۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
بانک کشاورزی؛ به نام کشاورز، علیه کشاورز | برای گرفتن اقساط، خانه کشاورزان را مصادره می کنند
رئیس هیات مدیره اتحادیه گلخانه داران در گفتگو با بازار؛

بانک کشاورزی؛ به نام کشاورز، علیه کشاورز | برای گرفتن اقساط، خانه کشاورزان را مصادره می کنند

بلاغی رئیس هیات مدیره اتحادیه گلخانه داران با انتقاد از شفاف نبودن سیستم بانکی میگوید: بانک کشاورزی به نام کشاورزان اما علیه آنهاست و برای اخذ اقساط خود، تا مصادره کردن خانه وام گیرنده نیز پیش میرود.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حوزه کشاورزی یکی از اصلی ترین چالش ها عدم سرمایه گذاری از سوی سرمایه گذاران است که به گفته کارشناسان غالبا به دلیل بالا بودن ریسک در این حوزه و همچنین پایین بودن بهره وری است. بااین وجود کشاورزان معمولا از تسهیلاتی که برای تولید کنندگان فعال در این بخش نیز تخصیص داده می شود راضی نیستند و معتقدند علاوه بر بالا بودن نرخ بهره تسهیلات، طولانی بودن روند دریافت تسهیلات نیز بسیاری را منصرف می سازد و به این ترتیب در حالی که می توان در برخی از بخشهای کشاورزی کار را توسعه داد، عملیاتی نمی شود. گفتنی است اصلی ترین بانک عامل در حوزه کشاورزی بانک کشاورزی است که کشاورزان انتقادات بسیاری نسبت به عملکرد این بانک دارند. به طوری که «محمد بلاغی رئیس هیات مدیره اتحادیه گلخانه داران کشور» به بازار می گوید: بانک کشاورزی هیچ گونه خدمات دهی ندارد و فقط به دنبال این است که اقساط را وصول کند و در این راستا خانه و زندگی مردم را مصادره می کند.

وقتی قرار است تسهیلات در چند قسط به کشاورز پرداخت شود اقساطی که بانک کشاورزی باید ظرف یک هفته آزاد کند را یک ماه طول می دهد!

بانک کشاورزی با به تعویق انداختن پرداخت تسهیلات، از رسوب پول وام گیرندگان استفاده می کند
بلاغی با تاکید بر اینکه بانک کشاورزی هیچ گونه خدماتی برای متقاضیان ندارد، می گوید: این در حالی است که ما کشاورزان از یک بانک درجه ۲ و ۳ بهترین خدمات را می توانیم بگیریم. به این ترتیب بانکی که به اسم کشاورز است عملا ضد کشاورز است.

وی ادامه می دهد: درست است که بانک کشاورزی تسهیلات می دهد اما تسهیلاتی که داده می شود در واقع اعتبار دولت است که به بانک تزریق می شود.

بلاغی خاطر نشان می کند: به عنوان مثال بانک کشاورزی قرار است به منِ گلخانه ۱۰میلیارد تومان وام در ۳ الی ۴ قسط پرداخت کند. بنابراین بر اساس توافقات صورت گرفته پیشرفت فیزیکی مورد نظر را ایجاد می کنم و باید قسط بعدی از سوی بانک آزاد شود. اما بانک کشاورزی بارها و بارها از پرداخت امتناع می کند و حداقل یک ماه پرداخت آن را عقب می اندازد. به این ترتیب بانک کشاورزی از رسوب پول استفاده می کند.

این فعال بخش گلخانه ای کشور می گوید: سوال بنده این است که چرا گلخانه دار باید از سوی بانک اینگونه اذیت شود در حالی که هم وثیقه گذاشته، هم پیشرفت فیزیکی داشته است و بروکراسی اداری را نیز طی کرده است پس چرا تسهیلات را پرداخت نمی کنند؟ چرا اقساطی که باید ظرف یک هفته آزاد شود را بانک کشاورزی یک ماه طول می دهد؟

سیستم بانکی را شفاف سازی نمی کنند تا بتوانند مبالغ تسهیلات متقاضیان را در سیستم بانکی نگه دارند و از آن بهره ببرند

به دلیل الکترونیکی نبودن مسیر تشکیل پرونده تسهیلاتی، بانک پول را در سیستم بانکی نگه می دارند و از آن استفاده می کند
بلاغی تصریح می کند: موضوع دیگری که در روند اخذ تسهیلات بانکی وجود دارد این است که بانک کشاورزی یا دیگر بانک های عاملی که در بخش کشاورزی تسهیلات پرداخت می کنند مسیر تشکیل پرونده تسهیلاتی را الکترونیکی نمی کنند که این خود مساله ساز است.

وی ادامه می دهد: به عبارت دیگر وقتی ما گلخانه داران قصد داریم یک مجوز تاسیس گلخانه را بگیریم مدارکی را بارگذاری می کنیم و مرحله به مرحله تایید می شود رسیدگی می شود. اما به دلیل الکترونیکی نبودن من متقاضاضی به راحتی نمی توانم آن را رصد می کنم و مطلع می شوم در کجای کار است. سوال اینجا است که چرا در سیستم بانکی شفاف سازی نمی کنند؟

بلاغی خاطر نشان می کند:مساله اساسی این است که این کار را نمی کنند برای اینکه بتوانند پول را در سیستم بانکی نگه دارند و تا آنجایی که می شود از آن استفاده کنند.

کد خبر: ۱۵۲٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شرکت ناب دانه سردخانه دتر IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      0 3
      بانک کشاورزی مانع ایجاد میکند
    • شرکت ناب دانه سردخانه وبسته بندی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      0 1
      به نظرشما درد دل مان رو به کی بگیم به هرکجا رفتم میگن با خود بانک کنار بیا وگرنه برات مشکل درست میکنند