۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
امسال واردات گندم نسبت به سال قبل کمتر خواهد بود| کشت دیم برای کشاورز حکم پرتاب تیری در تاریکی دارد
رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفتگو با بازار:

امسال واردات گندم نسبت به سال قبل کمتر خواهد بود| کشت دیم برای کشاورز حکم پرتاب تیری در تاریکی دارد

هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور با بیان اینکه نیاز کشور با ۱۱ و نیم میلیون تن گندم رفع می شود گفت: اگر تولید به درستی مدیریت شود امسال واردات گندم نسبت به سال قبل کمتر خواهد بود.

بازار؛ گروه کشاورزی: بحث تولید گندم به عنوان یکی از محصولات استراتژیک برای کشور در حالی بیش از گذشته اهمیت یافته است که خشکسالی های اخیر و جنگ روسیه و اوکراین بیش از هر زمان دیگری کشورها را به سمت بالا بردن راندمان تولید در این حوزه سوق داده است. با این وجود یکی از راهکارهایی که در سالهای پربارش می توان بر آن تکیه کرد کشت دیم گندم است. اگرچه به صورت سنتی و از گذشته ها کشت دیم برخی محصولات کشاورزی از جمله گندم توسط کشاورزان انجام می شود اما در شرایطی که بارشها به میزان لازم باشد می توان سهم قابل توجهی از تولید کشور را به این نوع کشت نسبت داد. به طوری که بر اساس آمارهای موجود سالانه ۲میلیون هکتار گندم آبی و ۴ میلیون هکتار گندم دیم سطح زیر کشت در کشور رقم می خورد که در صورتی مثمر بودن زمینها می توان بر تولید بخش کشت دیم به طور ویژه ای تکیه کرد. با این وجود یکی از نکاتی که موجب می شود کشاورز اهمیت چندانی به کشت خود و بالا نبردن بهره وری ندهد بحث مناسب نبودن قیمت خرید تضمینی محصولات است. با این وجود به نظر می رسد امسال قیمت حرید تضمینی محصول گندم به نحوی است که کشاورزان در صدد مراقبت بیشتر از محصول خود برآمده اند و این خود می تواند موجب شود نیاز به واردات گندم کاهش یابد.

با تشکیل شورای قیمتگذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی در تمام محصولات استراتژیک، کشاورزان نیز صاحب رای و نظر شدند و لذا قیمت محصولات کشاورزی به واقعیت نزدیکتر شد

قیمت مناسب خرید تضمینی گندم قطعا موجب تحویل بیشتر گندم به سیلوهای دولت می شود
عطالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در این خصوص به بازار می گوید: در بحث خرید گندم قیمتی که برای خرید تضمینی گذاشته اند صد درصد می تواند در میزان تحویل گندم توسط گندمکاران به دولت اثر گذار باشد.

هاشمی می افزاید: تا سال گذشته همیشه ما گندمکاران از دولت گلایه مند بودیم و گندمی هم که می کاشتیم از روی ناچاری بود چون به هیچ وجه صرفه اقتصادی برای گندمکاران نداشت.

وی ادامه می دهد: در واقع تا پیش از این قیمت ها در شورای اقتصاد گذاشته می شد و نظر کشاورزان پرسیده نمی شود. بنابراین چون قیمتها واقعی نبود، هزینه های تولید بالا بود و چون افزایش راندمان چندان تغییری در وضعیت معیشتی کشاورز ایجاد نمی کرد، گندمکار به بالا بردن راندمان تولید نیز اهمیتی نمی داد.

هاشمی خاطر نشان می کند: با این وجود با تشکیل شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی در تمام محصولات استراتژیک، کشاورزان نیز صاحب رای و نظر شدند و لذا قیمت محصولات کشاورزی به واقعیت نزدیکتر شد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور تاکید می کند: قیمت خرید تضمینی امسال موجب شده کشاورزان اهمیت زیادی به مدیریت مزارع، بحث تغذیه و مبارزه با آفات و بیماری ها قائل بدهند. به خصوص اینکه می دانند اگر خوب مدیریت کنند و در هر هکتار یک تن بیشتر برداشت کنند معادل ۱۱ و نیم میلیون تومان می شود.

وی ادامه می دهد: بنابراین پوشش دادن هزینه های تولید و منفعت خوبی که برای گندمکاران با قیمت مصوب حاصل شده در بحث تولید اثرگذار است و در بحث اینکه کشاورزان علاقمند شده اند راندمان تولید را بالا ببرند اثر زیادی داشته است.

نیاز صنف و صنعت یک و نیم میلیون تن گندم بیشتر نیست و لذا با مدیریت کار قطعا امسال نسبت به سال گذشته میزان واردات گندم کمتر خواهد شد

با مدیریت گندمی که به نانوا و صنف داده می شود می توان نیاز کشور را به ۱۱ میلیون تن کاهش داد
گفتنی است سال گذشته گندمگاران حدود ۵ میلیون تن گندم به سیلوهای دولت تحویل دادند و مابقی نیاز کشور که حدود ۸ میلیون تن بوده از طریق واردات تامین شد.

هاشمی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش بارشها و بالا بردن نرخ خرید تضمینی آیا می توان پیش بینی کرد امسال چقدر تولید گندم در کشور رقم خواهد خورد، می گوید: ضمنا از نظر حجم تولیدی وضعیت از سال گذشته بهتر خواهد بود، ضمن اینکه من معتقدم میزان نیاز کشور ۱۳ میلیون تنی که گفته می شود نیست.

وی با تاکید بر اینکه نیاز کشور با ۱۱ تا ۱۱ و نیم میلیون تن رفع می شود، می افزاید: حتی می توان با مدیریت گندمی که به نانواها و واحدهای صنفی اختصاص داده می شود با پایین آوردن درصد دور ریز نان و بالا بردن کیفیت نان، میزان گندم نان در کنارش گندمی که برای صنف و صنعت لازم است را حداکثر بین ۱۰ و نیم تا ۱۱ میلیون تن رساند.

هاشمی می گوید: در واقع نیاز صنف و صنعت یک و نیم میلیون تن بیشتر نیست و لذا با مدیریت کار قطعا امسال نسبت به سال گذشته میزان واردات گندم کمتر خواهد شد.

کمک های مالی برخی نهادهای دولتی با هدف جهش تولید در کشت دیم کیفیت مزارع دیم را بهبود داده است
رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور همچنین در پاسخ به این سوال که نگاه کشاورزان به کشت دیم چگونه است، می گوید: اولا از قدیم کشت دیم بوده و کشت دیم برای کشاورزان به اصطلاح مانند تیری است که در تاریکی می اندازد که اگر شرایط بارش خوب باشد یک درآمد جانبی برای کشاورز محسوب می شود.

وی ادامه می دهد: با این وجود طی دوسال اخیر برخی از نهادها در کاشت دیم دخالت کرده اند که جواب داده است. به عبارت دیگر برخی نهادها با نام جهش تولید در کشت دیم کمک های مدیریتی و مالی و همچنین کمک های نهاده ای با همکاری سازمان های جهاد کشاورزی استانها داشته اند که برای بهبود کیفیت مزارع دیم بسیار موثر بوده است.

کد خبر: ۱۵۳٬۱۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Baran IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
      7 0
      باسلام ۔شر منابع طبیعی را از سر کشاورزا کم کنید
    • روح اله IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      0 0
      سلام من ۴۰روزه برداشت‌ کردم اما خبری از پول نیست
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      6 0
      مگر الان قیمت واقعی شده بی سواد
    • حمید IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      0 0
      کشاورز به زمین دیم پولی نداده که ظرر کنه گندم خیلی گرونه تو ایران