۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
وزیر نفت تهران را به مقصد باکو ترک کرد

وزیر نفت تهران را به مقصد باکو ترک کرد

وزیر نفت برای شرکت در بیست‌وهفتمین مجمع انرژی باکو و بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز کاسپین (هفته انرژی باکو) دقایقی پیش تهران را به مقصد آذربایجان ترک کرد.

به گزارش بازار، جواد اوجی امروز (چهارشنبه، ۱۱ خردادماه) برای شرکت در رویدادهای هفته انرژی باکو و مذاکره با مقام‌های حاضر در این رویداد بین‌المللی سه روزه، عازم آذربایجان شد.

این رویدادها یکم تا سوم ژوئن (مصادف با ۱۱ تا ۱۳ خردادماه) با حمایت رسمی وزارت انرژی جمهوری آذربایجان و سوکار برگزار می‌شود. نمایشگاه نفت ‌و گاز کاسپین نخستین نمایشگاهی است که پس از استقلال جمهوری آذربایجان سالانه به‌صورت مداوم برگزار می‌شود و بیش از ۲۵۰ شرکت از سراسر جهان را گردهم خواهد آورد.

جواد اوجی، وزیر نفت در نخستین روز این رویداد بین‌المللی سخنرانی خواهد کرد و در حاشیه آن دیدارهایی دو یا چندجانبه با وزیران و مقام‌های ارشد حاضر خواهد داشت.

روابط ایران و آذربایجان در دولت سیزدهم که سیاست افزایش همکاری‌های منطقه‌ای را دنبال می‌کند، ارتقا یافته است. قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان از خاک ایران به مقصد آذربایجان همسو با این موضوع هفتم آذرماه امضا و ۱۲ دی‌ماه عملیاتی شده است. بر اساس این قرارداد، ایران سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان را به آذربایجان تحویل می‌دهد.

روابط ایران و آذربایجان در طول تاریخ دارای فراز و فرودهایی بوده، اما آنچه روشن است اینکه دو کشور دارای منافع مشترک در میدان گازی شاه‌دنیز و دریای خزر هستند و هم‌اکنون نیز تأمین پایدار گاز منطقه نخجوان و سوآپ گاز ترکمنستان به مقصد آذربایجان در حال انجام است. ایران و آذربایجان همچنین عضو اوپک پلاس و جی‌ئی‌سی‌اف هستند.

مقام‌های ارشد دو کشور در دولت سیزدهم در چند دور مذاکره‌ و دیداری که داشتند همواره بر گسترش روابط دو کشور در بخش‌های مختلف تأکید کرده‌اند و معتقدند ظرفیت دو کشور برای همکاری بیش از همکاری کنونی است.

کد خبر: ۱۵۴٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha