۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
استفاده از تهاتر برای گسترش تبادلات تجاری تهران-مسکو| تجارت ایران و روسیه به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
در همایش مشترک تجاری روسیه و ایران مطرح شد

استفاده از تهاتر برای گسترش تبادلات تجاری تهران-مسکو| تجارت ایران و روسیه به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد

خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران تحمیل تحریم‌های غیرقانونی غرب علیه ایران و روسیه، عامل نزدیک‌تر شدن دو کشور دانست و گفت: مبادلات تجاری ۲ کشور در فاز اول به ۱۰ و در فاز دوم به ۲۰ میلیارد دلار می رسد.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در همایش در همایش مشترک تجاری روسیه و ایران با تاکید بر تحکیم و توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی بین دو کشور عنوان کرد که اگر چه مناسبات ایران و روسیه در طول تاریخ، فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده، اما به اذعان تحلیلگران بین‌المللی، هیچ‌گاه مسئله گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور به اهمیت این سال‌ها نبوده است.

او در ادامه گفت: در چشم‌انداز منطقه‌ای و جهانی، روابط ایران و روسیه بر اصل احترام متقابل و همزیستی مسالمت‌آمیز استوار است. تحولات منطقه‌ای نیز همواره به همکاری بیش از پیش ایران و روسیه منجر شده و این دو کشور منافع مشترک و هم‌سویی در آسیای مرکزی، دریای خزر، حوزه قفقاز و خلیج فارس با در نظر گرفتن قابلیت‌های ژئوپلیتیک، ژئواستراتژیک، ژئواکونومیک و انرژی داشته و دارند.

او با اشاره به تحمیل تحریم‌های غیرقانونی غرب علیه ایران و روسیه، این مساله را عامل نزدیک‌تر شدن دو کشور و ارتقای بیش از پیش روابط تجاری دانست که انگیزه فراوانی برای همکاری بین دو همسایه در زمینه‌های مختلف اعم از انرژی، حمل‌ونقل، فناوری اطلاعات، معدن، دارو و تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی، کشاورزی، موضوعات علمی ایجاد کرده است.

خوانساری ادامه داد: سفر جناب آقای رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به روسیه و تبادل هیات‌های متعدد در سایر سطوح بین دو کشور پس از آن، تاثیر مستقیمی بر تقویت صادرات ایران به روسیه به‌خصوص از زمان آغاز مناقشه با اوکراین داشته است. امضای توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز که پیشتر به صورت موقت اجرا شده بود، این روند را روان‌تر خواهد کرد و مضاف بر آن، تقلیل نقش دلار در مبادلات تجاری دوجانبه نیز گسترش بی‌سابقه همکاری‌ها را به سطح ۱۰ میلیارد دلار در مرحله اول و بسط آن تا سطح ۲۵ میلیارد دلار در مراحل بعدی در پی خواهد داشت. به‌علاوه، استفاده از تهاتر کالا میان تجار بخش‌های خصوصی دو کشور با حمایت دولت‌ها، مشارکت اقتصادی را بهبود خواهد بخشید.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه با اشاره به این که اتاق‌های بازرگانی در ایران حدود ۵۰ هزار عضو دارند و در همه زمینه‌های تجاری و اقتصادی، و سهمی بالایی از تولید ناخالص داخلی کشور دارند، آمادگی این نهاد بخش خصوصی را برای همکاری کامل با بخش خصوصی روسیه در تمامی زمینه‌ها اعلام کرد. او گفت: اکنون که دو کشور در مسائل منطقه‌ای و جهانی بیش از پیش تفاهم دارند، تامین نیازهای طرف مقابل در ظرفیت‌های مکمل به تعمیق روابط و پایدار شدن همکاری‌های اقتصادی منجر خواهد شد.

کد خبر: ۱۵۲٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha