۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶
آیا اروپا با زمستانی سرد مواجه خواهد شد؟

آیا اروپا با زمستانی سرد مواجه خواهد شد؟

قطع گاز در حال حاضر بهترین استراتژی دفاعی است که کشورهای اروپایی می توانند اتخاذ کنند و بر اساس آن منابع خود را جهت گرم نگه داشتن خانه ها و کارخانجات در سرما بسیج کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: اروپا خط حساسی را بین حمایت از اوکراین و تحریک پوتین به دلیل وابستگی به گاز روسیه طی کرده است. اکنون سوال این نیست که آیا گاز روسیه به اروپا قطع می‌شود یا خیر، بلکه سوال این است که چرا اروپا باید گاز را قطع کند؟ اروپا باید اکنون گاز را قطع کند، نه جهت مجازات پوتین، بلکه جهت دفاع از خود.

بحث در مورد کاهش نفت و گاز روسیه بر روی مسائل مربوط به تعهدات اخلاقی و هزینه های اقتصادی متمرکز شده است. این بحث‌ها بر این فرض استوار است که اروپا تا زمانی که از خط ظریفی بین حمایت از اوکراین و تحریک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه عبور کند، به منابع گاز دسترسی خواهد داشت.

باید گفت روسیه بی سر و صدا در حال مهندسی یک مات انرژی است که در زمستان آینده به اوج خود می رسد. پوتین به طور روشمند برای توسعه گاز به عنوان یک سلاح استراتژیک کار کرده است، ابتدا دارایی های ذخیره سازی در اروپا را در دهه های گذشته خریداری کرده و سپس در زمستان گذشته آنها را خالی گذاشته است. در آغاز تهاجم، هکرهای مورد حمایت روسیه به تأسیسات LNG مستقر در ایالات متحده که ممکن بود منابع جایگزین ارائه کنند، حمله کردند. روی هم رفته، روسیه موقعیت حداکثر اهرم را برای جلوگیری از حمایت اروپا از اوکراین طراحی کرد. فقط زمستان معتدل و تهاجم دیرهنگام باعث شد روسیه در این نبرد به پیروزی زودهنگام دست نیابد.

در هفته‌های گذشته پوتین تمایل خود را برای استفاده از این سلاح علیه اروپا نشان داد و ابتدا عرضه انرژی به لهستان و بلغارستان و اخیراً فنلاند را به دلیل درخواست برای پرداخت بهای گاز به روبل کاهش داد. اکنون باید درک کرد که شکست اروپا در ارائه یک جبهه متحد در برابر چنین خواسته های کوچکی فقط می تواند پوتین را در ماه های آینده جسورتر کند.

پوتین برای این لحظه آماده شده است و ترجیح می دهد اروپا یخ بزند تا از خواسته هایش عقب نشینی کند. ممکن است خلاف واقع باشد، اما بهترین اقدامی که اروپا می تواند برای دفاع از خود در برابر تهدید پوتین انجام دهد، اقدام پیشگیرانه قطع گاز است. قطع گاز روسیه، شش ماه به اقتصاد اروپا فرصت می‌دهد تا زنجیره‌های تامین خود را قبل از اینکه مبادلات شامل تقاضای رقابتی برای گرمایش خانه شود، دوباره پیکربندی کند. گروه‌هایی که استدلال می‌کنند تحریم بسیار پرهزینه است، انگیزه‌ای برای اثبات نظر خود ندارند و باید گفت آسیب پذیری اروپا به خود شکوفایی تبدیل می شود.

اگر اروپا تحریم گازی را اعمال کند چه اتفاقی می‌افتد؟ این امر به ویژه برای شرکت هایی که فاقد امکان جایگزینی فوری هستند، پرهزینه خواهد بود. به عنوان مثال، صنایعی را در نظر بگیرید که متکی به کالاهای واسطه ای هستند که خوراک اصلی آنها گاز است، مانند کود، پلاستیک یا مواد شیمیایی مختلف؛ اینها کالاهایی با اهمیت سیستماتیک برای اقتصاد هستند.

در ابتدا، صنایع پایین دستی ممکن است با مشکل مواجه شوند: در دسترس بودن کود اروپایی با کاهش عرضه گاز محدود خواهد شد. در حالی که محدودیت‌های سختی در زیرساخت‌های واردات گاز وجود دارد، کود و سایر کالاهای مشتق شده از گاز به راحتی حمل می‌شوند.

واردات بیشتر این کالاهای واسطه‌ای، گلوگاه LNG را دور می‌زند و آسیب اقتصادی گسترده‌تری را کاهش می‌دهد. ایالات متحده ظرفیت تولید و صادرات قابل توجهی برای این کالاها دارد و گاز طبیعی آن ۷۵ درصد ارزان تر از اروپا است.

تحریم گاز مطمئناً خبر بدی برای صنعت کودهای شیمیایی اروپا است اما تاثیر آن بر صنایع پایین دستی به دلیل در دسترس بودن واردات محدود است. چنین پیکربندی مجدد به زمان نیاز دارد - قراردادهای موجود به یک مبنای قانونی برای تعلیق نیاز دارند، تامین کنندگان جدید باید تولید را افزایش دهند و حمل و نقل را ایمن کنند.

انجام این تغییرات تا زمستان که پوتین خطوط لوله را می بندد امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین قطع گاز هم اکنون زمان کافی برای انطباق با مبادلات سیاسی جدید را فراهم می کند. میدان گازی گرونینگن در هلند و نیروگاه های هسته ای در آلمان هر دو دارایی هستند که با توجه به زمان کافی می توانند به کاهش بحران عرضه آتی کمک کنند. آنها همچنین در حال حاضر به طور غیرمنتظره ای سیاسی هستند.

اما فرض کنید دسامبر است، گاز روسیه به تازگی قطع شده است و اروپا سه ماه طولانی و سرد در پیش رو دارد. تنها راه برای جلوگیری از چنین سناریویی این است که از هم اکنون با فوریت بسیج منابع در زمان جنگ، مقدمات را آغاز کرد.

در حال حاضر نیمی از ناوگان انرژی هسته‌ای فرانسه به دلیل مشکل ترک خوردگی گسترده و نیاز به تعمیر و نگهداری از کار افتاده است. سازمانی تحت کنترل دولت هشدار داده است که ممکن است تعمیر و نگهداری این ناوگان سالها طول بکشد تا ناوگان به قدرت کامل بازگردد.

با این حال، اوکراین و اتحادیه اروپا موفق شدند کار یکساله خود را در زمینه هماهنگی شبکه برق در دو هفته تکمیل کنند. اگر کار به طور فشرده دنبال شود در شرایط اضطراری ناشی از زمستان بدون گاز روسیه، فرانسه می تواند با زمستان سرد کنار آمده و اوضاع را مدیریت کند.

همچنین شایان ذکر است که در میان سوخت‌هایی که اروپا از روسیه وارد می‌کند، گاز برای پوتین سخت‌ترین چیزی است که می‌تواند به خریدارانی که دقیق‌تر از خریداران اروپایی نیستند، بفروشد. کشتی ها و تانکرهای بارگیری شده با زغال سنگ و نفت را می توان تغییر مسیر داد، در حالی که توانایی فروش مجدد گاز طبیعی توسط پایانه های مایع سازی که در روسیه کمیاب هستند محدود شده است و ساخت آن سال ها طول می کشد. کاهش روحیه جنگی پوتین در تابستان امسال اروپا را در موقعیت بهتری برای مذاکره در زمستان امسال قرار می دهد.

کد خبر: ۱۵۳٬۰۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha