۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
 افزایش نرخ بیکاری و در جا زدن مشارکت اقتصادی در خراسان جنوبی
بازار بررسی کرد؛

افزایش نرخ بیکاری و در جا زدن مشارکت اقتصادی در خراسان جنوبی

بیرجند- بر اساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در خراسان جنوبی افزایشی و سهم اشتغال با یک گام کوتاه در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با ۱۳۹۹، به ۴۲ درصد رسیده است.

بازار، گروه استان‌ها: بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی در استان در سال ۱۴۰۰، به ترتیب از میانگین کشوری کمتر و بیشتر بود.

از سوی دیگر، آمارهای منتشر شده در خصوص نرخ بیکاری و سهم اشتغال در خراسان جنوبی حاوی نکات قابل توجه و تأمل است.

نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی
بر اساس آن چه در جدول شاخص‌های عمده نیروی کار جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر به تفکیک استان‌ها در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ آمده است، نرخ بیکاری در خراسان جنوبی در سال گذشته ۶.۲ درصد بوده و این در حالی است که میانگین کشوری آن ۹.۲ درصد گزارش شده است.

بررسی‌های خبرنگار بازار نشان می‌دهد نرخ بیکاری در استان طی سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن، ۱.۱ درصد افزایش یافته است.

نرخ مشارکت اقتصادی هم در خراسان جنوبی در سالی که گذشت ۴۲ درصد و میانگین کشوری آن ۴۰.۹ درصد اعلام شده است.

بررسی‌ها نشان دهنده آن است که نرخ مشارکت اقتصادی در استان در سال گذشته با یک دهم درصد افزایش از ۴۱.۹ درصد در ۱۳۹۹ به ۴۲ درصد در سال گذشته رسیده است.

وضعیت اشتغال و مشارکت اقتصادی در فصل‌های مختلف
تحلیل جدول شاخص‌های عمده نیروی کار جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر بر حسب فصل و تفکیک استان در سال ۱۴۰۰ نشان دهنده آن است که در بین ۴ فصل سال ۱۴۰۰، بیشترین نرخ بیکاری مربوط به فصل تابستان با ۷.۶ درصد است.

نرخ بیکاری در خراسان جنوبی در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال گذشته به ترتیب ۷.۳، ۷.۶، ۷ و ۷.۱ درصد بوده است. از دیگر سو، بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی در استان طی فصل‌های سال گذشته هم مربوط به فصل تابستان ۲۴.۳ درصد بوده است.

نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان جنوبی در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال گذشته به ترتیب ۲۱، ۲۴.۳، ۲۱.۸، ۱۹.۴ درصد بوده است.

سهم اشتغال
در سال ۱۴۰۰ بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی در خراسان جنوبی به ترتیب با ۴۵.۳، ۳۳.۱، ۲۱.۶، درصد، سهم اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر را به خود اختصاص داده بودند.

محور توسعه خراسان جنوبی، کشاورزی و صنعت است و در این بین، پیشی گرفتن سهم اشتغال بخش خدمات از بخش‌های کشاورزی و صنعت در استان جای تأمل دارد.

البته سهم اشتغال بخش کشاورزی در خراسان جنوبی در سالی که گذشت از میانگین کشوری آن بیشتر و سهم اشتغال بخش‌های صنعت و خدمات استان از میانگین کشوری آن کمتر بوده است.

کد خبر: ۱۵۳٬۷۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha