۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
وخامت اوضاع در بازار آلومینیوم اروپا
مطالعات بازار نشان داد؛

وخامت اوضاع در بازار آلومینیوم اروپا

بازارهای فلزی از ابتدای سال جاری با چالشهای زیادی روبرو بودند ولی به نظر می رسد ابعاد وسیع این مشکل دامن گیر اروپا شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: افزایش قیمت کالاهای اساسی باعث به دنبال جنگ روسیه و اوکراین ابعاد گسترده ای از چالشها را برای جهان به همراه آورد. از یک طرف افزایش قیمت کالاهای اساسی و تورم و از طرف دیگر تاثیر این تورم در توان تولید صنعتی در کشورهای مختلف باعث شد تا بازار با درگیری های تازه ای روبرو شود.

در ماه های اخیر افزایش قیمت فولاد و سنگ آهن به عنوان یکی از اصلی ترین چالشهای اقتصادی و صنعتی دنیا بارها مورد مطالعه قرار گرفته است.افزایش قیمت فولاد بسیاری از پروژه های صنعتی را در دنیا به تعویق انداخت و باعث شد تا سرمایه گذاری در پروژه های زیر ساختی در کشورهای در حال توسعه که یکی از راه های مبارزه با رکود و بیکاری در پسا کرونا است، به تاخیر بیافتد یا متوقف شود.

این مساله برای کشورهای در حال توسعه و فقیر بیش از کشورهای صنعتی آسیب رسان است زیرا سهم بیشتری از مردم در بخش دولتی یا پروژه های مرتبط با بخش دولتی مشغول به کار هستند و اگر دولت توان اجرای پروژه ه را از دست بدهد، اقتصاد کشور آسیب بزرگی می بیند و فشار مالی وارد شده به جامعه هم به شدت افزایش پیدا می کند. اما وضعیت در بازار آلومینیوم هم نگران کننده است و بحران حتی به اقتصاد اروپا هم آسیب وارد کرده است.

طبق گزارش منتشر شده توسط «ماینینگ» حجم ذخایر آلومینیوم در بورس فلزات لندن به پایین ترین سطح طی ۱۷ سال اخیر رسیده است و امیدی به افزایش حجم ذخایر در آینده نزدیک وجود ندارد.

بر مبنای این گزارش کشورهای درگیر جنگ از بزرگترین مالکان معادن آلومینیوم و دیگر مواد معدنی مورد استفاده در تولید آلیاژهای آلومینیومی هستند و به همین دلیل است که تداوم درگیری در این منطقه بازار آلومینیوم را با کسری بزرگی روبرو کرده است.

اما درگیری های روسیه و اوکراین تنها یک دلیل برای کاهش ذخایر الومینیوم در اروپا است. این نشریه تاکید کرده است دلیل مهم دیگر افزایش هزینه برق در این کشورها است که باعث شده است ادامه فعالیت در کارخانه های تولید آلومینیوم صرفه اقتصادی نداشته باشد و تولید کاهش یابد.

در این وضعیت قیمت هر تن آلومینیوم در بورس فلزات لندن به ۲۸۶۵ دلار رسیده است. حجم ذخایر الومینیوم در بورس فلزات لندن در ماه می امسال به ۵۳۲۵۰۰ تن رسید که ۷۲ درصد نسبت به مارس سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است.

این پایین ترین حجم از ذخایر آلومینیوم در بورس فلزات لندن از نوامبر سال ۲۰۰۵ تا کنون است. یک دلیل مهم افزایش قیمت برق هم افزایش قیمت گاز طبیعی وارداتی به اروپا بعد از وضع تحریم علیه روسیه عنوان شده است.

فایننشال تایمز در این مورد نوشت: «این روزها دسترسی به کالاهای اساسی مختلف در اروپا محدود شده است. از جمله می توان به کاهش دسترسی اروپا به گاز طبیعی مایع اشاره کرد که باعث شد تا بخش های زیادی از این قاره با افزایش شدید قیمت گاز در مصارف خانگی روبرو شوند. از طرف دیگر صنایع اروپایی هم برای تامین گاز مورد نیاز خود باید هزینه های بسیار بالایی را بپردازند که به افزایش تورم در این منطقه دامن زده است.»

این نشریه با اشاره به تاثیر افزایش قیمت گاز در صنعت برق اروپا نوشت: «قیمت برق در قاره سبز افزایش یافته است و این مساله بسیار نگران کننده است. از یک طرف صنایع مصرف کننده برق هستند و با افزایش هزینه برق باید محصولات تولیدی خود را با قیمت بالاتری در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند و از طرف دیگر هزینه تامین برق در خانوارها رشد کرده است.»

کد خبر: ۱۵۳٬۵۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha