۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
تردد در قلب تجارت خُرد بوشهر کند شده است/ مسئولان به فکر کسبه نیستند
گزارش بازار؛

تردد در قلب تجارت خُرد بوشهر کند شده است/ مسئولان به فکر کسبه نیستند

بوشهر - تعلل‌های پی‌درپی در انجام وظیفه ذاتی ادارات دولتی قلب تجارت خُرد و مرکز کار و کسب بوشهر باعث خالی شدن صندوق واحدهای صنفی شده است.

به گزارش بازار، طی چند سال اخیر خیابان انقلاب و میدان انقلاب بوشهر که به عنوان قلب تجارت خُرد و مرکز کار و کاسبی بوشهر هر روز مورد توجه یک اداره یا سازمان دولتی قرار می گیرد. یک روز طرح بهسازی آن توسط شهرداری اجرا می شود، یک روز طرح نوسازی شبکه فاضلاب، یک بار اجرای اِلمان شهر بوشهر روز دیگر برای برداشتن و محو المان و... این سیکل معیوب هر روز ادامه دارد.

حدود یک ماه است که یکی از ارگان های دولتی برای نوسازی شبکه های زیرزمینی و بهبود خدمات رسانی وارد خیابان انقلاب شده است.

نارضایتی  کسبه از تعلل مسئولان

کسبه بازار بوشهر از این روند به شدت ناراضی هستند. آنها می گویند حضور ماشین آلات اداره آب و فاضلاب باعث رکود عمیق بازار شده است. هیچ خودرویی نمی تواند وارد خیابان انقلاب شود. تردد شهروندان نیز در بخش هایی از این گذر تجاری ایمن نیست.

متصدی پارکینگ عمومی وسیعی که در بازار بوشهر قرار دارد می گوید از کل ظرفیت پارکینگ عمومی خیابان انقلاب کمتر از ۵ درصد آن که به وسایل نقلیه متصدیان واحدهای صنفی اختصاص یافته است کامل است. به همین دلیل نمی توانیم هزینه های جاری این مرکز خدماتی را تامین کنیم.

کاهش تردد در بازار

تعدادی از کسبه بازار بوشهر نیز می گویند در شرایط فعلی که مردم به دلیل حفاری ها نمی توانند در بازار تردد کنند از تامین هزینه اجاره واحد صنفی تحت مالکیت خود عاجز شده اند.

کسی نمی تواند اجاره بهای واحد صنفی اش را پرداخت کند و اگر نهادهای متولی نتوانند کار خود را جمع کنند کسبه محکوم به تعطیلی و ورشکستگی واحد صنفی خود خواهند شد.

تعلل‌های پی در پی در انجام وظیفه ذاتی ادارات دولتی باعث خالی شدن صندوق واحدهای صنفی شده است. در این شرایط دولت نیز با وجود بروز تقصیر از سوی زیرمجموعه خود، دستانش را شسته و کناری نشسته است؛ نه مالیات کسبه آسیب دیده از حرکت لاک پشتی توسعه شهر بخشیده می شود نه بیمه آنها مشمول بخشیدگی می گردد و نه عوارض سالانه کسب و کارشان با تخفیف مواجه می شود.

تبدیل میدان مرکز شهر بوشهر به پارکینگ

یکی دیگر از بازاریان ضمن انتقاد شدید از شهرداری و شورای شهر بوشهر می گوید شهرداری و شورا با رها کردن بازار بوشهر و میدان انقلاب، یک میدان بسیار زیبای شهر را به پارکینگ عمومی تبدیل کرده اند.

وی افزود: سیمای شهر به شکل بی سابقه ای زشت و کریه شده است. مرکز شهر را با بی تدبیری پارکینگ شده و هیچ برنامه ای برای بهبود وضعیت آن ندارند.

این کسبه می گوید: در حال حاضر خیابان های لیان شرقی و غربی نیز به پارکینگ تبدیل شده است و کک هیچ مدیر شهر بوشهر نیز گزیده نمی شود.

به نظر می رسد مدیران انگیزه کار کردن را از دست داده اند. آنها نه به بازار می آیند نه می بینند که بی انگیزگی آنها باعث رکود، ورشکستگی و بیچارگی فعالان اقتصادی می شود. در سایه این شرایط بوشهر به صورت باری به هر جهت اداره می شود.

لزوم تسریع در تکمیل طرح فاضلاب مرکز شهر

طرح فاضلاب مرکز شهر بوشهر مدتی است که آغاز شده است و حفاری‌ها و حضور ماشین‌آلات و انجام کارهای عمرانی در این منطقه باعث شده تا است تا شاهد کندی در رفت و آمد مرکز شهر باشیم که می‌طلبد این طرح تسریع شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر به خبرنگار بازار گفت: طرح فاضلاب مرکز شهر بوشهر یکی از پروژه‌های مهم و استراتژیک در این منطقه است که اعتبارات لازم برای اجرای آن تامین شده است.

عبدالحمید حمزه‌پور با اشاره به برخی از سختی‌های طرح فاضلاب بوشهر به خاطر وضعیت سطح آب در این منطقه اظهار داشت: از مجموع ۳۵ کیلومتر شبکه فاضلاب در منطقه تاکنون ۳۰ کیلومتر از طرح تکمیل شده است.

وی با اشاره به هزینه ۱۳۰ میلیارد تومانی برای اجرای این پروژه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون پروژه فاضلاب در بافت تاریخی بوشهر با سرعت خوبی در حال اجرا است و تلاش می‌شود که در سریع‌ترین زمان تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

عذرخواهی استاندار از کسبه

استاندار بوشهر در بازدیدی که صبح شنبه از مرکز شهر و طرح فاضلاب در این منطقه داشت ضمن عذرخواهی از کسبه بابت کندی عبور و مرور در این منطقه اظهار داشت: بخشی از شبکه فاضلاب بافت بوشهر در محدوده بازار اجرا و از مردم و اصناف که سبب بروز مشکلاتی شده عذرخواهی می‌شود.

عبدالکریم گراوند با اشاره به اینکه طرح فاضلاب این منطقه به منظور حفظ بافت تاریخی بوشهر اجرایی شده است، تصریح کرد: در اجرای این طرح ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه شده که ۹۰ میلیارد تومان آن مربوط به سفر دور اول رئیس‌جمهور به استان بوشهر بوده است.

وی بیان کرد: در سفر اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه به استان بر اساس درخواست ارائه‌شده دستور تخصیص ۴۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل طرح فاضلاب بافت قدیم صادر کرد.

تکمیل طرح تا پایان سال جاری

استاندار بوشهر از تکمیل طرح تا پایان سال جاری خبر داد و اضافه کرد: رضایت‌مندی مردم در اجرای طرح‌ها موردتوجه و تأکید قرار دارد چراکه در اجرای طرح‌ها اگر رضایت‌مندی مردم در پی نداشته باشد طرح و پروژه به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.

وی تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب زمینه تسریع اجرای این طرح و تکمیل بر اساس برنامه زمان‌بندی فراهم کند و معاونت عمرانی استانداری نظارت ویژه در راستای تعهدات ساماندهی بافت تاریخی بوشهر داشته باشد.

گراوند با قدردانی از شرکت آبفای بوشهر در اجرای طرح فاضلاب بافت تاریخی بوشهر بیان کرد: شش پیمانکار در اجرای این طرح همکاری و مشارکت می‌کنند و هر پیمانکار در سه جبهه کاری فعال است و با توجه به اینکه بیشتر فعالیت در اجرای این طرح به صورت دستی انجام می‌شود قدری برای مردم ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

کد خبر: ۱۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha