۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
خروج سهامداران عمده از پتروشیمی زاگرس
«بازار» خبر داد

خروج سهامداران عمده از پتروشیمی زاگرس

برای اینکه پتروشیمی های متانولی به سودسازی برسند دلار نیمایی باید به بالای ۲۵ هزار تومان برسد یا نرخ متانول در بازار جهانی به بالای ۴۵۰ دلار برسد.

بازار؛ گروه بورس: دولت به تازگی نرخ خوراک را تغییر داد و بر مبنای ریالی برای پتروشیمی های داخلی محاسبه می کند و همین مساله باعث شده تا شرکت های متانولی با تغییر سودسازی روبرو شوند.
پتروشیمی زاگرس که سال گذشته به ازای هر سهم ۲۴۰۰ تومان سود ساخته بود در ۱۲ ماهه امسال به نصف برسد و همین مساله باعث خروج برخی سهامداران از این نماد شده است و پیش بینی می شود این روند ادامه داشته باشد، زیرا تاثیر تغییر نرخ خوراک بر عملکرد پتروشیمی ها در طول یک سال هنوز نمایان نشده و در گزارش های سال های بعدی تاثیر بیشتری بر سود شرکت ها خواهد گذاشت.

محمود مرادی کارشناس بورس در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه تولیدکنندگان متانول از جمله زاگرس سال ها بهترین شرکت های بورسی کشور بوده اند، گفت: تصمیم های اخیر دولت برای افزایش بدون ضابطه نرخ خوراک باعث شده این شرکت به سمت زیان بروند و روی معاملات بورس نمادهای متانول ساز هم تاثیر گذاشته است.

وی با بیان اینکه پتروشیمی کاوه با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری تعطیل شده است، افزود: این شرکت اعلام کرده به دلیل اینکه تولید برای این شرکت صرفه اقتصادی ندارد فعالیت خود را متوقف کرده است.

او درباره اینکه پتروشیمی زاگرس در چه حالتی دوباره به سوسازی می رسد، تصریح کرد: در حال حاضر سقف خوراک پتروشیمی ها ۵ هزار تومان است و برای اینکه پتروشیمی های متانولی به سودسازی برسند دلار نیمایی باید به بالای ۲۵ هزار تومان برسد یا نرخ متانول در بازار جهانی به بالای ۴۵۰ دلار برسد.

در هفته های اخیر قیمت دلار در بازار آزاد به بالای ۳۱ هزار تومان رسیده و ارز نیمایی هم به محدوده ۲۶ هزار تومان رسیده است در حالی که سال گذشته ارز نیمایی بین ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان بود و پیش بینی می شود ارز نیمایی در همین محدوده باقی بماند.

کد خبر: ۱۵۴٬۱۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha