۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸
کم فروشی و گرانی بدون مجوز با هم در برندهای مواد شوینده؛ وزارت صمت چه می کند؟
آشفتگی در بازار مواد شوینده

کم فروشی و گرانی بدون مجوز با هم در برندهای مواد شوینده؛ وزارت صمت چه می کند؟

بیماری مسری گرانی که به گفته مسئولین از چهار قلم کالا آغاز شد به دیگر اقلام اساسی مردم نیز سرایت کرد و هر روز شاهد آشفتگی در بازار یکی از اقلام ضروری مردم هستیم.

نساء کروندی؛ بازار، بیماری مسری گرانی که به گفته مسئولین از چهارقلم کالا آغاز شد، به دیگر اقلام اساسی دیگر نیز سرایت کرد و هر روز شاهد این هستیم که آشفتگی در یکی از بازار اقلام ضروری مردم وارد می شود، مسئولین اقتصادی کشور عنوان می کنند که در بدو اجرای جراحی اقتصادی این اتفاقات و گرانی برای ما قابل پیش بینی بود.

آنها این اتفاقات را طبعات طبیعی جراحی اقتصادی می دانند و از مردم خواستار صبوری در برابر این گرانی ها را دارند، عده ای نیز گرانی ها را تکذیب می کنند اما آنچیزی که امروز مردم با آن روبرو هستند، گرانی در ابعاد گسترده و در تمامی اقلام ضروری است.

در این گرانی ها که مردم به سختی به تامین مایحتاج معیشتی خود مشغول هستند برخی صحبت های مسئولین و کارشناسان اقتصادی و سیاسی درد و خشم مردم را بیش از پیش می کند، آنها در برابر تمامی گرانی ها یارانه ۴۰۰ هزارتومانی را پیش می کشند که طبق کارشناسی های آنها بیش از نیاز خانوار است و میتوانند علاوه بر تامین مخارج ماهانه خانواده مابقی آن را پس انداز کنند.

در این بین که مردم درگیر چاره اندیشی در جریان گرانی چهار قلم کالای اساسی بودند، اخبار ضد و نقیضی از گرانی مواد شوینده در رسانه ها منتشر شد، اگر چه برخی مسئولین ذیربط این افزایش را تکذیب کردند اما آشفتگی وارد بازار مواد شوینده نیز شده به نحوی که برخی برندها از هر دو تکنیک کم فروشی و گرانی استفاده کرده اند و معلوم نیست در این بین وزارت صمت چه می کند؟

اعمال افزایش قیمت مواد شوینده در محصولات برخی شرکت ها

یکی از صاحبان سوپر مارکت در شهر تهران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه افزایش قیمت ها در محصولات برخی شرکت های تولیدی اعمال شده است، اظهار کرد: برخی از شرکت ها منتظر تصویب افزایش قیمت نماندند و در روزهای اخیر شاهد این بودیم که محصولات خود را با افزایش قیمت توزیع کردند.

وی با بیان اینکه باید نظارت ها در این حوزه افزایش یابد، افزود: اگر طرح افزایش قیمت مواد شوینده مصوب نشده نباید اجازه داد که شرکت های تولیدی با این میزان افزایش قیمت کالاهای خود را عرضه کنند.

صادق رسولی با اشاره به اینکه مردم این روزها از شنیدن اخبار افزایش قیمت ها بسیار نگران هستند، گفت: نباید اجازه داد برخی از روی آگاهی و یا نا آگاهی آتش این نگرانی ها را شعله ور کنند.

محصولی که ۹۰۰ گرم بود را اکنون با همان قیمت گذشته اما با حجم ۷۰۰ گرمی به بازار ارائه می کنند

کاهش حجم برخی مواد شوینده

یکی دیگر از صاحبان سوپر مارکت در شهر تهران در گفتگو با بازار، اظهار داشت: بعد از اعلام عدم افزایش قیمت در مواد شوینده توسط برخی مسئولین شاهد این بودیم که مبلغ یک جنس با افزایش اندک اما با کاهش حجم مواد عرضه می شود.

وی افزود: به طور مثال برخی شرکت ها محصول خود را که ۱۰ هزار تومان بود در حال حاضر با مبلغ ۱۵ هزار تومان عرضه می کنند، برخی نیز محصولی که ۹۰۰ گرم بود را اکنون با همان قیمت گذشته اما با حجم ۷۰۰ گرمی به بازار ارائه می کنند.

بهرام پاشایی گفت: برخی شرکت ها نیز میزان عرضه خود را کاهش دادند و اگر روزانه ۱۰ عدد خمیر دندان وارد بازار می کرد آن را به ۵ عدد تقلیل دادند که این کار نیز بازار مواد شوینده را دچار آشفتگی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: کمبود اقلام در بازار، انتشار اخبار ضد و نقیض از افزایش ها و عدم نظارت صحیح بر آشفتگی بیشتر بازار دامن می زند.

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان: تا کنون هیچ‌گونه مجوزی برای افزایش قیمت محصولات شوینده‌ صادر نشده است

افزایش ۲۵ درصدی محصولات شوینده

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در این خصوص اظهار کرد: بازار محصولات مواد شوینده پرتلاطم شده است چرا که مردم نسبت به تغییرات ناگهانی قیمت‌ها در آینده تجربه خوبی ندارند، به همین دلیل خریدهای هیجانی می‌کنند و احتکار خانگی اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ‌گونه مجوزی برای افزایش قیمت محصولات شوینده‌ صادر نشده است، افزود: در حال توافق برای درصد افزایش قیمت‌ها در این صنف هستیم، افزایش قیمت‌ها باید در ستاد تنظیم بازار تصویب و اعلام رسمی شود.

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بیان کرد: در روزهای اخیر شاهد عرضه برخی محصولات بالاتر از قیمت مصوب بودیم که باید دستگاه‌های نظارتی برخورد کنند.

نجف‌پور در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه احتمال افزایش قیمت شوینده‌ها وجود دارد، ولی هنوز تصویب نشده است، گفت: طبق کارشناسی‌های صورت گرفته، در محصولات پرمصرف‌ مانند پودرهای شوینده، قیمت‌ها کمتر افزایش داشته است.

وی بیان کرد: قیمت محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی حدود ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت.

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت: این احتمال وجود دارد که این افزایش قیمت‌ها در ستاد تنظیم بازار به تصویب نرسد و راهکارهای جایگزین مطرح شود، به همین دلیل تا زمانی که افزایش قیمت‌ها به تصویب نرسد و ابلاغ رسمی نشود، هرگونه افزایش قیمت گرانفروشی محسوب می‌شود.

هرگونه افزایش قیمت مواد شوینده بدون تأیید و مجوز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مصوبه ستاد تنظیم بازار، غیرقانونی است

افزایش قیمت بدون تایید سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده غیر قانونی است

وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این راستا اعلام کرد: هرگونه افزایش قیمت مواد شوینده بدون تأیید و مجوز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مصوبه ستاد تنظیم بازار، غیرقانونی است.

بر این اساس هر واحد تولیدی که معتقد است به علت افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه داشته است و سود کافی برای ادامه تولید ندارد، از طریق مجرای قانونی ذی‌ربط مستندات لازم از جمله صورت‌های مالی، عوامل هزینه‌ای و افزایش قیمت مواد اولیه موردنیاز، ارائه کند تا موردبررسی و ارزیابی قرار گیرد.

برپایه این گزارش، اگر تشخیص داده شود این افزایش قیمت معقول است در ستاد تنظیم بازار مصوب و اجرایی خواهد شد؛ اما هیچ افزایش قیمتی بدون تأیید سازمان حمایت و مصوبه ستاد تنظیم بازار، قابل‌اجرا نیست و به‌طور حتم با آن برخورد می‌شود.

اخبار منتشر شده در خصوص موافقت سازمان حمایت با افزایش قیمت مواد شوینده نادرست بوده و هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده و افزایش قیمت‌ها تخلف صنفی است.

چیزی که امروز شاهد آن هستیم در مقایسه با صحبت مسئولین بسیار متفاوت است، از قدیم گفته است با حلوا، حلوا کردن دهن شیرین نمی شود، اگر چه در کلام مسئولین هیچ افزایش قیمتی تا کنون در این بازار رخ نداده است اما در ظاهر مردم با افزایش قیمت مواد شوینده را تهیه می کنند.

اگر به طور واقع افزایش قیمت اتفاق نیفتاده است باید با مسببین این آشفتگی و متخلفین این افزایش قیمت برخورد شود.

کد خبر: ۱۵۳٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha