۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
 فاصله قیمت آرد دولتی و آزاد عامل تخلف نانوایی‌های گلستان است
معاون نظارت صمت گلستان:

فاصله قیمت آرد دولتی و آزاد عامل تخلف نانوایی‌های گلستان است

گرگان- اصغری، معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت گلستان گفت: افزایش ۱۲ برابری قیمت آرد صنف و صنعت و فاصله قیمتی زیاد آن با آرد دولتی دلیل تخلف نانوایی‌های استان است.

علی اصغر اصغری در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: حدود ۲۵۰۰ واحد خبازی در استان گلستان مشغول فعالیت هستند که از این میزان ۷۰ درصد نانوایی نوع یک یعنی یارانه‌ای است که به قیمت ۱,۰۰۰ تومان ارائه می‌شود.

معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت گلستان با بیان اینکه ۳۰ درصد نانوایی‌های نوع دو نیمه یارانه‌ای است، افزود: نان در این واحدهای صنفی به قیمت ۲,۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: نانوایی‌های یارانه‌ای هر کیسه ارد ۴۰ کیلوگرمی را به مبلغ ۳۵ تومان و نانوایی‌های نیمه یارانه‌ای هر کیسه را به مبلغ ۵۰ تومان می‌خرند.

اصغری ادامه داد: دولت در راستای اجرای طرح حذف ارز ترجیحی از آرد سهمیه آرد یارانه بخش صنف و صنعت را قطع کرد و به این ترتیب یک هزار تن آردی که در ماه به صورت یارانه عرضه می‌شد، حذف شد.

وی اضافه کرد: در بخش صنف و صنعت، کارخانه‌هایی که در فرمول تهیه کالای خود از آرد استفاده می‌کردند مانند کارخانه‌های ماکارونی، ورمیشل و حتی فراورده‌های گوشتی، اکنون باید از آرد فاقد یارانه استفاده کنند.

به گفته معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت گلستان، با افزایش ۱۲ برابری قیمت آرد در بخش صنف و صنعت قطعاً زمینه رانت برای کسانی که آرد دولتی می‌گیرند، ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: سود حاصل از فروش آرد دولتی برای نانوایی‌ها جبران جریمه‌های احتمالی از سوی دولت هم خواهد بود.

اصغری اضافه کرد: اقدام ناشیانه دولت در خصوص افزایش هزینه انرژی، دستمزد کارگر، فاصله قیمتی آرد آزاد با دولتی و سایر ملزومات تهیه نان این فضا را برای تخلف نانوایی‌ها مهیا کرده است.

وی در خاتمه یادآور شد: هزینه‌های زیادی دولت به فعالان صنفی و اقتصادی تحمیل کرده و در کنار آن به قیمت دستوری هم تاکید دارد اینها نانوا را ناگزیر می‌کند تا برای تامین مخارج خود دست به تخلف بزنند.

کد خبر: ۱۵۲٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha