۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹
لبنیات در حال حذف شدن از سبد مازندرانی ها است/ ارائه کارت لبنیات
در گفتگو با بازار؛

لبنیات در حال حذف شدن از سبد مازندرانی ها است/ ارائه کارت لبنیات

ساری- نقی زاده، فعال در صنعت لبنی مازندران با اشاره به نقش شیر و لبنیات در توسعه کشورها گفت: کاهش قدرت اقتصادی سبب پایین آمدن سرانه مصرف شیر و حذف شدن آن از سبد خانوار است.

علی نقی زاده در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اهمیت شیر و لبنیات و مصرف بالای آن در جهان اظهار داشت: این درحالی که میزان مصرفآن در ایران پایین و ۵۰ لیتر در سال و یک ششم کشورهای پیشرفته دنیا است.

وی شاخص توسعه یافتگی در جهان را مسئله لبنیات ذکر کرد و گفت: در اندونزی مصرف لبنیات و شیر ۱۳ کیلوگرم ولی در ایتالیا ۲۵۰ کیلوگرم است و متوسط قد مردان و زنان مردان اندونزی ۲۰ سانتی متر از مردان ایتالیا کمتر است.

وی با اظهار اینکه همه به اهمیت مصرف شیر واقف هستیم، گفت: قدرت اقتصادی و خرید مردم در کاهش سرانه شیر موثر است و باید با راهکارهای لازم سرانه مصرف را ارتقاء داد.

نقی زاده با عنوان اینکه مسئولان باید در زمینه مصرف شیر مردم تدابیر لازم به خرج دهند، گفت: در ایران از سال ۷۹ به مدت چند سال در مدارس شیر توزیع می شد و دولت باید در این راستا برنامه داشته باشد.

وی حذف یارانه لبنیات و تامین علوفه را سبب کاهش مصرف سرانه شیر دانست و گفت: دولت باید کارت لبنیات و شیر به مردم داده شود و تا خانواده با آن برای خرید شیر اقدام کند.

نقی زاده با اظهار اینکه کارخانه شیر در وسط یک زنجیره تولید قرار گرفته است، افزود: چتر حمایتی دولت باید از اول زنجیره تا پایان را شامل شود و بتوان شیر و لبنیات با قیمت مناسب عرضه کرد.

وی ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا را لازم دانست و گفت: هر سال پنج میلیون تن شیر در کشور تولید می شود که چهار میلیون تن آن در کشور مصرف و بقیه یا ضایعات و یا صادر می شود.

وی اعلام قیمت دستوری را از جمله مشکلات در بازار لبنیات ذکر کرد.

کد خبر: ۱۵۴٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha