۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
اجرای پروژه ایجاد ترکیب های ژنتیکی گوسفند در گله‌های همدان
سرپرست شیلات استان همدان اعلام کرد:

اجرای پروژه ایجاد ترکیب های ژنتیکی گوسفند در گله‌های همدان

همدان - دولو، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: اجرای پروژه ایجاد ترکیب های ژنتیکی گوسفند در سطح گله‌های بالای ۲۵۰ راس استان همدان در حال اجرا است.

علی دولو در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در راستای افزایش تولید گوشت قرمز و شیر خام در استان همدان، شرکت کشت و صنعت و دام گلدشت نمونه اصفهان وابسته به سازمان تامین اجتماعی واقع در روستای سنقر آباد شهرستان درگزین در ادامه تکمیل ظرفیت خود نسبت به افزایش دام مولد به تعداد ۳۰۰ راس تلیسه اقدام کرد، گفت: در حال حاظر ظرفیت فعال این واحد پرورش گاو شیری ۵۰۰ راس تلیسه است.

وی گفت: این واحد در صورت رسیدن به تولید چهار هزار و ۸۰۰ تن شیر خام و ۱۴۲ تن گوشت قرمز تولید خواهد کرد ضمن اینکه اشتغال ایجاد شده این واحد ۲۰ نفر است.

علی دولو ادامه داد: به استناد بند ب ماده ۱۴ قانون افزایش بهره وری مصوب سال ۱۳۸۹ مقرر شده در طول یک برنامه ۱۰ ساله خروج سالیانه سه میلیون واحد دامی از مراتع و ساماندهی ۳.۱ میلیون واحد دامی خارج از مراتع تعیین تکلیف شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: باید برای افزایش بهره وری در خارج از مراتع از یک نژاد مناسب برای افزایش چند قلو زایی و بهبود صفات تولیدمثلی از قبیل اصلاح لاشه (کاهش چربی و افزایش راندمان تولید گوشت) که نیاز جامعه امروزی است استفاده شود.

وی گفت: برای این منظور از ابتدای سال جاری اجرای پروژه ایجاد ترکیب های ژنتیکی گوسفند در سطح گله های بالای ۲۵۰ راس استان انجام و در سال جاری به تعداد ۵۰۰ راس درقالب دو گله درحال اجرا است.

دولو در ادامه به تحول در افزایش بهره وری دام مولد و اقتصادی شدن فعالیت، کاهش چرای دام در مراتع و افزایش راندمان بره زایی و زایش در گله و افزایش درآمد سرانه دامداران روستایی و جلوگیری از مهاجرت بی رویه به شهرها بعنوان اهداف طرح اشاره کرد.

تسهیلات سرمایه در گردش حمایتی نهاده های دام و طیور و آبزیان پس از حذف ارز ترجیهی  به منظور حمایت از دامداران و مرغداران  استان در قالب دامدار کارت پرداخت می شود

علی دولو  همچنین اظهار داشت: مرحله دوم پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش حمایتی نهاده های دام و طیور و آبزیان پس از حذف ارز ترجیهی  به منظور حمایت از دامداران و مرغداران  استان در قالب دامدار کارت پرداخت می شود.

وی گفت: این تسهیلات برای انواع دام و طیور  ۱۶ میلیون ریال به ازای هرراس گاو شیری صنعتی،  ۱۰.۵ میلیون ریال به ازای هرراس گاو شیری غیر صنعتی ، ۱.۹۵ میلیون ریال به ازای هر راس دام سبک ،  ۳۵۵ هزارم میلیون ریال به ازای هر قطعه مرغ گوشتی  و ۲۱ هزار و ۵۰۰  تومان به ازای هر قطعه طیور غیر گوشتی در هر دوره، تخمگذار،مادر پیش بینی شده است.

وی یاد آور شد: دراین خصوص متقاضیان پس از ثبت نام در سامانه سیتا در نمایندگی های سازمان  نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در شهرستانها از طریق مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه  تایید و به بانک کشاورزی معرفی می شوند.

اجرای پروژه ایجاد نوغان داری در سطح استان در اردیبهشت ماه سالجاری آغاز و تعداد  ۱۵۰ جعبه تخم نوغان به منظور پرورش بین متقاضیان و  نوغان داران استان توزیع شده است

علی دولو  اظهار داشت: در راستای تولید پیله ابریشم و تولید ماده اولیه کارخانجات ریسندگی و بافندگی نیز اجرای پروژه ایجاد نوغان داری در سطح استان در اردیبهشت ماه سالجاری آغاز و تعداد  ۱۵۰ جعبه تخم نوغان به منظور پرورش بین متقاضیان و  نوغان داران استان توزیع شده است.  

وی گفت: با پرورش تخمها  پیش بینی می شود در  پایان دوره  پرورش مقدار یک هزار و ۶۵۰ کیلوگرم پیله کرم ابریشم  تولید شده و در اختیارمراکز خرید تضمینی قرار گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: این طرح از سال ۱۳۹۶ شروع شده و تاکنون  ۲.۵ تن پیله تولید شده ضمن اینکه شرایط دریافت نوغان برای متقاضیان داشتن توتستان مناسب است.

کد خبر: ۱۵۲٬۵۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha