۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
کمبود خوراک گاز مایع، چالش تولیدکنندگان پلی پروپیلن
مدیرعامل شرکت تولید پلی‌ پروپیلن:

کمبود خوراک گاز مایع، چالش تولیدکنندگان پلی پروپیلن

مدیرعامل شرکت تولید پلی‌ پروپیلن، مهم‌ترین چالش تولیدکنندگان پلی پروپیلن را کمبود خوراک گاز مایع عنوان کرد و گفت: از هم‌اکنون باید به فکر تولید خوراک این شرکت‌ها بود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، طی بازدید خبرنگاران از منطقه گازی عسلویه، پایتخت انرژی ایران و شرکت بورسی پلی پروپیلن جم (نماد معاملاتی جم پیلن)، روند تولید این محصول مورد بررسی قرار گرفت.

محصول شیمیایی «پلی پروپیلن» اولین بار در سال ۱۹۵۴ توسط یک دانشمند انگلیسی به دست آمد و امروز در تولید پلاستیک، ‌ مواد بسته‌بندی مواد غذایی و هزاران محصول به کار می‌رود.

یکی از دغدغه‌های طرفداران محیط زیست، تجزیه طولانی مدت مواد پلاستیکی و پلیمری است به طوری که حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ سال در طبیعت می‌مانند و دانشمندان باید فکری برای این موضوع کنند تا زمین با مصرف بی‌رویه پلاستیک بیش از این آلوده نشود.

‌ ماده اولیه پلی پروپیلن، گاز مایع شده است و خود پلی پروپیلن به عنوان ماده اولیه صنایع مختلف مانند نساجی، الیاف مصنوعی، مواد بهداشتی مثل پوشک بچه و نوار، انواع پلاستیک، گرید فیلم و مواد اولیه انواع بسته‌بندی‌های مواد غذایی به شمار می‌رود.

تامین خوراک گاز مایع، چالش امروز تولیدکنندگان پلی پروپلین
در حاشیه این بازدید، حمید مرادی مدیرعامل شرکت تولیدی جم پیلن با اعلام اینکه در حال حاضر نیاز کشور پلی پروپیلن کشور حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تن در سال است، گفت: ظرفیت تولید ایجاد شده یک میلیون تن است و در برنامه هشت سال آینده این ظرفیت به ۲ میلیون افزایش می‌یابد.

وی مهم‌ترین چالش تولیدکنندگان پلی پروپیلن را کمبود خوراک گاز مایع عنوان کرد و افزود: از هم‌اکنون باید به فکر تولید خوراک این شرکت‌ها باشیم.

مرادی اظهار کرد: در حال حاضر محصولات پلی پروپیلن گرید ۳۱۳۰ یوبی برای تولید محصولات ضد ضربه مانند سپر خودرو در این واحد تولید می‌شود.

فروش ۹۰ درصدی محصولات در داخل کشور
وی با بیان اینکه نرخ ارز در بازار بیشتر از نرخ نیمایی است، اما ارز صادراتی خود را در سامانه نیما ارائه می‌کنیم، اعلام کرد: ۹۰ درصد محصولات شرکت در داخل کشور به فروش رسیده و ۱۰ درصد آن صادر می‌شود به طوری که سال گذشته از محل صادرات، ۲۷ میلیون دلار درآمد کسب شد و حجم صادرات به ۱۷ هزار تن گرانول پلی پروپیلن رسید.

وی اضافه کرد: به طور عمده، مقصد صادرات محصولات این شرکت ترکیه و اروپا است و با کشورهای مشترک‌المنافع آسیای میانه و روسیه مذاکره کرده و هنوز به بازار شرق آسیا ورود نکرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت تولید جم پیلن گفت:‌ متأسفانه از سال گذشته محصول صادراتی شرکت مشمول ۸ درصد عوارض صادراتی شده و این مسئله مانعی برای حضور شرکت در بازار ترکیه است. از یک طرف درآمد ارزی ۸ درصد کم شده و از طرفی فاصله بین نرخ ارز آزاد و ارز سامانه نیما صادرات را با چالش همراه کرده است.

مرادی همچنین در مورد اینکه چه صنایعی از محصولات پلی پروپیلن استفاده می‌کنند، عنوان کرد: به طور عمده، صنایع نساجی برای تولید الیاف، پارچه، موکت، فرش، الیاف بافته و نبافته مانند پارچه ماسک، پوشک بهداشتی همچنین دسته دوم در محصولات شیمیایی مانند سپر خودرو، آب باطری و مواد فرایند تزریق پلاستیک استفاده می‌شود.

وی افزود: یک دسته دیگر از مصرف‌کنندگان پلی پروپیلن گرید فیلم برای ورق‌های نازک پوشش مواد غذایی مانند چیپس، شکلات، پفک و سایر مواد بسته‌بندی است.

سازگاری محصولات تولیدی با محیط زیست
مدیرعامل شرکت تولید جم پیلن همچنین در پاسخ به این سوال که خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ آزاد دریافت می‌شود یا خیر؟ عنوان کرد: براساس مقررات، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با معیار ۹۵ درصد قیمت فوب خلیج فارس و فوب منطقه‌ای محاسبه می‌شود. نرخ فروش محصولات شرکت هم با همین فرمولی که توسط شرکت ملی پتروشیمی تهیه شده، به معیار ۹۵ درصد فوب خلیج فارس به فروش می‌رسد.

به گفته مرادی، اولین محصول پروپیلن در دنیا سال ۱۹۵۴ به دست آمده است و در منطقه عسلویه هم با سرمایه‌گذاری در دهه ۱۳۷۰ کارخانه‌های متعددی راه‌اندازی شده و شرکت جم پیلن سال ۸۳ راه‌اندازی شد که این شرکت در سال ۹۸ وارد بورس شده و ظرفیت تولید آن به ۳۰۰ هزار تن در سال می‌رسد.

وی یکی از شعارهای این شرکت را حفظ محیط زیست و آلایندگی حداقلی عنوان کرد و گفت: در زمینه محصولات تولید شده هم پروژه‌ای با دانشگاه امیرکبیر اجرا می‌شود تا بتوان محصولاتی تولید کرد که با طبیعت سازگار باشد.

وی یادآور شد؛ عمده محصولاتی که در دنیا تولید می‌شود به گونه‌ای است که فعلاً در طبیعت تجزیه نمی‌شود و باید کار تحقیقاتی فراوانی در این زمینه صورت گیرد تا محصولات دوستدار محیط زیست قابل تولید باشد.

نرخ خوراک مایع پتروشیمی ها ۹۵ درصد فوب خلیج فارس باشد
مدیرعامل شرکت تولید جم پیلن با اشاره به اینکه فعالیت شرکت با ظرفیت ۷۰ تا ۸۰ درصد انجام می‌شود، اظهار کرد: علت اصلی آن مشکل خوراک است زیرا واحدهایی مانند پتروشیمی جم که به تولید خوراک مایع می‌پردازند، تولید آن اقتصادی نیست و براساس قانون ستاد تنظیم بازار، شرکت ملی صنایع پتروشیمی اجازه داده است که نرخ خوراک مایع پتروشیمی‌ها هم ۹۵ درصد فوب خلیج فارس باشد، البته برای نرخ خوراک این معیار را می‌توان ۵ تا ۱۰ درصد با تخفیف ارائه کرد که شرکت‌های تولید پلی پروپیلن بتوانند سرپا بمانند.

مرادی خاطرنشان کرد: ‌در کوتاه مدت باید از وضعیت مشکل خوراک مایع خارج و در درازمدت به تولید خوراک مایع پرداخت.

وی همچنین با بیان اینکه مجمع جم‌پیلن در اواخر اردیبهشت برگزار شد، گفت: در روز ۱۰ خردادماه، سود به دست آمده بین سهامداران از طریق سامانه سجام تقسیم و در اسرع وقت سود سهامداران پرداخت شد.

استفاده حداکثری شرکت از نقدینگی‌ها
مدیرعامل شرکت تولید جم پیلن ادامه داد: شرکت جم پیلن در سال ۹۸ در بورس عرضه اولیه شد که ۹ درصد سهام آن در بازار شناور است. سهامدار عمده آن شرکت پتروشیمی جم با ۴۴ درصد، سپس شرکت ملی پتروشیمی ایران با ۴۴ درصد و یک درصد صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی و یک درصد نیز شرکت توسعه صبا برعهده دارد.

مرادی گفت: با تولید محصول گرید RP۱۲۰L، ۲۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی ایجاد و همه محصولات از طریق بورس کالا عرضه شد و صددرصد فروش به صورت نقدی انجام می‌شود.

وی افزود: یکی از استراتژی‌های شرکت، استفاده حداکثری از نقدینگی از جمله سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، سپرده‌گذاری در بانک است. البته امسال طبق قانون، به سپرده‌های افراد حقوقی در بانک مالیات تعلق می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت تولید جم پیلن در مورد تأثیر نرخ ارز گفت: نرخ ارز هم در خوراک و هم در محصولات تولیدی اثر می‌گذارد، اما هم ارز حاصل از صادرات را در نیما ارائه و هم از محل ارز صادراتی، مواد اولیه مورد نیاز را وارد می‌کنیم.

گفتنی است؛ منطقه عسلویه و نخل تقی در استان بوشهر و در مجاورت دریای نیلگون خلیج فارس قرار گرفته است، ‌ جایی که تا ۳۰ سال قبل به عسل تولیدی‌اش معروف بود، ‌ اما با کشف گاز در این منطقه و سرمایه‌گذاری کلان در فازهای پارس جنوبی، ‌ هم اکنون به پایتخت انرژی ایران تبدیل شده و دریایی از لوله و تجهیزات گاز و پتروشیمی درآن قرار دارد.

کد خبر: ۱۵۴٬۰۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha