۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
کیفیت محصولات باید برابر با استانداردهای جهانی باشد
یک فعال اقتصادی:

کیفیت محصولات باید برابر با استانداردهای جهانی باشد

گرگان-افضلی،مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه ایلوار گلستان گفت: با توجه به یکسان سازی قیمت کالاها با تعرفه بازارجهانی، باید کیفیت محصولات به روز و برابر با استانداردهای جهانی باشد.

محمدعلی افضلی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این نکته که واحدهای صنعتی و تولیدی از حذف ارز دولتی بسیار خرسندند، اظهار کرد: این دومین بار است که جراحی اقتصادی در کشور انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه ایلوار ادامه داد: برای بار نخست در دولت احمدی نژاد جراحی اقتصادی یا حذف یارانه انجام شد که ای‌کاش همان موقع اصلاحات بعدی هم در حوزه اقتصاد صورت می‌گرفت و نیاز به جراحی دوباره اقتصادی پس از حدود دو دهه نبود اما امیدوارم که این بار اصلاحات به کلی انجام شود.

وی اضافه کرد: نکته مهم این است که با توجه به یکسان سازی کالاها با تعرفه بازار جهانی باید فرآوری، تهیه ماده اولیه، حمل و نقل و نگهداری که حلقه زنجیره تولید هستند، به روز و برابر با استانداردهای جهانی باشد.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم بگوییم ماده اولیه باکیفیت داریم اما دانش و تکنولوژی آن را نداریم یا محصولی را تولید می‌کنیم اما حمل و نقل ما بین‌المللی نیست.

وی با بیان این مطلب که ای کاش تمام این زنجیره در قالب یک جراحی اقتصادی دیده می‌شد، افزود: اکنون هنوز هزینه سوخت و سایر انرژی‌های ما بین‌المللی نشده است.

افضلی ضمن یادآوری این نکته که سایر کشورهای دنیا مشابه چنین جراحی‌های اقتصادی را تجربه کردند، گفت: اگر دولت بعدها در این بخش هم بخواهد جراحی اقتصادی کند، باز ممکن است ما به یک سری بن بست‌هایی برخورد کنیم.

وی معتقد است: دولت در جراحی اقتصادی یک چیزهایی را ندیده است؛ اینکه اگرچه برخی از کالاهای ما در حوزه لبنیات با نرخ بازار جهانی یکسان است اما تجهیزات صنایع برابر با استاندارد دانش و فناوری روز دنیا نیست.

مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه ایلوار ادامه داد: نیاز بود تا پیش از اینکه طرح اجرا شود یک ردیف بودجه برای استانداردسازی فناوری واحدهای صنعتی پیش بینی می‌شد.

به گفته وی، در دوره‌ای که دنیا تولید کالای اساسی را به عنوان یک ابزار می‌داند ما باید وابستگی خود را به کشورهای دیگر به حداقل برسانیم. همچنین دانش مزرعه در حوزه کود، سم و بذر را به روز کنیم.

افضلی یادآور شد: در حال حاضر نگهداری و فرآوری ماشین آلات کارخانجات متعلق به چند دهه قبل است و تنها در صورت به روز رسانی این حوزه تولیدات صنایع کشور می‌تواند با بازار جهانی رقابت کند.

وی با بیان این نکته که نمی‌توان کالای درجه دو را به قیمت بین‌المللی به دنیا عرضه کرد، افزود: اگر فردا این کالای مازاد با چنین سیاستی روی دست ما بماند باز دولت تصمیم به تخصیص جایزه صادرات به صادرکننده می‌گیرد که همان پروسه پرداخت یارانه دوباره تکرار خواهد شد.

این فعال اقتصادی در خاتمه با طرح این سوال که دولت موضوع حمل و نقل و ناوگان ریلی، جاده‌ای، کشتی رانی را در جراحی اقتصادی کجا دیده؟ اضافه کرد: نکته بعدی اینکه در جراحی اقتصادی دولت سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را ندیده است.

کد خبر: ۱۵۲٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha