۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۱
چگونه در تور مالیاتی حسابهای اجاره ای نیفتیم| سقف گردش مالی خود را بدانید
همه آنچه باید درباره سقف پول بانکی تان بدانید

چگونه در تور مالیاتی حسابهای اجاره ای نیفتیم| سقف گردش مالی خود را بدانید

رقم کم درآمدهای مالیاتی متناسب با تولید ناخالص داخلی در حالی است که کارشناسان می گویند، شفاف سازی امور با رصد تراکنش های بانکی مانع از فرار مالیاتی و سوء استفاده از کارتهای اجاره ای می شود.

بازار گروه بانک و بیمه: خیلی ها برای اینکه قانون را دور بزنند و در فعالیتهای اقتصادی و یا شغلی خود دولت را در پرداخت مالیات همراهی نکنند به اشکال مختلف منابع مالی خود را در حسابهای دیگر می گنجانند تا با توزیع منابع به اسامی مختلف از پرداخت مالیات بگریزند.

اقدام ناشایستی که برخی با اجیر کردن افراد و سوءاستفاده از حساب های بانکی آنها در این مسیر به نفع خود گام بر می دارند. در مقابل اما افراد مغفولی هستند که بعضا ازسر ناآگاهی و یا شاید تعمدی طعمه سودجویان می شوند. آنها از اینکه بانک مرکزی با استفاده از همه ابزارها برای شناسایی چنین افرادی نقشه دارد و با بررسی تراکنش های بانکی آنها، مانع از چنین ترفندهایی می شود، غافل هستند.

بانک مرکزی به دنبال تفکیک حسابهای تجاری و ... است و از طرفی حساب افرادی که شغل ثابتی ندارند را مورد بررسی قرار می دهد تا از طریق انجام تراکنش های بانکی مشخص شود درآمد او از چه طریق بوده و چرا در پرداخت مالیات بی توجه بوده است. این اقدام مزایایی فراوانی دارد که مهمترین آن جلوگیری از فرار مالیاتی، ممانعت از سوء استفاده و در نهایت مبارزه با پولشویی است

رصد تراکنش های بانکی برای جلوگیری از فرار مالیاتی و سوء استفاده از حسابهای اجاره ای
اگر فردی متناسب با شغلی که دارد و یا درآمدی که ماهانه کسب می کند گردش حساب بانکی او فراتر از رقم معقول و منطقی باشد باید پاسخگو آن شود. طبق گفته کارشناسان بانک مرکزی برخی افراد کلاً به جای یکی دیگر حساب را خودشان باز می کنند ولی تمام ابزار برداشت در اختیار افراد دیگری است که معمولاً شبکه ای هم فعالیت می کنند؛ در این حالت از هویت افتتاح‌کنندگان حساب های بانکی در واقع سوء استفاده می شود.

در حالت دیگر خود فرد تمام عملیات بانکی را خودش انجام می دهد ولی پول های حساب متعلق به خودش نیست و متعلق به یک شبکه خلافکاری است؛ در اینجا شاید بتوان گفت که خود آن فرد هم در استخدام اجاره کنندگان قرار گرفته است.

همچنین در روش غیرحضوری نیز بعضاً در فضای مجازی با پیشنهادهای اغوا کننده عمدتاً افرادی که کم سواد هستند و مشکلات مالی هم دارند، فریب چنین افرادی می خورندکه تاوان آن را دارنده حساب باید پس بدهد.

در چنین شرایطی بانک مرکزی اکنون بدنبال تفکیک حسابهای تجاری و ... است و از طرفی حساب افرادی که شغل ثابتی و مشخصی ندارند را مورد بازبینی و بررسی دقیق قرار می دهد تا از طریق انجام تراکنش های بانکی مشخص شود درآمد او از چه طریق بوده و چرا در پرداخت مالیات بی توجه بوده است. این اقدام بانک مرکزی مزایایی فراوانی دارد که مهمترین آن جلوگیری از فرار مالیاتی، ممانعت از سوء استفاده از حسابهای اجاره ای و در نهایت مبارزه با پولشویی است.
اقدامی که در راستای شفاف سازی انجام می شود تا نه مشکلی افراد ناآگاه را در ارایه حساب خود به دیگران تهدید کند و نه اینکه افراد سودجو در پرداخت قانونی مالیات طفره روند.

با رویکرد بانک مرکزی در مسیر شفاف ساز، حساب اشخاص حقیقی فاقد شغل از طریق تراکنش های بانکی به درستی مشخص می شود آن طور که سقف درآمد بازنشستگان طی یکسال ۲ میلیارد تومان، مستمری بگیران ۱ میلیارد و افراد فاقد شغل ۵۰۰ میلیون تومان در سال تعیین شده است، بنابراین مشخص می شود که اگر بیشتر از این ارقام پولی به حساب افراد واریز شود باید مورد بررسی قرار گبرد

شفاف سازی که به نفع مردم و اقتصاد کشور است
سیاوش غیبی پور، کارشناس امورمالیاتی درباره محاسن اقدام بانک مرکزی در شفاف سازی عملیات های بانکی از طریق رصد انجام تراکنش های افراد گفت: رویکرد بانک مرکزی درمسیر شفاف سازی است چرا که حساب اشخاص حقیقی فاقد شغل از طریق تراکنش های بانکی به درستی مشخص می شود. آن طور که سقف درآمد بازنشستگان طی یکسال ۲ میلیارد تومان، مستمری بگیران ۱ میلیارد و افراد فاقد شغل ۵۰۰ میلیون تومان در سال تعیین شده است، بنابراین در این فرایند مشخص می شود که اگر بیشتر از این ارقام پولی به حساب این افراد واریز شده باشد باید مشخص شود که این پول از کجا آمده و در صورت انجام معاملات و ... مالیات آن به دولت پرداخت شود.

وی با بیان اینکه خاصیت دیگر رصد تراکنش های بانکی (با رقم های غیرمنطقی) این است که فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه نهادینه شود، گفت: به طور مثال اگر فردی کارت بانکی خود را آگاهانه و یا از روی تعمد به کسی دیگر واگذار کند و مبلغ تراکنش حسابی که بنام اوست بیشتر از سقف مجاز تعیین شده باشد، با تراکنش های بانکی مشخص می شود که فرارمالیاتی به نفع دیگران انجام شده است. به طور مثال برخی از مدیران عامل شرکت ها یا صاحبان مشاغل برای رد گم کردن، حسابهایی را بنام منشی یا چند کارمند شرکت باز می کردند تا پول در بین حسابها توزیع شود و از این طریق به منافع خود برسند، اما اکنون دیگر کسی جرات نمی کند حساب خود را اجاره دهد چرا که تراکنش های بانکی مشخص می کند که سوء استفاده ای انجام شده و بانک مرکزی برای پیشگیری از چنین موارد مجرمانه ای جرایم تراکنش های بانکی صاحب حساب را رصد می کند.

باید فکری به حال معاملات ارزی در بازار شود زیرا فردی که می خواهد پولی به حساب او واریز شود این امکان وجود دارد که بگوید به جای واریز آن مبلغ ریالی، ارز را به او بدهد تا در حساب وی ننشیند. بنابراین برای جمع شدن فعالیت های ارزی حاشیه بازار نیز باید اقداماتی انجام شود تا منابع ارزی جایگزین منابع ریالی برای فرار از مالیات نشود

فراریان مالیاتی در تور بانک مرکزی
این کارشناس امور مالیاتی در ادامه افزود: چنانچه به بعد اقتصای چنین اقدامی نگریسته شود خواهیم دید که حقوق و درآمد جامعه کارگری، کارمندی، سایر مشاغل، صنوف و ... مشخص است که ماهانه چه درآمدی دارند. در این میان اما یک استثنا وجود دارد که اگر فردی شغلی ندارد از طریق تراکنش های بانکی مشخص می شود که درآمد او چقدر است.

به طور مثال اگر درآمدهای سرشار و نجومی داشته باشد بی تردید این درآمد از طریق اقتصاد زیر زمینی انجام شده است در این صورت وی در تور مالیاتی قرار می گیرد که این اقدام خود به خود مانع از فرار مالیاتی خواهد شد.

غیبی پور اضافه کرد: البته حسابهایی وجود دارد که قرض الحسنه هستند که این موضوع باید مورد شفاف سازی قرار گیرند، چرا که پولهایی به حساب فردی واریز می شود که دارنده حساب صاحب آن پول نیست و این موضوع برای دارنده حساب چالش آفرین خواهد شد، علاوه براین باید فکری نیز به حال معاملات ارزی در بازار شود زیرا فردی که می خواهد پولی به حساب او واریز شود این امکان وجود دارد که بگوید به جای واریز آن مبلغ ریالی، ارز را به او بدهد تا در حساب وی ننشیند.

بنابراین برای جمع شدن فعالیت های ارزی حاشیه بازار نیز همانطور که گفته شد باید اقداماتی انجام شود تا منابع ارزی جایگزین منابع ریالی برای فرار از مالیات نشود. البته این موضوع نیازمند هماهنگی بین دستگاهی است تا در معاملات شفافیت دیده شود.

اگر با نگاه علمی به فرار مالیاتی کشور نگریسته شود مشخص خواهد شد که میزان تولید ناخالص داخلی کشور در طول سال به نسبت وصول مالیاتی چقدر است. در این محاسبه متوجه خواهیم شد که رقم میزان ناخاص داخلی که رقم آن به نسبت دریافت مالیات بسیار بالاست بنابراین چنین موضوعی بیانگر فرارمالیاتی گسترده و انجام فعالیت اقتصاد زیرزمینی در کشوراست

میزان درآمدهای مالیاتی به نسبت میزان تولید ناخالص داخلی بسیار کم است
وی درباره میزان فرارمالیاتی در کشور گفت: اگر با نگاه علمی به این موضوع نگریسته شود مشخص خواهد شد که میزان تولید ناخالص داخلی کشور در طول سال به نسبت وصول مالیاتی چقدر است. در این محاسبه متوجه خواهیم شد که رقم میزان ناخاص داخلی که رقم آن به نسبت دریافت مالیات بسیار بالاست، بنابراین چنین موضوعی بیانگر فرارمالیاتی گسترده و انجام فعالیت اقتصاد زیرزمینی در کشوراست. از طرفی وصول مالیات در کشور به نسبت کشورهای منطقه درقبال میزان تولید ناخاص داخلی بسیار کم یعنی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بوده که مشخص می کند فرار مالیاتی در کشور بالاست.

این کارشناس امور مالیاتی در مورد اینکه آیا این احتمال وجود دارد که زد و بندهایی از سوی ماموران مالیاتی با صاحبان مشاغل ایجاد شود تا رقم میزان مالیاتی واقعی درج نشود، گفت: به ندرت این اتفاق می افتد چرا که نظارت دستگاههای کنترلی در این زمینه قوی است. اما به نظر می رسد برای جلوگیری از هر گونه مفسده احتمالی ارتباطات چهره به چهره (ماموران مالیاتی با صاحبان شغل) صورت نگیرد. این موضوع نیاز به هوشمند سازی کامل وصول مالیات از طریق بهره گیری از سامانه های مجهز و بانک های اطلاعاتی قوی است تا مشکلی در این مسیر تهدید کننده نباشد.

بنا به این گزارش، حساب افراد فاقد شغل که تراکنش حساب‌های آنها بیش از سقف تعیین‌شده باشد رصد و مسدود می‌شودطبق گفته مدیران بانک مرکزی، برای اجرای مقررات بالادستی قانون ماده ۶۷ و ماده ۱۴ مبارزه با پول‌شویی اشخاص مکلف به پایش مستمر و خطرپذیری برقراری تعاملات متناسب با سطح فعالیت هستند، بر این اساس اطلاعات برای مبارزه با پول‌شویی شفافیت و متناسب با ارائه خدمات به مشتریان و متناسب با نیاز و اطلاعات اقتصادی پایش می‌شوند.

مزایای چنین اقدامی علاوه بر مبارزه با پولشویی و ممانعت از سوء استفاده از حسابهای اجاره ای شفافیت امور با رصد تراکنش های بانکی است که این رویکرد تاثیر بسزایی بر جلوگیری از فرار مالیاتی دارد.

کد خبر: ۱۵۳٬۸۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • همسرپاسدارفوت شده IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      چرانظرات رامی پرانی مردم راسرکارنگذاریدبااین مطالب فریب دهنده همه میدانندکار کار کله گنده هاست این نظرراهم بپران بریدباگنده هااین حرفهارابزتیداگرجسارت داریدچقدرسایت زرد
    • محمد رضا صباحی IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      خود مسولان‌این وضعیت را به وجود آورده اند و خودشان باید به ملت و مردم پاسخگو باشند والا که کسی دوست ندارد فرار مالیاتی و یا پولشویی کند که هر چه زودتر این قوانین باید به نفع مردم کاملا اصلاح گردد
    • NL ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      0 0
      چرا نمیشه اون کارتخوانهایی که بنام مانیست رو حذف کنیم؟