۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
قانون مقررات ملی ساختمان الزامی و لازم الاجراست
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان:

قانون مقررات ملی ساختمان الزامی و لازم الاجراست

سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: چه کسی می‌تواند تضمین کند که ساختمان‌ها در هنگام بهره برداری از ایمنی لازم برخوردارند.

به گزارش بازار، ایمن‌سازی ساختمان یک بحث بسیار جدی است و همه نهادها، سازمان و ارگان‌های مرتبط برای تحقق این مهم باید پای کار باشند.

شکیب گفت: قانون مقررات ملی ساختمان الزامی است و همه باید آن را اجرا کنند.

وی افزود: مقررات ملی ساختمان مجموعه ایست از ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی لازم الرعایه در طراحی، نظارت و اجرای عملیات ساختمانی اعم از تخریب، نوسازی، توسعه بنا، تعمیر و مرمت اساسی، تغییر کاربری و بهره برداری از ساختمان که به منظور تامین ایمنی، بهره دهی مناسب، آسایش، بهداشت و صرفه اقتصادی فرد و جامعه وضع می‌شود.

شکیب گفت: در حقیقت مقررات ملی ساختمان مجموعه‌ای از حداقل‌های مورد نیاز و بایدها و نبایدهای ساخت و ساز است که با توجه به شرایط فنی، اجرایی و توان مهندسی کشور و با بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای روز ملی و بین‌المللی و برای آحاد جامعه کشور تهیه و تدوین شده است.

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور گفت: اگر مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان در پلاسکو عملیاتی می‌شد این ساختمان دچار حادثه نمی‌شد.

شکیب افزود: ساختمان یک سرمایه ملی است و عدم کنترل‌های لازم پس از ساخت خسارت‌های جبران ناپذیری بر اقتصاد هر کشور بر جای می‌گذارد.

به گفته آقای شکیب مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان با عنوان مراقبت ونگهداری از ساختمان‌ها است و هدف آن ارائه حداقل ضوابط و مقرراتی که با رعایت آن‌ها شرایط ایمنی، قابلیت بهره برداری مناسب، بهداشت، آسایش ساکنان، بهره دهی مناسب و پایایی ساختمان‌های موضوع این مبحث فراهم می‌شود.

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور گفت: وزارت راه و شهرسازی وقتی مقررات ملی ساختمان را تدوین می‌کند باید الزامات اجرایی این قانون را هم فراهم کند.

شکیب گفت: کشور ایران از حیث دانش روز دنیا در بحث عمران و ساخت و ساز هیچ مشکلی ندارد و به تعبیری به لحاظ دانشی جزء پنج کشور اول دنیاست. متاسفانه این دانش فنی به هیچ گرفته شده، چون نظامات اداری کشور خوب کار نمی‌کند.

وی تاکید کرد: شهرداری‌ها باید به وظایف خود درست عمل کنند و فقط کارشان هندسه نباید باشد.

شکیب افزود: مقام معظم رهبری می‌فرماید: قاعده عبور از شرایط سخت، پیچیده و تلخ و رسیدن به پیروزی و موفقیت نیازمند عملکرد جهادی، عزم راسخ، نگاه بلندمدت و نگاه بلند به اهداف و آرمان است.

اگر هر مسئولی به این چهار نکته کلیدی عمل کند دیگر با نوشتن نامه به دیگران مسئولیت را از سر خود باز نخواهد کرد.

سرپرست سازمان نظام مهندسی افزود: کمبود قانون در کشور وجود ندارد بلکه نبود عملکرد جهادی، نداشتن عزم راسخ، گرفتار شدن به مسائل حاشیه‌ای و مواردی از این دست مشکل اصلی است.

شکیب افزود: اگر کار جهادی باشد دیگر کسی به فکر زد و بند، مسائل حاشیه‌ای، توجه به منافع شخصی، امتیاز دادن به دوستان و اطرافیان خود نخواهد بود چرا که کار جهادی یعنی همه چیز در خدمت مردم.

کد خبر: ۱۵۴٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha