۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
ضرورت حذف ارز ترجیحی از وزارت بهداشت
رئیس انجمن صنفی تجهیزات پزشکی مطرح کرد

ضرورت حذف ارز ترجیحی از وزارت بهداشت

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی گفت: ارز ترجیحی باید از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی حذف شود، زیرا این ارز محل ایجاد فساد و مشکلات زیادی است.

به گزارش بازار، مجید روحی گفت: ارز ترجیهی در سلامت جامعه و سفره مردم به خصوص کادر درمان و خیلی از بخش‌ها مؤثر نیست و برای تولید نیز هیچ حسنی نداشته بلکه به تمامی زیان بوده است.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی گفت: ظرفیت بازار تجهیزات پزشکی در کشور افزون بر ۷ میلیارد دلار است که از این میزان ۲ میلیارد دلار از محل واردات و ۵ میلیارد دلار بوسیله تولید کنندگان داخلی تأمین می‌شود.

وی گفت: بازار هفت میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی در کشور را می‌توان به ۱۵ میلیارد دلار و حتی بالاتر رساند و مازاد آن را صادر کرد به شرط اینکه موانع و چالش‌های پیشروی صنعت تجهیزات پزشکی به معنای واقعی رفع شود.

روحی درباره موانع پیشرفت این صنعت گفت: قوانین و مقررات غیر ضروری، تأمین نکردن به موقع مواد اولیه، قطعات و ماشین آلات به سبب تحریم، نبودن سیستم‌های بانکی برای نقل و انتقال مالی، زمان بر و هزینه بر بودن سیستم گمرکی برای ترخیص کالا، کمبود نقدینگی، قیمت گذاری دستوری، وجود ارز ترجیحی در سیستم وزارت بهداشت و بسیاری موارد دیگر از جمله موانع جدی بر سر راه این صنعت است.

وی گمرک را از دیگر مشکلات این صنعت خواند و افزود: متأسفانه سیستم گمرکی کشور برای ترخیص کالا هزینه بر و زمان بر است و گاهی ۶ ماه تا یکسال کالا در گمرک می‌ماند.

روحی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور توسط شرکت‌های داخلی تولید و تأمین می‌شود گفت: هزار شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از ۳۰۰ شرکت دانش بنیان هستند.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی با اشاره به اینکه تعداد تخت بیمارستانی برای هر هزار نفر به عنوان شاخص درمان در دنیا مطرح است افزود: در کشور ما به ازای هر هزار نفر یک و ۷ دهم تخت بیمارستانی وجود دارد در حالی که میانگین شاخص درمان در دنیا ۳ و یک دهم تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر است.

وی تأکید کرد: این آمار و اطلاعات نشان می‌دهد برای بهتر شدن شاخص درمان در کشور باید دو برابر تلاش کرد.

کد خبر: ۱۵۴٬۰۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha