۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
قبوض رایگان و پاداش در انتظار مشترکین کم مصرف
وزیر نیرو اعلام کرد

قبوض رایگان و پاداش در انتظار مشترکین کم مصرف

محرابیان، وزیر نیرو از محاسبه رایگان قبوض برق و اختصاص پاداش به مشترکینی که کمتر از الگوی مصرف، برق مصرف می کنند خبر داد.

به گزارش بازار، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو افزود: الگوی مصرف در تابستان ۳۰۰ کیلووات برای مناطق عادی است که در این مناطق اگر مشترکی ۵۰ کیلووات کاهش مصرف داشته باشد، به ازای هر کیلووات ۵۰۰ تومان، یعنی در مجموع ۲۵ هزار تومان پاداش می‌گیرد همچنین اگر مشترکی به جای ۵۰ کیلووات ۱۰۰ کیلووات کاهش مصرف داد، نه تنها هزینه برق پرداخت نمی‌کند بلکه ۳۰ هزار تومان نیز پاداش می‌گیرد.

وضعیت مصرف برق
وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه میزان مصرف امسال نسبت به سال گذشته و شیب رشد مصرف در چه وضعیتی است گفت: میزان خاموشی‌ها متاسفانه در سال‌های اخیر چشم گیر بوده است، در تابستان‌های متوالی و سه زمستان، خاموشی داشتیم.

محرابیان اضافه کرد: خوشبختانه سال گذشته اولین در زمستانی بود که خاموشی نداشتیم، صنعت برق کشور با تامین سوختی که از سوی وزارت نفت انجام شد توانست برق را مدیریت کند و بدون خاموشی و با کمترین محدودیت، برق مطمئن و پایدار را به مردم ارائه کند.

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر صنایع کشور با رشدی حدود ۱۰ درصد مصرف نسبت به سال گذشته با حداکثر ظرفیت و با شرایط متعادل و بدون هیچ گونه محدودیتی در حال تولید هستند.

وی افزود: زمستان سال گذشته صنعت فولاد کشور بالاترین رشد تولید فولاد را در بین همه کشورهای جهان به گواهی موسسه بین المللی فولاد به خود اختصاص داد.

وارد اوج مصرف شدیم
محرابیان افزود: تابستان سال گذشته به نحوی سپری شد که حدوداً ۱۵ هزار مگاوات ناترازی داشتیم و با فرض رشد حدود ۴ و نیم تا ۵ درصد امسال اگر اقدامی انجام نمی‌دادیم باید منتظر ۱۹ هزار مگاوات ناترازی می‌بودیم که این عدد تقریباً یک چهارم کل مصرف برق است.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: از روزی که دولت کار خود را شروع کرد بدون فوت وقت در بحث برق، برنامه ریزی و در جبهه‌های مختلف، فعال وارد شد. در یک جبهه برای افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌ها و افزایش توان تولید و یک جبهه هم مدیریت مصرف و کنترل تقاضا برنامه ریزی کرد و امیدواریم امسال بتوانیم با شرایط بهتری تامین برق کنیم.

محرابیان درباره زمان اوج مصرف گفت: در حال حاضر وارد شرایط مصرف تابستانی شده ایم، امروز مصرف حدود ۵۳ هزار مگاوات را ثبت کردیم و پیش بینی می‌کنیم با توجه به افزایش دما و رشد مصرف، هفته‌ای سه تا چهار هزار مگاوات به این میزان اضافه شود.

وی افزود: طبق برنامه‌ای که در ابتدای دولت اعلام کردیم، برنامه ریزی شدکه طی چهار سال، ۳۰ هزار مگاوات افزایش ظرفیت داشته باشیم که بررسی‌های دقیق نشان داد با این رقم پس از چهار سال نمی‌توانیم ناترازی را با توجه به رشد مصرف و صنعت پویا و رو به رشد کشور تامین کنیم؛ لذا برنامه به ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید طی چهار سال ارتقا پیدا کرد.

محرابیان اضافه کرد: ۳۵ هزار مگاوات شامل سه بخش است بخش اول ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی که به وسیله وزارت نیرو یا شرکت‌های خصوصی در ذیل وزارت نیرو، احداث می‌شود، بخش دوم ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه با ظرفیت صنایع کشور است که توافق نامه‌ای با وزارت صمت امضا کردیم تا صنایع بزرگ کشور در ساخت نیروگاه مشارکت کنند و بخش سوم نیز، برنامه ریزی برای ۱۰ هزار مگاوات ساخت نیروگاه تجدید پذیر خورشیدی، بادی، زیست توده و انواع نیروگاه‌های تجدید پذیر است.

وزیر نیرو اضافه کرد: در حال حاضر عملیات اجرایی ۵ هزار و ۴۰۰ مگاوات نیروگاه شروع شده و بیش از ۵ هزار مگاوات در مرحله ساخت است همچنین پیش بینی می‌شود اولین واحد نیروگاه صنعت، تابستان امسال در سمنان به بهره برداری برسد که البته امیدواریم با توجه به پروژه‌های در دست عمل، میزان این نیروگاه‌ها بیش از ۱۰ هزار مگاوات شود، اما می‌توانیم با اطمینان بگوییم که این ۱۰ هزار مگاوات طی چهار سال به بهره برداری خواهد رسید.

۴۰۰ یورو هزینه ساخت یک کیلووات ظرفیت نیروگاهی حرارتی
وزیر نیرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هزینه احداث نیروگاه چقدر است؟ گفت: برای ساخت یک کیلووات ظرفیت نیروگاهی حرارتی، حدودا ۴۰۰ یورو باید هزینه کنیم، این در حالی است که امسال هزار و ۱۱۵ مگاوات نیروگاه‌های موجود را ارتقای توان دادیم تقریبا متوسط سرمایه گذاری ما برای ارتقاء توان هر کیلووات ۳۰ یورو شده است یعنی ۸، ۹ درصد سرمایه گذاری برای ساخت نیروگاه برای ارتقای توان هزینه شده است.

محرابیان اضافه کرد: ارتقاء توان روش بسیار اقتصادی‌تر برای افزایش ظرفیت تولید است.

وی افزود: اگر ما سراغ ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی رفتیم یعنی واحدهای حرارتی و گاز خودمان را با واحدهای بخار ترکیب کردیم و یک سیکل ترکیبی ایجاد کردیم به این معناست که تقریباً معادل یک سوم ظرفیت نیروگاه، بخش بخار با سوخت موجود، گاز تولید می‌کند، به عبارتی در طول عمر نیروگاه بدون مصرف سوخت، بخش بخار دائماً تولید می‌کند که بسیار مقرون به صرفه است و ذخیره اقتصادی محسوب می‌شود.

وزیر نیرو افزود: در سال ۱۴۰۱، دوازه واحد بخار به بهره می‌رسد.

وی گفت: با افزایش توانی که اتفاق افتاده و تا پایان دوره گرما، واحدهای باقی مانده به بهره برداری می‌رسد و امیدواریم نزدیک به ۶ هزار مگاوات ظرفیت تولیدی از ناترازی کاسته شود.

محرابیان ضمن اشاره به موضوع غیر رقابتی بودن تولید و فروش برق در سال‌های گذشته، ادامه داد: تولید برق باید کاملا اقتصادی باشد و بخش خصوصی با رغبت و توجیه اقتصادی وارد این عرصه شود و کسانی که برق را در بخش تولید و اقتصادی مصرف می‌کنند باید هزینه تمام شده برق را بپردازند.

وزیر نیرو افزود: برای اینکه فروش برق به عنوان یک کالای رقابتی از طریق بورس و انرژی انجام شود، برنامه ریزی کرده ایم و دولت و مجلس نیز حمایت خوبی کرده اند. سعی می‌کنیم در ماه‌های آینده تولید کنندگان برق بتوانند با عرضه برق در بورس انرژی به رقابت بپردازند و این رقابت باعث تنظیم قیمت‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: ناترازی مربوط به همه ماه‌های سال نیست، در خیلی از ماه‌ها افزایش عرضه وجود دارد، به عبارتی میزان تقاضا خیلی کمتر از تولید است و ضوابط بورس ایجاب می‌کند که در شرایط ناترازی و رقابت، با استفاده از مقررات، به گونه‌ای برق عرضه شود که حقوق مصرف کننده و تولید کننده حفظ شود.

محرابیان اضافه کرد: قرار نیست ما همیشه در ناترازی باشیم، بخشی از رفع ناترازی از طریق افزایش توان تولید است، بخش قابل توجهی هم از طریق مدیریت مصرف، کاهش پیدا می‌کند.

بهره برداری از ۱۲ واحد سیکل ترکیبی در سال ۱۴۰۱
وزیر نیرو گفت: ما در تامین سوخت محدودیت داریم، باید دو راهکار اصلی را دنبال کنیم، اول نیروگاه‌های تجدید پذیر و دوم تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی.

محرابیان افزود: برای سال ۱۴۰۱، دوازه واحد سیکل ترکیبی به بهره برداری خواهد رسید و تا پایان این دوره تمامی نیروگاه‌های گازی، به سیکل ترکیبی تبدیل خواهد شد.

حمایت از سوخت هسته‌ای
محرابیان در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای توسعه و بهره مندی از برق تولید شده در نیروگاه‌های هسته‌ای کشور وجود دارد؟ گفت: برق هسته‌ای دو ویژگی مهم دارد، اول اینکه برق پاکی است و آلودگی ندارد، دوم اینکه اگر عمر یک نیروگاه هسته‌ای را در نظر بگیریم، با توجه به مصرف سوخت هسته‌ای و فسیلی و تفاوت قیمت، متوجه خواهیم شد این یک روش اقتصادی برای تولید برق مطمئن و پایدار است.

وزیر نیرو اضافه کرد: حتما ما از تولید برق هسته‌ای و نیروگاه‌های هسته ای، حمایت می‌کنیم.

محرابیان ادامه داد: در شبکه توزیع، برق هسته‌ای باعث تنظیم فرکانس و افزایش پایداری شبکه می‌شود، یعنی وجود نیروگاه‌های هسته‌ای در یک شبکه بزرگ برق، از ضروریات تنظیم فرکانس و پایداری شبکه است.

ادامه برق یارانه‌ای
وزیر نیرو گفت: گلایه تولید کننده‌های برق و نیروگاه دارها گلایه درستی است، زیرا تاخیر در پرداخت مطالبات و بی ثباتی در قیمت‌ها آسیب‌هایی را به آن‌ها رسانده است.

محرابیان افزود: یک اتاق فکر در وزارت نیرو با حضور اقتصادانان، متخصصین و عزیزانی که دلسوزانه در پی حل موضوع اقتصاد برق هستند، مشغول به کار است.

وی اضافه کرد: اعتقاد داریم می‌توایم با روش‌های مناسب هم تولید برق اقتصادی داشته باشیم و هم منافع مصرف کنندگان تامین شود.

وزیر نیرو گفت: می‌بایست به قشر قابل توجهی از جامعه، برق یارانه‌ای بدهیم و حتما این سیاست را ادامه خواهیم داد.

محرابیان افزود: طرحی در مجلس در حال تصویب است، طرح مانع زدایی از صنعت برق که از قوانین خوب در صنعت برق خواهد شد.

وابستگی خاموشی‌ها به رفتار مصرف کنندگان
وزیر نیرو گفت: ما می‌توانیم خاموشی داشته باشیم می‌توانیم نداشته باشیم، این موضوع وابسته به رفتاری که مصرف کنندگان و خانواده‌ها دارند.

وی ادامه داد: در مورد تعمیرات نیروگاه‌ها امسال کار استثنایی انجام شد و تعمیرات اساسی همه ظرفیت‌های نیروگاهی که معطل مانده بود انجام شد.

محرابیان تاکید کرد: امسال بعد از هشت سال، اولین سالی است که تمام واحدهای برقابی را در مدار تولید داریم.

تولید برق در نیروگاه خورشیدی بدون نیاز به آب
وزیر نیرو گفت: با استفاده از ظرفیت‌های قانون رفع موانع تولید، شورای اقتصاد برای احداث چهار هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی مجوز داد و از سرمایه گذاران کلان کشور خواسته شد برای ساخت نیروگاه اعلام آمادگی کنند همچنین مناقصه‌ای به این منظور برگزار شد که تعداد قابل توجهی از سرمایه گذاران شرکت کردند و طی دو سه ماه آینده مراحل اجرای ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی شروع خواهد شد.

محرابیان اضافه کرد: نیروگاه تجدید پذیر برای کشور ما سه ویژگی دارد، اول اینکه دوستدار محیط زیست است دوم نیاز به سوخت ندارد و همچنین مصرف آب ندارد در صورتی که نیروگاه حرارتی نیاز به مصرف بالای آب دارد.

وی افزود: در بخش خانگی، استفاده از پنل‌های خورشیدی به عنوان کمک معیشتی خانواده‌های کم درآمد طراحی شده است که با همکاری کمیته امداد و سازمان بهزیستی این پروژه مشترک در حال انجام است و پیش بینی شده از محل ردیف‌های بودجه، تسهیلاتی به این عزیزان پرداخت شود و برق آن‌ها را پیش خرید کنیم.

محرابیان گفت: چهار هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی از محل سوخت صرفه جویی شده است.

وی افزود: در بودجه ۱۴۰۱، سه هزار میلیارد تومان اعتبار در یک ردیف دائمی در قالب سوخت صرفه جویی شده برای وزارت نیرو تعیین شده است که هدف از اختصاص این اعتبار افزایش سرمایه گذاری در بخش تجدید پذیرها است.

دولت بزرگترین مصرف کننده برق
وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مدیریت مصرف گفت: دولت در مدیریت مصرف باید الگو باشد، خود دولت بزرگترین مصرف کننده است و متاسفانه مصارف خارج از الگو در دولت زیاد است.

محرابیان افزود: هفته گذشته در هیات دولت مصوب شد ادارات دولتی، در ساعات اداری ۳۰ درصد و در ساعات غیر اداری ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته صرفه جویی داشته باشند. همچنین مقرر شد ساعات شروع ادارات به صبحگاه منتقل شود و در اوج مصرف بعد از ظهر ادارات تعطیل باشند، زیرا اگر ساعات شروع به کار ادارات تغییر کند، باعث صرفه جویی قابل توجهی خواهد شد.

وزیر نیرو ادامه داد: دستگاه به دستگاه و اداره به اداره میزان صرفه جویی محاسبه شده و روزانه پیگیری می‌شود و عملکرد دولت را نیز گزارش خواهیم کرد که البته ممکن است در دو سه هفته اول رسانه‌ای نشود، ولی اگر ضرورت داشت و دستگاهی رعایت نکرد، طبق مصوبه دولت، برقش قطع خواهد شد.

محرابیان اضافه کرد: امسال هم در بخش تجاری و هم در بخش تولید، صنعتی و کشاورزی حدود ۴۵۰ هزار تفاهم نامه با موضوع مدیریت مصرف، امضا کرده ایم.

وزیر نیرو گفت: در بخش کشاورزی با تمام کشاورزانی که علاقه‌مند بودند در این طرح شرکت کنند تفاهم نامه امضا شد که در ساعات گرمای روز آبیاری انجام ندهند و در ازای آن در طول دوره برق رایگان دریافت کنند همچنین در بخش خانگی پیش بینی می‌شود با پاداش صرفه جوها کاهش چشم گیری در مصرف داشته باشیم.

محرابیان درباره بدمصرف‌ها نیز گفت: در مجموع حدود ۶۵۰ هزار مشترک بد مصرف داریم که اگر این گروه امسال مصارف خود را تعدیل نکنند حتما محدودیت برق خواهند گرفت.

کد خبر: ۱۵۲٬۵۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha