۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱
ساماندهی بانک‌های خصوصی در جریان جراحی اقتصادی ضروری است
نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس:

ساماندهی بانک‌های خصوصی در جریان جراحی اقتصادی ضروری است

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: اگر ایرادات جراحی اقتصادی دولت اصلاح نشده و اکثر مردم بوی رفاه و عدالت را احساس نکنند، این طرح به ضد خود تبدیل می‌شود.

به گزارش بازار، سیدجلیل میرمحمدی میبدی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، ۳ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی، گفت: ترور کور دشمن در شهادت پاسدار شهید صیاد خدایی را محکوم کرده و به خانواده این شهید بزرگوار و ملت ایران، عرض تسلیت دارم.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ساماندهی ارز، عنوان کرد: امروز در هرکجا که در جمع مردم حاضر می شوم، اگرچه همه اصرار داشته و قبول دارند که باید این جراحی اقتصادی انجام می شد اما روی نحوه عملکرد آن، انتقادات جدی وجود دارد. عملکرد دولت باعث شده بسیاری از افرادی که یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را دریافت می کردند، حذف شده و اطلاعات بعضا نادرست و متناقضی از دولت در خصوص افراد مستحق دریافت یارانه ارائه شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه گرانی بسیاری از کالاها که هیچ ربطی به ارز ۴۲۰۰ تومانی نداشت در حال آسیب زدن است، اظهار داشت: اگر این ایرادات اصلاح نشود و اکثر مردم بوی رفاه و عدالت را احساس نکنند، این طرح به ضد خود تبدیل می شود به خصوص مهار نقدینگی و تورم از مواردی است که باید به صورت جدی از سوی رئیس جمهور پیگیری شود.

میرمحمدی میبدی با اشاره به اقدامات خوبی که در حوزه مهار نقدینگی اتفاق افتاد، خطاب به رئیس جمهور و وزیر اقتصاد، بیان داشت: همچنان بانک های خصوصی در حال تولید نقدینگی هستند و با دولت همراهی نمی کنند لذا بسیار نزدیک است که مجدد مجبور شویم این طرح را جراحی اقتصادی جدیدی کنیم از این رو برای ساماندهی بانک های خصوصی باید تلاش جدی شود.

عضو مجمع نمایندگان استان یزد ادامه داد: ما برای شجاعت شما در اجرای این جراحی اقتصادی و طرح راهبردی تشکر داریم اما به جزئیات باید توجه شود که مشکل ابراقتصادی مردم در حوزه نقدینگی برطرف و کنترل شود.

وی همچنین خطاب به رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد، گفت: یک درصد مالیات بر ارزش افزوده طبق قانون، مربوط به تأمین زیرساخت های بهداشتی و درمانی کشور است. ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته به عنوان این یک درصد وصول شده است. این موضوع حق الناس است.

میرمحمدی میبدی در این خصوص ادامه داد: سال گذشته از این مبلغ دریافت شده، تنها ۳ هزار میلیارد تومان به این حوزه اختصاص یافت یعنی حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان، خانه بهداشت احداث و تجهیز نشده و داروی آنها نیز تأمین نشد همچنین پرداختی حق درمان بهیاران و پزشکان خانواده روستاها صورت نگرفت پس چرا این حق الناس را به گردن خود می اندازید. این پرداختی مربوط به سلامت و زیرساخت ها است. از نمایندگان می خواهم با کمیسیون بهداشت همراهی کنید تا این مطالبه جدی به سرانجام برسد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به قانون جامع حمایت از معلولان در سال های گذشته به تصویب رسیده اما دستگاه ها اجرا نمی کنند، اظهار داشت: اگر قرار باشد حق معلولان نیز روی زمین بماند، جای تأسف دارد. خواهش می کنم وزارتخانه های بهداشت و خارجه و قوه قضائیه به این موضوع و عدم اجرای قانون ورود پیدا کنند.

وی درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری خطاب به میرکاظمی عنوان کرد: هرچه زودتر دستور دهید ستاد متناسب سازی تشکیل شده و اعتبارات اجزای ۳ و ۴ بند ی تبصره ۲ که حدود ۱۴ همت می شود، عملیاتی شده و یک دوازدهم حقوق این افراد داده شود تا زمانی که سهام شرکت های دولتی به فروش برسد. اجازه ندهید حق بازنشستگان روی زمین بماند.

میرمحمدی میبدی با بیان اینکه هلال احمر نزدیک چند هزار امدادگر دارد، عنوان کرد: این امدادگران ۲۲۰ ساعت در ماه کار می کنند اما تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافتی دارند. کارهای عمده امدادی شهر و جاده به عهده آنها است و کمبود تجهیزات نیز دارند و در کنار آن دریافتی خاصی ندارند که این موضوع نیز جزء حق الناس است و رئیس جمهور باید ورود کند که کار امدادگران راه بیفتد.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس با اشاره به بحران آب در استان یزد به خصوص شهرستان تفت و میبد، خاطرنشان کرد: خواهش می کنم مصوبات در خصوص تأمین آب این دو شهرستان و به طور کلی استان یزد، اجرایی شده و مبالغی که قرار شده از تنش آبی گذاشته شود، در نظر گرفته شود. همچنین در موضوع معادن باید ایفای مسئولیت های اجتماعی، ضابطه مند، شفاف، کارآمد و ناظر به واقعیات باشد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: دو ماه از تصویب رتبه بندی معلمان گذشته است لذا اجازه ندهید کسانی که به دنبال ۲۰۳۰ بودند، مانع اجرای این قانون شوند.

علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از پایان نطق نماینده تفت و میبد، در خصوص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده که طبق قانون باید برای تأمین زیرساخت های بهداشتی و درمانی کشور اختصاص می یافت، خطاب به معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: قانون باید اجرا شده و حرمت آن واجب است لذا طبق پیگیری‌های کمیسیون بهداشت، دولت باید نسبت به اختصاص اعتبار ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده متعلق به حوزه بهداشت و درمان دریافت شده، اقدام کند.

کد خبر: ۱۵۲٬۵۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha