۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۲
دلیل بازداشت مدیرعامل پارس خودرو چیست؟ |تقلید دیرهنگام دو خودروساز ورشکسته
بازار گزارش می دهد

دلیل بازداشت مدیرعامل پارس خودرو چیست؟ |تقلید دیرهنگام دو خودروساز ورشکسته

خبرنگار «بازار» طی تماس تلفنی با بخش ارتباطات سایپا مطلع شد؛ مدیرعامل پارس خودرو به دلیل مشکل غیر کاری در صنعت خودرو بازداشت شده است و این مساله ارتباطی با پارس خودرو ندارد.

بازار؛ گروه خودرو: روز گذشته تفاهم نامه همکاری میان گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران خودرو برای تولید و توسعه موتور و گیربکس میان دو خودروساز امضا شد. باتوجه به اینکه گروه خودروسازی سایپا در تولید و تامین موتور و گیربکس به ویژه برای خودروشاهین ضعف دارد، برای حل این موضوع به سراغ همکاری با گروه صنعتی ایران خودرو رفته است. ایران خودرو در نظر دارد تا موتور TU۵ ارتقا یافته خود که با نام TUP شناخته می شود و در محصول تارا و البته رانا نیز نصب شده، برای محصول شاهین انتخاب و عرضه کند. در کنار این اخبار، بازداشت شبانه مدیرعامل پارس خودرو نیز بسیاری از توجه ها را به خود جلب کرده است، در ادامه به بررسی دو موضوع خواهیم پرداخت:

دلیل بازداشت مدیرعامل پارس خودرو چیست؟ |تقلید دیرهنگام دو خودروساز ورشکسته

گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان ابر بدهکاران خودرویی در کشور، تصمیم دیرهنگامی برای همکاری گرفتند و به نوعی می توان این موضوع را «تقلید دیرهنگام» خطاب کرد

شراکت دو خودروساز ورشکسته
در صنعت خودرو جهان، تولیدکنندگان بزرگ برای کاهش هزینه های تحقیق و توسعه، تولید یا ایجاد زیرساخت به سمت همکاری یا ادغام حرکت می کنند. در چنین شرایطی خودروسازان پلت فرم، پیشرانه، گیربکس یا بدنه محصول را به یک دیگر تحویل می دهند. برای مثال از چنین همکاری می توان به گروه نیسان-رنو، مرسدس بنز-آستون مارتین، ب ام و- تویوتا و غیره اشاره کرد. در این حالت خودروسازان نیاز یک دیگر را مرتفع و زمینه لازم برای توسعه بازارهای هدف و سود دهی را ایجاد می کنند.

هرچند گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان ابر بدهکاران خودرویی در کشور، تصمیم دیرهنگامی برای همکاری گرفتند و به نوعی می توان این موضوع را «تقلید دیرهنگام» خطاب کرد، اما باید نسبت به این همکاری خوش بین بود. زیرا گروه صنعتی ایران خودرو تاکنون نتوانسته تیراژ پیشرانه TU را اقتصادی کند. باتوجه به ارتقا پیشرانه مذکور و نام گذاری آن TUP می توان نسبت به تیراژ اقتصادی و احتمالا کاهش زیان ایران خودرو خوش بین بود. از سوی شاید این همکاری نیز سبب شود که گروه خودروسازی سایپا در تولید محصول شاهین با زیان کمتری مواجه شود.

علیرغم اینکه در مقطعی از زمان مدیرعامل یکی از دو خودروساز مذکور به دنبال طرح ادغام بود، به نظر می رسد در شرایط فعلی نیز چنین نگرشی اشتباه است. اما در صورت تولید یک محصول با پلت فرم مشترک میان گروه خودروسازی ساپیا و گروه صنعتی ایران خودرو می تواند چالش خودرو اقتصادی را برای دو خودروساز زیان ده، مرتفع کند.

البته گروه خودروسازی سایپا باید این فرصت را غنیمت شمرده و در راستای بهبود و ارتقا دانش فنی خود برای دست یابی به طراحی و تولید یک پیشرانه مشترک میان هر دو خودروساز گام موثر بردارد. هر دو خودروساز احمد قلعه بانی، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا را به عنوان دبیر کمیته همکاری مشترک انتخاب کردند. باید دید این کمیته به دور از سهم خواهی می تواند در راستای توسعه اهداف شرکت های مذکور گام موثر بردارد؟

دلیل بازداشت مدیرعامل پارس خودرو چیست؟ |تقلید دیرهنگام دو خودروساز ورشکسته

که پلت فرم شاهین متعلق به تویوتا یاریس مدل ۲۰۰۰ میلادی است و پیشرانه جدید آن مربوط به پژو است، باید دید که عملکرد پلت فرم ژاپنی و پیشرانه فرانسوی چگونه خواهد بود

شاهین با TUP موفق می شود؟
در بدو ورود محصول شاهین به بازار به دلیل آتش سوزی ناگهانی این خودرو چندان مورد توجه مشتریان قرار نگرفت. از سوی به دلیل انتخاب پیشرانه ضعیف برای شاهین، این محصول نتوانست نیاز مشتریان در بازار را مرتفع کند.

حال با تغییر سیستم مدیریتی سایپا، به نظر می رسد نارنجی پوشان جاده مخصوص تلاش دارند محصول خود را قوی تر از همیشه راهی بازار کنند. هرچند که پلت فرم شاهین متعلق به تویوتا یاریس مدل ۲۰۰۰ میلادی است و پیشرانه جدید آن مربوط به پژو است، باید دید که عملکرد پلت فرم ژاپنی و پیشرانه فرانسوی چگونه خواهد بود.

سایپا در تلاش است که شاهین جدیدترین محصول سدان خود در بازار را مطابق با نظر مشتریان راهی بازار کند.

دلیل بازداشت مدیرعامل پارس خودرو چیست؟ |تقلید دیرهنگام دو خودروساز ورشکسته

خبرنگار «بازار» طی تماس تلفنی با بخش ارتباط با رسانه سایپا برای جویا شدن دلیل بازداشت مدیرعامل پارس خودرو، دریافت؛ «زاهدیان به دلیل مشکل غیر کاری در صنعت خودرو بازداشت شده است و این مساله ارتباطی با پارس خودرو ندارد.»

بازداشت مدیرعامل پارس خودرو
در کنار اخبار و تصاویری که از هر دو خودروساز بدون دعوت از اصحاب رسانه های تخصصی در خصوص همکاری منتشر می شد، خبر بازداشت علیرضا زاهدیان مدیرعامل پارس خودرو توجه ها را به خود جلب کرد. پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور شناخته می شود، زاهدیان حدود ۱۰ روز سکان هدایت این گروه خودروسازی را در دست داشت.

خبرنگار «بازار» طی تماس تلفنی با بخش ارتباطات سایپا برای جویا شدن دلیل بازداشت مدیرعامل پارس خودرو، دریافت؛ «زاهدیان به دلیل مشکل غیر کاری در صنعت خودرو بازداشت شده است و این مساله ارتباطی با پارس خودرو ندارد.» اداره ارتباط با رسانه ساپیا در پاسخ به سوال تغییر احتمالی مدیرعامل پارس خودرو، گفت: «این مساله به روزهای آینده و تصمیم مدیریت منوط می شود.» بنابراین شاید باید انتظار تغییر مدیرعامل ۱۰ روزه پارس خودرو را نیز داشت.

تاکنون جزئیاتی در خصوص دلیل بازداشت وی منتشر نشده و باید منتظر بود و دید که دلیل اصلی این موضوع چه بوده است. گفتنی است که ارتباطات پارس خودرو تاکنون برای تنویر افکار عمومی خبری منتشر نکرده است، شاید زمان آن رسیده که مدیران ارشد سایپا فعالان دستگاه عریض و طویل ارتباطات پارس خودرو را تغییر دهند.

هرچند که گروه خودروسازی سایپا دستگاه ارتباطاتی فعال و موثر دارد، اما پارس خودرو عکس این موضوع را نشان داده است.

کد خبر: ۱۵۲٬۸۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha