایران می شوند؛ اما این تحریم‌ها شمشیری دو لبه است که گریبانگیر خودشان شده است.

به گزارش بازار، جواد اوجی وزیر نفت کشورمان گفت: تحریم کنندگان تصور می کنند می توانند با ابزار تروریستی تحریم مانع توسعه و پیشرفت ایران شوند، ولی این تحریم‌ها شمشیری دو لبه است که گریبانگیر خودشان شده است.

جواد اوجی در همایش بین المللی انرژی جمهوری آذربایجان در سخنرانی خود در جمع وزرا و نمایندگان حدود ۳۰ کشور جهان به موفقیت‌های ایران در بحث تولید انرژی و نفت گاز گفت: علی رغم تحریم‌های چندین ساله و ظالمانه علیه مردم ایران، توسعه نفت و گاز ایران متوقف نشد.

وی افزود: ایران بیشترین ظرفیت گازی جهان را در اختیار دارد و در حال حاضر ۸. ۳۳ تریلیون متر مکعب ظرفیت و مخازن گاز کشورمان است و قادر است بخش مهمی از نیاز جهان را تامین کند.

وزیر نفت کشورمان گفت: ما در حال حاضر امکان تولید ۱ میلیارد مکعب در روز گاز را داریم، ظرفیت تولید نفت ما نزدیک به ۴ میلیون بشکه است، و ۹۲ میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال تولید می کنیم. ظرفیت تولید گاز ما در ۸ سال آینده باید به ۱.۴ میلیارد متر مکعب در روز برسد.

اوجی با اشاره به لزوم بهرمندی مردم جهان از نعمت انرژی گفت: جمهوری اسلامی ایران می خواهد همه مردم جهان از این نعمت خداوندی بهرمند شوند و با زیرساخت خوب و قوی کشورمان آمادگی کشورمان را برای همکاری در همه‌ی بخش‌های توسعه، تجارت و انتقال نفت و گاز به کشورهای جهان و منطقه اعلام می کنیم.

وی بومی بودن تکنولوژی‌های انرژی در ایران را فرصت خوبی برای همکاری‌های مشترک با کشورهای منطقه دانست و گفت: تجربه انتقال گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان می تواند برای همه کشورهای همسایه تکرار شود.

اوجی گفت: ما دومین شبکه بزرگ خطوط لوله گاز بعد از گازپروم را در اختیار داریم و پروژه‌های خوبی در حوزه LNG تعریف کرده ایم. ما حتی گاز کشورهایی که در پرداخت پول ما تاخیر دارند را قطع نکرده ایم و از همه کشورها و شرکت‌های علاقه‌مند برای سرمایه گذاری در بالادست و پایین دست صنعت نفت و همچنین انتقال و ترانزیت حامل‌های انرژی دعوت می کنیم.

وی توجه به انرژی‌های پاک را از اولویت‌های کشورمان دانست و افزود: امسال حدود هزار مگا وات انرژی تجدید پذیر تولید کرده ایم و با برنامه ریزی‌های انجام شده تا ۴ سال آینده این مقدار به ۴ هزار مگاوات خواهد رسید.

کد خبر: ۱۵۴٬۲۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha