۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷
خوشه‌های صنعتی موتور محرکه اقتصاد؛ ظرفیت‌هایی برای «جهش تولید»
بازار از سیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد؛

خوشه‌های صنعتی موتور محرکه اقتصاد؛ ظرفیت‌هایی برای «جهش تولید»

زاهدان - سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های فراوانی در بخش‌های مختلف است که با ایجاد خوشه‌های صنعتی چرخه تولید آن‌ها تکمیل و «جهش تولید» در این استان استراتژیک محقق می‌شود.

فرشته بامری؛ خبرگزاری بازار سیستان و بلوچستان دارای  ظرفیت های فراوانی در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی و دامپروری، تجارت، گردشگری، صنعت و خدمات است که در صورت بهره گیری از آنها می توان به اشتغال پایدار دست یافت اما لازمه بهره گیری مطلوب از این ظرفیت ها ایجاد خوشه های صنعتی در این استان مرزی و استراتژیک است.

طبق نظر کارشناسان خوشه های صنعتی مزایای فراوانی از جمله کاهش چشمگیر قیمت تمام شده، افزایش توان رقابت پذیری واحدهای تولیدی مستقر در شهرکهای صنعتی و واحدهای تولیدی را دارند. علاوه بر این با توجه به ظرفیت بالای شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان، استقرار خوشه‌های صنعتی سبب شکوفاتر شدن این شهرک ها و در نهایت اقتصاد منطقه می‌شود.

این در حالی است که تکمیل چرخه تولید به مصرف یکی از خواسته های دیرینه تولیدکنندگان خرد و کلان در استان سیستان و بلوچستان است.

مرضیه باراج یکی از بافندگان فرش در منطقه سیستان در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: برای اینکه یک قالی دست باف بافته شود نیاز به ابزار و وسایلی از جمله نخ، دار یا دستگاه قالیبافی، کوجی، شانه یادارق، کاردک یا کثر، قیچی، چله یا اِرِش است .

وی با اشاره به اینکه نخ  و دار قالی از جمله مهمترین این وسایل است، افزود: نخ مورد نیاز قالی بافی از پشم دام ها تولید می شود و به عبارتی نخ قالی از ریسیدن پشم گوسفند که سالم و سازگار با محیط زیست است به دست می آید.

چرخه تولید مواد اولیه در منطقه سیستان دچار مشکل شده است

وی ادامه داد: اما متاسفانه در حال حاضر با توجه به خشکسالی های دو دهه اخیر در منطقه سیستان و به سبب آن از بین رفتن دام های روستائیان چرخه تولید مواد اولیه در این منطقه دچار مشکل شده است از همین رو قالی بافان مجبور هستند نخ مورد نیاز خود را از بازار تهیه کنند و به این ترتیب هزینه بالایی را نیز متحمل می شوند.

در حال حاضر با توجه به خشکسالی های دو دهه اخیر در منطقه سیستان و به سبب آن از بین رفتن دام های روستائیان چرخه تولید مواد اولیه در این منطقه دچار مشکل شده است از همین رو قالی بافان مجبور هستند نخ مورد نیاز خود را از بازار تهیه کنند و به این ترتیب هزینه بالایی را نیز متحمل می شوند

این قالی باف سیستانی گفت: از سوی دیگر فروش فرش بافته شده به قیمت مناسب هم از دیگر دغدغه های بافندگان در شرایط فعلی بازار است. 

وی بیان کرد: قطعا در صورتی می توان این هنر را در جامعه گسترش داد که نخ  و وسایل مورد نیاز از جمله دار قالی به راحتی در اختیار بافندگان قرار گیرد و بافندگان در ازای بافت حقوق دریافت کنند.

باراج تصریح کرد:  قالی بافی شغلی مناسب است که براحتی در منزل هر شخص روستائی انجام می شود و به عنوان یک شغل ثابت و پر درآمد نیز مطرح است.

ناصر براهویی یکی از نخلداران شهرستان سراوان هم در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: با وجود اینکه خرمای منطقه بلوچستان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است اما در حال حاضر بخش زیادی از آن به صورت فله ای به فروش می رسد. 

وی افزود: در حال حاضر نخلداران منطقه بلوچستان پس از برداشت خرما آنها را در نایلون و یا بانکه ها به عنوان بسته بندی چیده و برای فروش آماده می کنند که گاهی اوقات دلالان برای خرید به نخلستان ها می آیند و گاهی هم خرما به بازار و مرکز شهر برده و به فروش می رسد.

وی تصریح کرد: قطعا شیره خرما، ترشی خرما، شکلات خرما و انواع محصولات دیگر را می توان با ایجاد صنایع تبدیلی خرما در خود منطقه تولید کرد و از این طریق سبب درآمدزایی و اشتغال بیشتر شد.

وضعیت خوشه‌های صنعتی در سیستان و بلوچستان

 سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: سیستان و بلوچستان ظرفیت های فراوانی برای ایجاد خوشه های صنعتی دارد و در این راستا تاکنون کار مطالعات شش خوشه انجام شده است. 

ماندانا زنگنه افزود: خوشه های صنعتی شیلات، فرش دست بافت، بسته بندی خرما، میوه های گرمسیری، سوزن دوزی، سفالگری و صنایع وابسته از جمله این خوشه ها است.

در حال حاضر مراحل اجرایی خوشه شیلات به پایان رسیده است و خوشه فرش نیز در حال اجرا است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مراحل اجرایی خوشه شیلات به پایان رسیده است و خوشه فرش نیز در حال اجرا است، ادامه داد: طرح قالی‌بافی در شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان تدوین شده به طوری که این طرح ۴۰ هزار قالی باف را زیرپوشش قرار می‌دهد.

 سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه  پروژه خوشه فرش دستباف سیستان در فروردین ماه سال ۹۵ شروع به فعالیت کرده است، بیان کرد: تامین مواد، نهاده های اولیه و  ارائه محصول و خدمات به مصرف کننده نهایی از جمله اهداف این خوشه است.

وی گفت: زنجیره متشکل از تولید کنندگان نخ فرش، صادرکنندگان، طراحان و نقاشان، پرداخت کارها، قالی شویی ها، چله کش ها، رفوگرها، فروشندگان دار و ابزار، رنگرزها، واحدهای تامین مواد اولیه و نهادها و ادارات پشتیبان فرش است.

زنگنه افزود: هدف از شکل گیری خوشه فرش دستباف سیستان توسط شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان، اتصال و تکمیل حلقه های مفقوده زنجیره تولید فرش سیستان، احساس مسئولیت نسبت به افزایش قابلیت رقابت واحدهای کوچک و متوسط، بهبود ارتباطات شبکه ای، تاکید بر حمایت های غیر مستقیم در مقابل پرداخت یارانه، ترکیب رقابت و همکاری به منظور توانمندسازی و تقویت یادگیری و نوآوری، ارتقاء سطح همکاری و سرمایه اجتماعی واحدهای کوچک و بزرگ و تقویت مثلث همکاری خوشه ها، دولت و دانشگاه و صادرات و راهیابی فرش سیستان به بازارهای جهانی و داخلی است.

وی تصریح کرد: در بخش شیلاتی این خوشه‌های صنعتی مجموعه‌ای از فعالیت‌های تولیدی، بسته‌بندی، صادرات و ... را بر عهده دارند تا به صنعت شیلاتی استان سیستان و بلوچستان رونق دهند؛ چراکه این استان دارای پتانسیل‌های بالای آبزی‌پروری و صیادی در کشور و منطقه است که برای صادرات و ورود این تولیدات و محصولات شیلاتی به بازارهای جهانی بسته‌بندی‌های نوین و باکیفیت بسیار ضروری است و این کار مهم در خوشه‌ها عملیاتی می‎شود.

صنایع شیلاتی سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار می‌گیرد

البته طی سال های اخیر شهرک‌های صنعتی استان سیستان و بلوچستان در راستای رونق فعالیت‌های شیلاتی با کشورهای دیگر همچون مالزی نیز قراردادهای همکاری منعقد کرده اند که این همکاری می تواند به فعالیت واحدهای تولیدی در زمینه کنسرو ماهی، فرآوری ماهی و میگو و پودر ماهی منتهی شود و ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد.

 اما متاسفانه در شرایط کنونی که تحریم‌ها بر سر ورود سرمایه‌گذاران خارجی و همکاری با کشورهای دیگر سایه انداخته است، این بخش‌ها قرار است با برنامه‌ریزی و سیاست گذاری مناسب در راستای ادامه فعالیت این واحدها بر اساس توانمندی داخلی به فعالیت خودشان ادامه دهند.

از همین رو سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان در این باره در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: به‌زودی بازنگری و توانمندسازی مجدد خوشه شیلات با رویکرد تقویت صنایع دریایی در این استان انجام می شود.

وی تصریح کرد: البته در این میان خوشه خرما هم در اولویت قرار دارد تا بتوانیم اقدامات موثری را در این بخش انجام دهیم، همچنین در خصوص خوشه سوزن دوزی هم تبادل نظر انجام شده است و به زودی اقدامات عملیاتی آغاز می شود.

کد خبر: ۱۵٬۴۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha