۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷
 اعتراف وزیر صمت به بی عدالتی خودرو سازان| آنچه در بازار شاهد هستیم گرانی است، نه گران فروشی!
در گفتگوی اختصاصی با بازار مطرح شد

اعتراف وزیر صمت به بی عدالتی خودرو سازان| آنچه در بازار شاهد هستیم گرانی است، نه گران فروشی!

فاطمی امین وزیر صمت در گفتگوی اختصاصی با بازار با بیان اینکه دلالی خودروسازان در شیوه قبلی فروش خودرو را قبول دارم، گفت: رشد قیمت بسیاری از کالاها حاصل افزایش قیمت جهانی و حذف یارانه ارزی است.  

بازار؛ گروه ایران: «در شیوه قبلی قرعه کشی که توسط خودروسازان انجام می شد، شاهد دلالی وایجاد رانت هایی برای برخی از افراد بودیم. در واقع در روش قبلی خیلی بیشتر آنچه تصور می شود، بی عدالتی اتفاق می افتاد.» این تازه ترین ادعای سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت است که در گفتگو با بازار می گوید: وزارت صمت نظارتی بر فرآینده قرعه کشی خودرو در شیوه قبلی انجام نمی داده است. او در ادامه گفت: شایبه های که درباره وقوع تخلف از سوی خودروسازها وجود داشت، در برخی موارد درست بوده و به همین دلیل تصمیم گرفتیم که فرآیند ثبت نام و فروش خودرو در سامانه ای یکپارچه و زیر نظر سامان حمایت صورت گیرد. ثبت نام هایی که به گفته سکان دار ساختمان سمیه هفته آینده نتیجه آن اعلام خواهد شد.

او همچنین در بخش دیگری از گفتگوی خود رشد قیمت بسیاری از کالاهای را مجاز و حاصل افزایش قیمت جهانی کالاها و حذف یارانه ارزی می داند. البته فاطمی امین تاکید کرد که بخشی از رشد قیمت مواد شوینده غیر قانونی و خارج از توافقی است که بین سازمان حمایت و انجمن صنایع شوینده و بهداشتی صورت گرفته است. متن کامل گفتگوی بازار با سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را در ادامه می خوانید:

گرانی بسیاری از کالاها ۳ دلیل اصلی دارد. یکی حذف یارانه ارزی است. البته غیر از تغییراتی که در نحوه تخصیص یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی اعمال شده ما با رشد قیمت جهانی هم مواجه هستیم. علاوه بر این مبنای محاسبه تعرفه سال گذشته همان ارز ۴۲۰۰ تومان بود اما حالا مبنای محاسبه نرخ تعرفه بر اساس ارز ETS (حدود ۲۵ هزار تومان) است

*قیمت کالاهای مختلف در بازار روبه افزایش است. این روند روبه رشد به گونه ای است که بسیاری بر این باورند که کنترل قیمت ها در بازار از دست دولت خارج شده است. این ادعا تا چه اندازه درست است؟
یک سری کالاها مثل روغن یا کالاهایی که در آن روغن استفاده شده، تغییر قیمت خواهند داشت. این رشد قیمت ها در کالاهایی که در فرآیند تولید آنها به نوعی از آرد هم استفاده شده را هم خواهیم داشت. به طور طبیعی وقتی قیمت آرد در صنف و صنعت به بیش از ۱۷ هزار تومان می رسد، قیمت از ماکارانی، بهای محصولاتی همچون کیک و بیسکویت و کلوچه هم گران تر خواهند شد. اما آنچه در بازار شاهد هستیم گرانی است نه گران فروشی که بخواهیم با آن برخورد کنیم.

*اما رشد قیمت هایی که در بازار مشاهده می شود خیلی بیشتر از یارانه ۴۲۰۰ تومانی است که دولت پرداخت کرده است. آیا این گران فروشی نیست؟
غیر از تغییراتی که در نحوه تخصیص یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی اعمال شده ما با رشد قیمت جهانی هم مواجه هستیم. علاوه بر این مبنای محاسبه تعرفه سال گذشته همان ارز ۴۲۰۰ تومان بود اما حالا مبنای محاسبه نرخ تعرفه بر اساس ارز ETS است. این مساله ای که عموم مردم آشنایی چندانی با آن نداشته و کمتر مورد توجه قرار می گیرد. به عبارت دیگر با حذف یارانه ارز دولتی قیمت کالاها و نهاده های وارداتی از دو جهت مشمول تغییر قیمت شده اند. یکی همان تغییر قیمت ارز اختصاص داده شده برای واردات کالاهایی همچون نهاده های دامی، گوشت، مرغ و تخم مرغ، آرد و گندم است. اما دیگری مربوط به تعرفه وارداتی است. به عنوان مثال اگر ۱۰ درصد تعرفه واردات برای کالایی در نظر گرفته شده بود، این ۱۰ درصد بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومان محاسبه می شد. بدین صورت که اگر کالایی ۱۰۰ دلار ارزش داشت، ۱۰ درصد این رقم در ۴۲۰۰ تومان ضرب می شد. اما حالا این تعرفه بر اساس ارز ETS یعنی بالاتر از نیما و حدود ۲۵ هزار تومان محاسبه می شود.

در واقع ما با یک افزایش ۶ برابری تعرفه مواجه بودیم که دولت برای کنترل قیمت ها سود بازرگانی را در بسیاری از کالاها نصف کرد. با این وجود ما با یک افزایش تعرفه ۳ برابری مواجه هستیم. به همین دلیل سازمان حمایت افزایش قیمت هایی که ناشی از رشد قیمت جهانی یا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش نرخ تعرفه بوده را محاسبه کرده است. این میزان رشد قیمت ها برای تولیدکننده مجاز است اما اگر تولید کننده از درصد مجازی که سازمان حمایت برای آن تعیین کرده، تخطی کند، گران فروشی محسوب می شود و برای تولیدکننده خاطی پرونده تعزیراتی تشکیل خواهد شد.

در خصوص قیمت مواد شوینده اشتباهاتی صورت گرفته است. بخشی از رشد هزینه ها ناشی از افزایش هزینه و قیمت تمام شده تولید بود که مورد تایید سازمان حمایت قرار گرفته است. اما بخشی از این گرانی ها بدون هماهنگی است

*اما رشد قیمت ها در بسیاری از کالاها همچون مواد شوینده ربطی به ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد. دلیل گرانی هایی از این دست چیست؟
در خصوص قیمت مواد شوینده اشتباهاتی صورت گرفته است. بخشی از رشد هزینه ها ناشی از افزایش هزینه و قیمت تمام شده تولید بود که مورد تایید سازمان حمایت قرار گرفته است. اما بخشی از این گرانی ها بدون هماهنگی بوده که طی جلسه ای که امروز با این انجمن داریم، این مشکل حل خواهد شد و قیمت ها به حالت قبل برگردانده می شود.

*با راه اندازی سامانه یکپارچه ثبت نام خودرو تا چه اندازه مشکل فروش خودرو حل خواهد شد؟
با راه اندازی سامانه یکپارچه ثبت نام و فروش خودرو، خیلی از شایبه هایی که در گذشته وجود داشت، از بین خواهد رفت. پیش از این گفته می شد، در روند فروش و پیش فروش خودرو دلالی صورت می گیرد؛ که اتفاقا در مواردی هم این ادعا درست بود. حتی در برخی موارد بعد از ثبت نام، شماره تلفن عوض می شد. در برهه ای تمام خودروهایی که برای فروش گذاشته شده بود، ظرف مدت ۳۰ ثانیه به اتمام می رسید. همه این اتفاق ها این شائبه را ایجاد می کرد که در فرآیند ثبت نام خودرو رانتی وجود دارد. ما برای اینکه این شائبه ها که اتفاقا در برخی موارد هم درست بود و تخلف هایی از سوی خودروساز در این باره صورت می گرفت، از بین برود، قرار شده که ثبت نام و قرعه کشی خودرو به صورت یکپارچه و زیر نظر سازمان حمایت صورت گیرد. البته در شیوه جدید بازهم تحویل خودرو توسط خودروساز خواهد بود. ضمن اینکه نتیجه این ثبت نام ها هفته آینده اعلام خواهد شد.

در شیوه قبلی قرعه کشی که توسط خودروسازان انجام می شد، شاهد دلالی و ایجاد رانت ها برای برخی از افراد بودیم. در واقع در شیوه قبلی خیلی بیشتر آنچه تصور می شود، بی عدالتی اتفاق می افتاد

*یعنی در شیوه قبلی فروش و قرعه کشی خودروها، تخلفاتی از سوی خودروسازان اتفاق می افتاد؟
در شیوه قبلی قرعه کشی که توسط خودروسازان انجام می شد، شاهد دلالی و ایجاد رانت ها برای برخی از افراد بودیم. در واقع در شیوه قبلی خیلی بیشتر از آنچه تصور می شود، بی عدالتی اتفاق می افتاد.

*اما در گذشته هم قرعه کشی زیر نظارت وزارت صمت صورت می گرفت. چرا با این وجود بساط رانت و دلالی برچیده نشد؟
فرآینده قرعه کشی در گذشته توسط خودروسازان انجام می شد ما هیچ دخالت و نظارتی بر روند انجام آن نداشتیم. برداشت ما این بود که رفتارهای نادرستی در این فرآیند شکل گرفته، به همین دلیل سامانه یکپارچه ثبت نام خودرو ایجاد شد.

کد خبر: ۱۵۲٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ملت IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
      0 0
      آقای وزیر شما اینکاره نیستی.اگر طرح قرعه کشی را منحل و ثبت نام لیزینگ جهت خودرو سازان کما فی سابق از سر گرفته شود این مشکلات پیش نمیآید.