۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
عدم کشت استاندارد و فرسودگی تجهیزات عامل هدررفت گندم
کارشناس کشاورزی گلستان خبرداد؛

عدم کشت استاندارد و فرسودگی تجهیزات عامل هدررفت گندم

گرگان- جبلی، کارشناس کشاورزی گلستان گفت: عدم کشت استاندارد و فرسودگی تجهیزات دو عامل هدررفت گندم در زمان برداشت است.

علی جبلی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در فصل برداشت محصولاتی مانند غلات، دانه های روغنی و حبوبات به دلیل فرسودگی تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی متاسفانه شاهد هدر رفت زیادی از این محصولات هستیم.

کارشناس کشاورزی گلستان، در توضیح کشت استاندارد، افزود: عدم رعایت فاصله کشت و استفاده از بذر مناسب از جمله عواملی است که منجر به هدررفت محصولات کشاورزی می شود.

وی اضافه کرد: هدررفت محصولات کشاورزی تا آنجاست که درصورت کشت گندم یا کلزا، برای سال آینده بدون اینکه بذر در زمین ریخته شود، شاهد جوانه این محصول در زمین خواهیم بود.

جبلی ادامه داد: همین مثال کوتاه می تواند به ما نشان داد که چه میزان هدر رفت در فصل برداشت محصولات کشاورزی وجود دارد که باعث می شود، بخشی از دسترنج کشاورزان به راحتی نابود شود.

این کارشناس کشاورزی گفت: هدر رفت محصولات حین برداشت، در همه کشورها وجود دارد اما متاسفانه این مسئله در ایران بسیار بیشتر از دیگر کشورهاست.

وی با اشاره به اینکه دلیل اصلی این اتفاق عدم کشت استاندارد و مستهلک بودن بخش عمده ای از تجهیزات برداشت است، خاطرنشان کرد: واضح هست که برای این مسئله باید ابتدا به کشاورز کشت صحیح و با فاصله استاندارد و استفاده از ارقام بذر مناسب را آموزش داد.

جبلی اضافه کرد: به نظر می رسد با استفاده از تجهیزات مدرن و به روز می توان میزان هدر رفت محصولات را کاهش داد.

این کارشناس کشاورزی در خاتمه خاطرنشان کرد: برای تحقق این مسئله، باید از تشکل ها و اتحادیه کشاوزی کمک گرفت تا با همراهی کشاورزان نسبت به خرید تجهیزات برای یک روستا یا منطقه اقدام شود.

کد خبر: ۱۵۳٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بنده خدا CH ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 0
      لعنت خدا بر کسانی که از عمد واز غرز اینهمه هم به کشاورزان این ملت و کشور ضربه زدند لعنت خدا بر روحانی و تیمش نه کود نه بذر نه سموم درست و حسابی ونه رسیدگی به کشاورزان زحمت کش این کارها اگر از قصد وخیانت نباشد نام ای کارهای ناشایست و کارشکنی چیست