۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۴
تأکید وزیر تعاون بر لزوم بازنگری در نظام تصمیم‌گیری سازمان بین‌المللی کار

تأکید وزیر تعاون بر لزوم بازنگری در نظام تصمیم‌گیری سازمان بین‌المللی کار

وزیر تعاون، خواستار همکاری و نقش‌آفرینی جنبش عدم‌تعهد برای رفع ناعدالتی‌های بین‌المللی و فراهم آوردن امکان بسیج منابع ضروری بیشتر برای بازسازی انسان محورانه دنیای کار از آثار بحران کووید ۱۹ شد.

به گزارش بازار، حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در نشست مجازی وزرای کار جنبش عدم‌تعهد که به میزبانی دولت آذربایجان برگزار شد، گفت: جهان بیش از پیش در مخاطره یک جانبه‌گرایی، توسعه‌ی نابرابر و ناپایدار قرار دارد و از این رو ۷۰ سال پیش جنبش عدم‌تعهد برای مهار و مدیریت همین نگرانی‌ها شکل گرفت.

عبدالملکی با تأکید بر ضرورت یادآوری مأموریت جنبش و تقویت نظام همکاری‌های موجود بین کشورهای عضو، افزود: دنیای کار در حال وارد شدن به دوره پسابحران کووید ۱۹ است و در این دوره بحران در عرصه‌های مختلف کار و زندگی مردم آشکار می‌شود و بازسازی تاب‌آورانه از این تبعات اهمیت پیدا می‌کند.

وی با اشاره به دسترسی نابرابر کشورها به واکسن در ایام کرونا گفت: بدون تردید در مرحله بازسازی از این بحران، مخاطرات بیشتری در ارتباط با تشدید این نابرابری‌ها و پسرفت از منظر عدالت اجتماعی در جهان نهفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ناهمزمانی خروج از مرحله همه‌گیری از طریق واکسیناسیون و همچنین شروع سیاست‌های بازسازی بخش‌های اقتصادی آسیب‌دیده، سازوکار جدید و جدی تشدید نابرابری‌ها در این مرحله است، افزود: جنبش عدم‌تعهد می‌تواند با فراهم کردن زمینه‌های همکاری مؤثرتر و انتقال تجارب در بازسازی کشورهای در حال توسعه، گام مهمی در کاهش این نگرانی بردارد.

عبدالملکی فراخوان جهانی «اقدام در راستای یک بازسازی انسان‌محور» را که در کنفرانس سال ۲۰۲۱ بین‌المللی کار مصوب شد، بنیان مناسب و ارزشمندی برای نقش‌آفرینی سازمان بین‌المللی کار در خصوص بازسازی برابر و عادلانه کشورها از تبعات بحران کرونا دانست.

رئیس شورای عالی کار گفت: لازمه اجرای اثربخش این برنامه، جلب مشارکت واقعی کشورهای جهان سوم در طراحی و اجرای اقدامات پیش‌بینی شده در این برنامه است و ضرورت دارد نظام تصمیم‌گیری در سازمان بین‌المللی کار از منظر تأمین حق برابر کشورها برای مشارکت در تصمیم گیری‌ها بازنگری شود.

وی با بیان اینکه نظام کنونی گروه‌بندی منطقه‌ای در سازمان بین‌المللی کار از منظر بازنمایی حجم جمعیت نیروی کار در این مناطق و از منظر حق طبیعی کشورها برای دخالت در تصمیم گیری‌های این سازمان، عادلانه نیست، افزود: تأیید وجود این چالش در نظام تصمیم‌گیری سازمان بین المللی کار از سوی مدیر کل جدید سازمان بین المللی کار و پیش بینی رفع این نگرانی در برنامه ایشان، دلگرم کننده است و امیدوارم تا گردهمایی سال آینده گام‌های موثری در این زمینه برداشته شود.

عبدالملکی با اعلام هشدار در خصوص افزایش نابرابری‌های اقتصادی درون و بین کشورها و افزایش فقر در جهان به ویژه پس از بحران کرونا، گفت: انتظار می‌رود کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد فراتر از تقبیح این‌گونه اقدامات ضدحقوق بشری قدرت‌های زورگو، در عمل نیز اقداماتی را برای مهار آثار ضدانسانی و ضدتوسعه‌ای این گونه چالش‌ها در دستور کار قرار دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با یادآوری رنج‌های ملت فلسطین، افزود: مشاهده رنج و سختی‌هایی که بر این مردم تحمیل می‌شود، قلب هر انسان آزاده و شرافتمندی را به درد می‌آورد.

وی گفت: وقتی امنیت جان، مال و دارایی مردم فلسطین آشکارا مورد تضییع و تعدی قرار می‌گیرد، ناگفته روشن است که چه بر سر فعالیت‌های اقتصادی، بازار کار و معیشت آن‌ها می‌آید.

عبدالملکی افزود: این گونه اعمال ظالمانه انسانی باید به فوریت خاتمه یافته و حقوق مردم فلسطین، یمن و سایر مناطق اشغالی از جمله جولان سوریه برای حیات عزتمندانه به رسمیت شناخته شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان این نشست مجازی در ساختمان وزارتخانه، بر نقش مهم جنبش عدم‌تعهد در تحقق همکاری‌های مؤثرتر در بین کشورهای درحال توسعه و فراهم آوردن امکان بسیج منابع ضروری بیشتر برای بازسازی انسان محورانه دنیای کار از آثار بحران کووید ۱۹ تأکید کرد.

کد خبر: ۱۵۳٬۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha