۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱
فعالیت مشاغل مزاحم در قم | ناتوانی مسئولان از ساماندهی شهرک صنوف
بازار گزارش می‌دهد؛

فعالیت مشاغل مزاحم در قم | ناتوانی مسئولان از ساماندهی شهرک صنوف

قم- مشاغل پر سر و صدا و مزاحم این روزها عرصه را برای شهروندان قمی تنگ کرده و گویی در داخل شهر جا خشک کرده و مسئولان هم در ساماندهی این مشاغل ناتوان هستند.

بازار، گروه استان‌ها: در اطراف کلان‌شهر قم مشاغلی وجود دارد که اگر ساماندهی نشوند می‌تواند چهره این شهر مذهبی را در چشم زائران و مجاوران نازیبا و آسایش شهروندان قمی را به دلیل وجود آلودگی صوتی و خیره به هم بریزد که جا دارد مسئولان اجرایی به ویژه مدیران شهری برای ساماندهی این مشاغل در شهرک صنوف و خودرو سرعت عمل داشته باشند.

سال‌ها است که شعار رسیدگی به مشاغل مزاحم توسط مدیران شهری و اجرایی کلان‌شهر قم داده می‌شود اما هنوز با گذر از هر کوچه و خیابانی به ویژه در ورودی‌های شهر می‌توان صدای جوشکاری، آهنگری و تعمیر اتومبیل را شنید؛ مشاغل پر صدایی که صدای شهروندان قمی را درآورده و می‌تواند در چشم گردشگران داخلی و خارجی چهره نازیبایی از شهر قم، دومین شهر مذهبی و زیارتی کشور ایجاد کند.

اما برابر با بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها از وظایف مدیران شهری ساماندهی مشاغل و صنایعی است که برای شهروندان سلب آسایش کرده و حتی آلایندگی صوتی و آلودگی زیست محیطی نیز به دنبال دارند باید ساماندهی شوند؛ به دنبال این بند از قانون قرار بود صنوف مزاحم در مجموعه‌ای در قالب شهرک خودرو و شهرک صنوف جمع آوری شود.

استقرار شهرک صنوف
شهرک صنوف در کیلومتر پنج جاده قدیم قم - تهران با ۱۵۷ هکتار مساحت، پذیرای آهن‌فروشانی است که پیشتر در داخل شهر به عرضه آهن‌آلات می‌پرداختند، این شهرک در سه فاز طراحی‌ شده و فاز نخست آن شامل ۳۸۵ واحد از صنف آهن و فولاد است و تا امروز ۳۱۰ واحد تکمیل شده و ۲۰۰ واحد از مجموعه بازار آهن به‌صورت کامل فعال ‌شده است و روزانه ۱۰ تا ۱۵ تریلی آهن‌آلات را جابجا و به بازار عرضه می‌کنند.

اما با توجه به این نکته که شهروندان قمی ساکن در مناطق مسکونی ازجمله خیابان ۲۰ متری شهید مطهری و بلوار شاهد قم با توجه به استقرار صنف آهن فروشی‌ها و سرو و صدای آن و دیگر چالش‌هایی که به همراه داشته باعث گلایه ساکنان این مناطق شده است اما نباید هم از امر غافل شد که حضور ضایعاتی‌ها در هر محله‌ای آلودگی صوتی و سر و صدا مهم‌ترین ره آوردی است که این مشاغل به همراه داشته‌اند.

شهرک صنوف در کیلومتر پنج جاده قدیم قم - تهران با ۱۵۷ هکتار مساحت، پذیرای آهن‌فروشانی است که پیشتر در داخل شهر به عرضه آهن‌آلات می‌پرداختند

طبق وعده‌های مسئولان قرار است مشاغل صافکاری و خدمات مرتبط با خودرو نیز در قم در منطقه‌ای به نام شهرک خودرو ساماندهی شوند؛ شهرک خدمات خودرویی قم در زمینی به وسعت ۲۸ هکتار و سطح اشغال ۱۰۱ هزار متر مربع و زیر بنای ۱۴۰ هزار متر مربع در ۱۴۰۰ واحد احداث شده که شامل واحدهای نمایشگاهی، تعمیرگاهی و خدماتی است که تاکنون تعدادی از این صنوف مد نظر در این دو شهرک ساماندهی شده‌اند اما به نظر عدم تأمین زیرساخت‌های آب و برق و گاز و غیره مانع ساماندهی مشاغل مزاحم شده است.

فعالیت مشاغل مزاحم در قم | ناتوانی مسئولان از ساماندهی شهرک صنوف

مشاغلی که سروصدای آن داد مردم را درآورده است
علی محمدی که ساکن خیابان ۲۰ متری مطهری است در بیان آزار و اذیتی که از مشاغل صافکاری و برخی صنف آهن فروشان دارند، به خبرنگار بازار می‌گوید: در اطراف محله ما چندین صافکاری وجود دارد که آسایش ما را سلب کرده‌اند؛ باید چنین شغل‌هایی از داخل شهر به خارج از محدوده شهری منتقل شوند، ما نه تنها صبح‌ها و عصرها بلکه پاسی از شب نیز از سر و صدای آنها آسایش نداریم و قدرت مالی هم نداریم که خانه را فروخته و به محله دیگری منتقل شویم.

این شهروند قمی می‌افزاید: کاش فقط این صافکاری‌ها بودند در وسط روز تعطیل و غیر تعطیل نوبت ضایعاتی‌هایی است که وسط کوچه و خیابان آمده و با بلندگوهای خود اقدام به خرید ضایعات پلاستیک و آهن قراضه می‌کنند به قدری سر و صدای آنها زیاد است که آسایش نداریم.

یک بانوی قمی نیز با اشاره به وجود ضایعاتی‌ها و برخی مشاغلی که در هر کدام از مناطق شهر قم جا خوش کرده‌اند، عنوان می‌کند: وجود این خریداران ضایعاتی‌ها چالشی برای شهروندان قمی است چرا که در هر منطقه‌ای می‌توان فعالیت آنها را مشاهده کرد؛ برای آنها صبح و ظهر فرقی ندارد و به قدری سر و صدا دارند که آسایش را از ما گرفته‌اند؛ نمی‌توان در شرایط اقتصادی سخت کنونی جلوی فعالیت آنها را گرفت چون به نظر آنها از این شغل کسب درآمد می‌کنند ولی باید این نوع مشاغل توسط مسئولان ساماندهی شوند.

شهرک صنوف، شهرکی برای تجمیع صنوف مختلف در یک مکان مطلوب
حمید خرمی رئیس اتاق اصناف قم در ارتباط با اهمیت ساماندهی مشاغل مختلف در شهرک صنوف به خبرنگار بازار می‌گوید: تعداد واحدهای آهن‌ و پروفیل فروشی در شهرک صنوف ۱۶۵ واحد است که دو مورد هم از اتحادیه مصالح فروشی و ساختمان و اتحادیه درب و پنجره سازی هستند ولی ۲۰ واحد پروانه نداشته که اخذ مجوز و پروانه از چند اتحادیه مشکلاتی است که صنوف دارند و می‌تواند در ساماندهی این مشاغل موانعی ایجاد کند. ساماندهی این مشاغل در شهرک صنوف می‌تواند آنها را در یک مجموعه جمع کند تا به طور یکپارچه بدون مزاحمت برای ساکنان شهر فعالیت کنند.

برای بررسی وضعیت ساماندهی صنوف درب و پنجره ساز و هم‌چنین صنف مصالح فروش با رئیس اتحادیه این صنوف گفت‌وگو می‌کنیم که در سخنان خود از عدم فراهم شدن زیرساخت لازم و عدم همکاری مسئولان برای این ساماندهی خبر می‌دهند.

ناتوانی در ساماندهی مشاغل مزاحم
رئیس اتحادیه صنف لوازم و مصالح ساختمانی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار از نامه‌نگاری‌هایی که برای ساماندهی این مشاغل با مدیریت شهری و فرمانداری قم انجام داده‌اند خبر داده و می‌گوید: از سال ۹۹ به کمیسیون نظارت، اصناف و شورای اسلامی شهر و فرمانداری و هم‌چنین شهرداری نامه‌نگاری‌هایی کردم و موافقت شد که صنوف مزاحم باید ساماندهی شوند.

تعداد واحدهای آهن‌ و پروفیل فروشی در شهرک صنوف ۱۶۵ واحد است

محمد تقی پور نجاتی بیان کرد: دور تا دور خط کمربندی قم گاراژهای جمع‌آوری ضایعاتی وجود دارد که برخی از این مراکز زیر نظر واحدهای تجاری فعالیت دارند من به همه ارگان‌ها نامه نوشتم که این مشاغل از ورودی‌های شهر باید حذف شود اما با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و افرادی که با آن امرار معاش می‌کنند باید در یک مجموعه‌ای خارج از شهر قم جمع آوری شوند.

وی می‌افزاید: انبارهای صنوف در داخل شهر حدود دو میلیارد تومان معامله می‌شود از شخص سرمایه‌گذار و خریدار حال باید سئوال شود تسهیلات اتحادیه میادین میوه و تره بار برای ساماندهی صنوف مزاحم چیست؟ و این که فردی که از مرکز قم شغل او منتقل و جمع می‌شود و باید در دل کویر با دمای ۵۰ درجه به نام صنف مزاحم ساماندهی شود و آیا از سوی مسئولان قرار است تسهیلات و زیرساختی ارائه شود؟

به گفته وی، مسئولان گفته بودند زمین برای مشاغل و صنوف ضایعات در کیلومتر ۱۳ جاده کوه سفید، البرز به دلیل نزدیک بودن به محل دفن و دپوی پسماند قرار است فراهم شود ولی باید این انتقال و ساماندهی با ارائه تسهیلات دولتی همراه باشد و مشوق‌هایی به این افراد داده شود تا این مشاغل از شهر به خارج شهر منتقل شود.

فعالیت مشاغل مزاحم در قم | ناتوانی مسئولان از ساماندهی شهرک صنوف

مشاغلی که در شهر جا خوش کرده‌اند
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قم در گفت وگو با خبرنگار بازار درباره آخرین وضعیت ساماندهی مشاغل مزاحم می‌گوید: مشاغلی که از آن به نام مشاغل مزاحم یاد می‌شود باعث آلودگی‌های صوتی و زیست محیطی و هم‌چنین سلب آسایش از شهروندان می‌شود و طبق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری باید در اطراف شهر متمرکز و ساماندهی شود، در قانون ۳ نوع ساماندهی تعریف شده است؛ جمع آوری، ساماندهی در محل و انتقال به مکان مناسب که سازمان میادین شهرداری قم اقدام به انتقال با در نظر گرفتن تسهیلات در شهرک صنوف و خودرو کرده است.

علیرضا مظفری می‌افزاید: با توجه به این امر و بر اساس اولویت‌بندی و کارشناسی‌های صورت گرفته، اولویت اصلی صنوف ما، مشاغل مرتبط با خدمات خودرو و مشاغل مرتبط با صنعت ساختمان است آن هم به دلیل زائرپذیر بودن و مسافر پذیر بودن استان قم می‌بایست از داخل شهر به اطراف و خارج شهر منتقل شوند و در این راستا سازمان میادین شهرداری قم، دو پروژه مهم در قالب شهرک خدمات خودرویی و شهر صنوف را اجرا کرده است.

با توجه به این امر و بر اساس اولویت‌بندی و کارشناسی‌های صورت گرفته، اولویت اصلی صنوف ما، مشاغل مرتبط با خدمات خودرو و مشاغل مرتبط با صنعت ساختمان است

وی افزود: شهرک خدمات خودرویی قم در زمینی به وسعت ۲۸ هکتار و سطح اشغال ۱۰۱ هزار متر مربع و زیر بنای ۱۴۰ هزار متر مربع شامل واحدهای نمایشگاهی، تعمیرگاهی و خدماتی می‌باشد اما شهرک صنوف نیز برای ساماندهی صنف آهنگران و درب و پنجره سازان و هم‌چنین صنف مصالح ساختمانی و غیره تعریف شده که دارای ۱۶۰۳ قطعه است و از این بین یک هزار و ۱۵۴ قطعه به مساحت ۳۹۸ هزار و ۴۸۸ متر مربع به اصناف آهنگران و آهن فروشان و تعدادی با کاربری خدماتی در نظر گرفته شده است.

زیرساخت شهرک ها
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار قم در ادامه اظهار می‌کند: از ابتدای سال ۹۷ به بعد سایتی به نام سایت آهن فروشان در شهرک صنوف احداث شد و با پیگیری‌های صورت گرفته بر الزام بر انتقال صنف درب و پنجره سازی و آهنگران تأکید شده که با توسعه شهرک این امر صورت می‌گیرد.

مظفری در پاسخ به این سئوال که چرا هنوز این شهرک‌ها برای ساماندهی مشاغل مزاحم آماده‌سازی نشده است و وضعیت مشخصی ندارد می‌گوید: نبود زیرساخت مناسب چالش اصلی شهرک خودرو و صنوف است و دلیل طولانی شدن این فرآیند انتقال و جابجایی زمین‌ها در سنوات گذشته بوده و چون قسمتی از شهرک در ارتفاعات قرار گرفته عملیات خاک برداری و تسطیح زمان‌بر شده است؛ هم‌چنین نبود زیرساخت مناسب از قبیل آب و گاز و برق ازجمله چالش‌هایی است که برای این شهرک‌ها وجود دارد.

وی می‌افزاید: افق‌هایی برای آینده این دو شهرک در نظر داریم که شامل طراحی نقشه تفکیکی فاز ۳ شهرک صنوف به مساحت ۱۰ هکتار است و طبق این برنامه، انتقال سایر مشاغل مرتبط با صنف صنعت ساختمان در دستور کار قرار می‌گیرد.

فعالیت مشاغل مزاحم در قم | ناتوانی مسئولان از ساماندهی شهرک صنوف

فرآیند انتقال هزینه‌های سنگینی را تحمیل می‌کند
رئیس کمیسیون خدمات شهری، زائران و محیط زیست شورای اسلامی شهر قم نیز به خبرنگار بازار می‌گوید: در خصوص شهرک صنوف کارهای خوبی صورت گرفته است؛ از دوره پنجم در شورا و سازمان میادین ساماندهی را رصد کردیم و معاونت خدمات شهری و هم‌چنین تخلف شهری بدون وقفه امر ساماندهی و انتقال مشاغل مزاحم را در برنامه‌های خود قرار داده‌اند اما به دنبال تأمین زیرساخت‌های آب و برق گاز برای این دو شهرک هستیم.

نبود زیرساخت مناسب چالش اصلی شهرک خودرو و صنوف است و دلیل طولانی شدن این فرآیند انتقال و جابجایی زمین‌ها در سنوات گذشته بوده است

سید مجتبی سبحانی بیان می‌کند مذاکراتی با اداره برق صورت گرفته است و تاکنون ۹۵ درصد آهن فروش‌ها در این شهرک منتقل شده‌اند اما کار انتقال به این مجموعه‌ها نیاز به اعتبارات سنگینی دارد و ما برای این امر ۴۰ میلیارد تومان هزینه کردیم اگر اعتبار مناسبی تزریق شود ساماندهی نیز با سرعت انجام می‌شود.

سال‌ها است بسیاری از مردم شهر قم با صدای ناهنجار صنوف مزاحم و آلاینده بیدار می‌شوند و با مزاحمت‌های آنها زندگی می‌کنند. حال بیم آن می‌رود که با گسترش زندگی شهرنشینی و توسعه فعالیت کسب و کارهای آلاینده و همچنین افزایش مشکلات اقتصادی و کم شدن صبر و حوصله مردم، چنانچه این صنوف ساماندهی نشوند صدمات جبران ناپذیری به روح و روان ساکنان شهر وارد شود که قابل جبران نباشد و آن موقع معلوم نیست مدیران امروز چگونه پاسخگوی این آسیب‌ها خواهند بود.

کد خبر: ۱۵۳٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha