سطح همکاری‌های بخش‌های خصوصی ایران و سوریه باید ارتقا یابد
در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق ایران مطرح شد

سطح همکاری‌های بخش‌های خصوصی ایران و سوریه باید ارتقا یابد

فعالان حوزه کشاورزی سوریه در نشستی با اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق ایران از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در تولید ماشین‌آلات و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی دعوت کردند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، از آنجا که تقویت سطح همکاری‌های مشترک بین ایران و سوریه در حوزه کشاروزی در سفر اخیر هیات تجاری این کشور به ایران، مورد توجه بود، نشست مشترک اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با هیات تجاری سوریه و اعضای اتاق مشترک ایران و سوریه برگزار شد.

در این نشست رئیس اتحادیه اتاق کشاورزی سوریه در راس هیاتی از فعالان صنایع تبدیلی و کشاورزی این کشور حضور داشت.

در ابتدای این جلسه محسن امینی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با تاکید بر اینکه ایران سرزمین فرصت‌هاست، تصریح کرد: ایران با توجه به ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد، می‌تواند در حوزه صنایع تبدیلی به هاب منطقه تبدیل شود و با همکاری مشترک بین فعالان دو کشور نیازهای این بازار بزرگ را تامین کند.

او ابراز امیدواری کرد: فعالان حوزه کشاورزی ایرانی و سوریه در ارتباط موثر و مستمر با یکدیگر حرکت کنند و در چارچوب درستی با ارائه اطلاعات و انتقال تکنولوژی، موفق به توسعه سطح مناسبات تجاری بین دو کشور شوند.

این فعال اقتصادی همچنین به تعیین ایران به عنوان هاب اگری‌فود منطقه از سوی اتاق بازرگانی بین‌الملل(ICC) با پیگیری‌های کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، خبر داد و گفت: این موضوع نشان می‌دهد که ایران ظرفیت‌ها و امکانات مناسبی در اختیار دارد و می‌تواند به شریک خوبی برای فعالان کشاورزی سوریه تبدیل شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران همچنین با تاکید بر تداوم رفت‌وآمدها و دعوتی که از فعالان حوزه کشاورزی ایرانی برای سفر به سوریه از طرف اتحادیه اتاق کشاورزی این کشور صورت گرفته این پیشنهاد را داد که برای انجام سفری هدفمند و با برنامه، اطلاعات لازم از ظرفیت‌ها و بخش‌هایی که امکان همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک روی آنها جود دارد به صورت مکتوب و رسمی در اختیار اتاق مشترک ایران و سوریه قرار گیرد تا متناسب با آن هیاتی از فعالان کشاورزی ایرانی به این کشور اعزام شود.

در ادامه محمد کشتو، رئیس اتحادیه اتاق کشاورزی سوریه با تشریح وضعیت، ساختار و عملکرد اتاق‌های کشاورزی، بازرگانی و صنایع در کشور سوریه بر اهمیت اجرایی شدن توافق‌ها و تفاهم‌هایی که تاکنون حاصل شده تاکید کرد و گفت: در این وادی اتاق‌ها و بخش خصوصی دو کشور باید از فرصت‌های موجود، فراوانی محصولات و امکانات بهره ببرند و این موضوع به کمک تعاملات گسترده و مستمر امکان‌پذیر خواهد بود.

اتخاذ یک برنامه منسجم و یکپارچه مسئله دیگری بود که مورد توجه کشتو قرار گرفت. به اعتقاد او اگر قرار باشد دو طرف به اهداف خود دست پیدا کنند باید برنامه‌ریزی داشته باشند و بر اساس آن جلو بروند.

یحیی المحمد، مدیرکل اتحادیه اتاق‌های کشاروزی سوریه نیز در این نشست به حاصلخیزی سرزمین سوریه و ظرفیت بالای این کشور در این حوزه سخن گفت و از اهمیت جذب سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی برای سوریه خبر داد.

بر اساس اظهارات او در این کشور ماشین‌آلات، تجهیزات، کود و سموم مناسب برای توسعه کشاورزی نیاز است و همین مسئله اهمیت جذب سرمایه‌گذاری برای این سوریه را نشان می‌دهد. نکته دیگر این است که سوریه می‌تواند دروازه خوبی برای صادرات تولیدات ایرانی به دیگر کشورها باشد و از طرفی مردم سوریه به انواع محصولات کشاورزی نیاز دارند. از سوی دیگر در بخش دام و طیور امکان سرمایه‌گذری و همکاری مشترک بین دو کشور وجود دارد.

مدیرکل اتحادیه اتاق‌های کشاروزی سوریه از پایین بودن سطح همکاری‌ها بین بخش خصوصی دو کشور انتقاد کرد و با اشاره به نیازمندی‌های کشاورزی و ماشین‌آلات سوریه، گفت: می توانیم به کمک برگزاری نمایشگاه تخصصی، امکانات و نیازمندی‌ها را معرفی کنیم. از سوی دیگر فرصتی فراهم می‌شود تا طرف ایرانی تولیدات خود را ارائه دهد و اطلاعات لازم را در اختیار فعالان اقتصادی سوری قرار دهد.

در این بین ایجاد بانک اطلاعاتی درباره تولیدات، امکانات و ظرفیت‌های کشاورزی دو کشور، همکاری در اقدامات پژوهشی کشاورزی و تهیه فهرستی از تجار و تولیدکنندگان فعال در بخش کشاروزی، ایران و سوریه از جمله پیشنهادهایی بودند که مورد توجه قرار گرفتند.

در ادامه فعالان کشاورزی دو طرف ضمن بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود در راستای تقویت سطح همکاری‌های مشترک، فرصتی به دست آوردند تا به صورت رودررو با یکدیگر آشنا شده و مذاکره کنند.

کد خبر: ۱۵۳٬۹۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha