۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
ارزبری صنعت خودرو سال گذشته ۳ میلیارد دلار بود | واردات قطعات از چین به دلیل جبر تحریم ها
دبیرانجمن صنایع همگن قطعه سازان در گفتگو با بازار:

ارزبری صنعت خودرو سال گذشته ۳ میلیارد دلار بود | واردات قطعات از چین به دلیل جبر تحریم ها

محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور، گفت: میزان ارزبری سال گذشته کل صنعت خودرو قریب به سه میلیارد دلار بوده است.

بازار؛ گروه خودرو: هر خودرو به طور متوسط از ۶ هزار قطعه تولید شده است، از این میزان بخش قابل توجهی در کشور داخلی سازی و بخش دیگر وارداتی است. زیرا در هیچ کشوری امکان تولید صفر تاصد خودرو وجود ندارد. براین اساس قطعه سازان بزرگ در دنیا، زنجیره تامین جهانی را ایجاد کردند تا نیازهای خودروسازان مرتفع شود. بنابراین با در نظر گرفتن ضعف صنعت الکترونیک در کشور، وابستگی در تامین قطعات های-تک به ویژه ریز تراشه ها و تجهیزات الکترونیکی از طریق واردات وجود دارد. اخیرا اظهار نظراتی در خصوص واردات قطعات خودرو از چین به کشور شنیده می شد که ظاهرا بخشی از آن به دلیل عدم اطلاع از صنعت خودرو است. زیرا زیرساخت های فراوانی از سوی بخش خصوصی و قطعه سازان برای داخلی سازی ایجاد شده است، برای بررسی موضوع مذکور به سراغ آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور رفتیم:

به طور متوسط سال گذشته میزان ارزبری هر دستگاه خودرو سواری ۱۶۰۰ یورو بود، پیشتر این میزان ۴ هزار یورو بود که با ساخت داخل قطعات اکنون به ۱۶۰۰ یورو رسیده است

* درحال حاضر ارزبری هر خودرو باتوجه به میزهای ساخت داخل به چه میزان رسیده است؟
به طور متوسط سال گذشته میزان ارزبری هر دستگاه خودرو سواری ۱۶۰۰ یورو بود، پیشتر این میزان ۴ هزار یورو بود که با ساخت داخل قطعات اکنون به ۱۶۰۰ یورو رسیده است. در پروژه های مختلف داخلی سازی و میزهای ساخت داخل ارزبری روبه کاهش بود، باتوجه به مقدار ازربری کاهش یافته اکثریت واردات و تامین قطعات از کشور چین انجام می شود و این موضوع یک واقعیت است.

۱۲۰۰ قطعه ساز در کشور وجود دارد که همگی درحال تولید داخل هستند، میزان حجم تولید داخل مشخص و میزان ارزبری سال گذشته کل صنعت خودرو قریب به سه میلیارد دلار بوده است

* اخیرا خبری در خصوص واردات صد درصدی قطعات خودرو از کشور چین منتشر شد، باتوجه به اشاره شما به بحث داخلی سازی و کاهش ارزبری این موضوع چه مقدار صحت دارد؟
۱۲۰۰ قطعه ساز در کشور وجود دارد که همگی درحال تولید داخل هستند، میزان حجم تولید داخل مشخص و میزان ارزبری سال گذشته کل صنعت خودرو قریب به سه میلیارد دلار بوده است. در تولید خودرو می توان محاسبه کرد که چه مقدار داخلی سازی و چه مقدار قطعات وارداتی بوده است. این مورد نیز بی اساس است که بگویم قطعات وارداتی از چین است. همانطور که پیشتر اشاره کردم، بخشی از قطعات که ارزبری داشته، مجبور به واردات هستیم. این قطعات نیز شامل ریز تراشه و تجهیزات الکترونیکی و خاص است. گفتنی است که قطعاتی در خودرو وجود دارد که به دلیل کابرد دوگانه یا تیراژ غیراقتصادی امکان ساخت داخل وجود ندارد، لذا بیشترین حجم واردات به دلیل جبر تحریم های ظالمانه از چین انجام می شود. در این میان برخی از قطعات های-تک مانند چاشنی انفجاری ایربگ خودرو به کمک صنایع دفاع داخلی سازی و تولید شد. این چاشنی کاربرد در صنایع نظامی داشته و اجازه ورود بخش خصوصی حتی اگر دانش تولید آن را داشته باشند، وجود ندارد. کماکان تازمان وجود تحریم های ظالمانه علیه کشور، نیازهای صنعت خودرو از چین تامین می شود.

ارزبری صنعت خودرو سال گذشته 3 میلیارد دلار بود|واردات قطعات از چین به دلیل جبر تحریم ها

* اواخر سال گذشته شنیده می شد که براساس مصوبه شورای پول و اعتبار حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان باید پرداخت به خودروسازان و قطعه سازان انجام شود، این موضوع انجام شد؟ در سال جاری میزان مطالبات قطعه سازان از خودروسازان چه مقدار شده است؟
طبق روال هر سال، سال گذشته علیرغم مصوبه شورای پول اعتبار پرداختی صورت نگرفت. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید، گفت: کل مطالبات تعیین تکلیف نشده در مجموع ۴۵ هزار میلیارد تومان است که از این میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان آن سر رسید شده، تعیین تکلیف نشده است.

هنوز هم مشخص نیست که جبران ناشی از خسارت عدم برنامه باید توسط چه کسی انجام شود

* به عنوان پرسش پایانی قطعه سازان در سال جاری با چه چالش های در تولید مواجه هستند؟
قیمت گذاری دستوری خودرو در قطعات نیز تسری پیدا می کند، از سوی عدم تمرکز سیاستگذاری نهادهای مختلف مانند مجلس شورای اسلامی، دولت، قوه قضایه و سایر نهادهای نظارتی در خودروسازی جز چالش ها است، ۲۳ نهاد حاکمیتی درص صنعت خودرو ورود می کنند. از سوی امنیت اقتصادی به دلایل مذکور دچار چالش می شود، این موضوع در کنار نبود برنامه مدون مشکل برای قطعه سازان ایجاد کرده است. هنوز هم مشخص نیست که جبران ناشی از خسارت عدم برنامه باید توسط چه کسی انجام شود.

کد خبر: ۱۵۳٬۲۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha