۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
ایران آماده اتصال تاجیکستان به بندر چابهار خود است
دبیر شورای عالی امنیت ملی:

ایران آماده اتصال تاجیکستان به بندر چابهار خود است

شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، آمادگی ایران برای اتصال تاجیکستان به آب های جنوبی خلیج فارس را اعلام کرد.

به گزارش بازار، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با نصرالله محمود زاده دبیر شورای امنیت ملی جمهوری تاجیکستان با اشاره به مزیت های ترانزیتی ایران و امکانات بندری در چابهار آمادگی کشورمان برای اتصال تاجیکستان به آب های جنوبی خلیج فارس را اعلام کرد.

نصرالله محمود زاده دبیر شورای امنیت ملی جمهوری تاجیکستان نیز در این دیدار با اشاره به اشتراکات تمدنی و ریشه‌های عمیق فرهنگی و زبانی دو کشور اظهار داشت: رهبران دو کشور با اراده مستحکم در مسیر ایجاد فصل جدید در روابط دوجانبه گام‌های مستحکمی را برداشته اند که مسئولیت ما برای شتاب دادن به روابط را مضاعف کرده است.

تاجیکستان سال هاست که خواستار استفاده از بندر چابهار برای ارتباط با بازارهای خارجی است و با مسدود شدن راه نقل و انتقالات این کشور از طریق ترکمنستان و همچنین به صرفه و امن نبودن مسیرهای دیگر همچون افغانستان، نیاز دوشنبه به تردد از طریق بندر چابهار بیش از پیش افزایش یافته است.

به همین جهت تاجیکستان دست‌کم طی دو دهه گذشته همواره سعی بر برقراری ارتباط حسنه با کشورهای جنوبی خود داشته تا از این طریق بتواند با هزینه کمتری به آب‌های آزاد دست یافته و ضمن تامین و واردات کالای مورد نیاز، صادرات مواد خام و معدنی خود به بازارهای جهانی را هم تسهیل کند.

محمودزاده همچنین گفت که سفر سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران به تاجیکستان فصل جدیدی در روابط دفاعی دو کشور ایجاد کرد و آمادگی داریم تا توافقات حاصل شده را به سرعت اجرایی کنیم.

کد خبر: ۱۵۲٬۹۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha