۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
۸۵ درصد اقتصاد کشور دست دولت است | ضرورت آزاد سازی اقتصاد
در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح شد؛

۸۵ درصد اقتصاد کشور دست دولت است | ضرورت آزاد سازی اقتصاد

سمنان- علوی، عضو هیئت رئیسه اتاق سمنان با بیان اینکه ۸۵ درصد اقتصاد کشور دست دولت است، گفت: بخش دولتی به همان نسبت که در اقتصاد نقش دارد در موانع نیز نقش آفرین است.

حمید علوی در حاشیه چهل و هفتمین نشست هیئت نمایندگان اتاق سمنان و در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه مشکل اصلی اقتصادی امروز کشورمان این است که دولت بسیار بزرگ بوده و واگذاری به بخش خصوصی به درستی صورت نگرفته است، ابراز کرد: ما باید سه دهه قبل آزاد سازی اقتصادی را در دستور کار قرار می دادیم که این کار صورت نگرفت.

وی افزود: همانطور که در نشست هیئت نمایندگان اتاق نیز بیان شد راهکار ما برای شرایط کنونی که در آن گرفتار هستیم فقط کوچک کردن دولت و هزینه ها است.

دولت بزرگ
عضو هیئت رئیسه اتاق سمنان با بیان اینکه ۸۵ درصد از ساختار اقتصادی کشور در دست دولت است و این نشان می دهد که مجالی برای بخش خصوصی وجود ندارد تا بتواند نقش خود را در اشتغال و تولید ایفا کند، گفت: باید این شرایط را خیلی زودتر از اینها اصلاح می کردیم.

علوی با بیان اینکه باید دولت کوچک شود وگرنه راه برون رفتی از مشکل نخواهیم داشت، ابراز کرد: دولت به همان نسبت ۸۵ درصدی که در اقتصاد کشور دارد به همان میزان هم موانع تولید را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه اگر آزاد سازی اقتصاد درست انجام می شد با منابع فراوان و ظرفیت هایی که کشورمان دارد امروز در زمره کشورهای مطرح اقتصادی دنیا بودیم، بیان کرد: بخش خصوصی موضوعی به نام بهره وری بالا دارد که در بخش دولتی دیده نمی شود و این وجه تمایز مهم و تعیین کننده در آزاد سازی اقتصادی است.

افزایش هزینه تولید
عضو هیئت رئیسه اتاق سمنان با بیان اینکه امروز هزینه تولید در کارخانه های ما بسیار بالا رفته است، گفت: ما در نشست های متعدد بیان کرده ایم که بخش خصوصی با آزاد سازی ارز ترجیحی و حذف یارانه موافق است اگر همه یارانه حذف شود، شکوفا خواهیم شد و بهره وری بالا خواهد رفت زیرا این وجه تمایز بخش خصوصی با دولتی است.

علوی با بیان اینکه افزایش دستمزد ۵۷ درصدی تاثیر بسزایی در تولید دارد، گفت: صاحبان مشاغل و صنایع با افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه های خود همزمان با افزایش حقوق ها مواجه شده اند از سوی دیگر تمام هزینه‌های جانبی تولید هم دستخوش تغییر می شود زیرا هزینه های جانبی در محاسبه حقوق و دستمزد تاثیر گذار خواهد بود.

کد خبر: ۱۵۲٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha