۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
رکود تورمی در کمین اقتصادهای در حال توسعه دنیا است
بازار گزارش می دهد؛

رکود تورمی در کمین اقتصادهای در حال توسعه دنیا است

افزایش قیمت کالاهای اساسی چالشهای زیادی را برای اقتصاد دنیا ایجاد می کند ولی مهمترین تاثیر آن را می توان ایجاد رکود تورمی دانست که بیشترین تاثیر منفی را در اقتصادهای در حال توسعه خواهد داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها اغلب مراکز مطالعاتی اقتصادی در مورد شوک های تازه ای صحبت می کنند که می تواند اقتصاد دنیا را وارد رکود یا بدتر از آن رکود تورمی بکند. شوک هایی که ریشه در افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی دارد. از یک طرف افزایش قیمت کالاهای اساسی باعث شده است تا هزینه تامین آن ها برای کشورهای در حل توسعه افزایش یابد، بسیاری از کشورهای اجرای طرح های توسعه زیر ساختی را به دلیل عدم دسترسی به منابع مالی کافی به تاخیر انداخته اند یا متوقف کرده است که تاثیر منفی آن در اقتصاد آن کشورها را می توان در افت نرخ رشد اقتصادی، کاهش توان تولید و در نهایت افزایش بیکاری و فقر دید.

اما در کشورهای صنعتی تاثیر افزایش قیمت کالاهای اساسی در افزایش هزینه تمام شده پروژه ها، افزایش قیمت محصولات صنعتی و تورم مشاهده خواهد شد. تورمی که از طریق تجارت به دیگر کشورهای دنیا هم صادر می شود و بر دامنه مشکلات اقتصادی در دنیا خواهد افزود.

مرکز مطالعاتی «اکونومیک ویژن» در گزارش اخیر خود نوشت: «تداوم روند افزایشی قیمت کالاهای اساسی باعث شده است تا هشدارهای مختلفی در مورد تبعات این بحران برای اقتصاد جهان داده شود. این بحران جدی است و می تواند ریشه توسعه اقتصادی در بسیاری از کشورهای دنیا را نابود کند. کشورهایی که با کمبود منابع مالی روبرو هستند باید بین خرید محصولات کشاورزی برای تامین غذای مردم با اجرای طرح های توسعه زیر ساختی یکی را انتخاب کنند و بدون شک این طرح های زیر ساختی است که قربانی می شود.»

طبق گزارش منتشر شده توسط مرکز مطالعاتی« اکونومیک ویژن» بزرگی شوک وارد شده به بازار کالاهای اساسی در سال ۲۰۲۲ کمتر از شوک های وارد شده به بازار در جریان رشد قیمت نفت در دهه ۱۹۷۰ میلادی بود ولی دامنه شوک ها در سال ۲۰۲۲ وسیع تر است به این معنا که قیمت کالاهای بیشتری رشد کرده است و این مساله باعث شد تا شمار بیشتری از کشورهای دنیا درگیر تبعات این شوک اقتصادی شوند.

این مرکز مطالعاتی با اشاره به اینکه هم اکنون علاوه بر قیمت منابع انرژی قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی، کالاهای صنعتی و مواد معدنی در دنیا رشد کرده است نوشت: «برای مقابله با دامنه وسیع این بحران باید سازوکارهای سیاستی تازه ای ایجاد شود، تغییرات ساختاری در اقتصاد دنیا به وجود بیاید و از بازارهای مالی برای مقابله با رکود و رکود تورمی در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده شود. این بحران بسیار جدی است و در صورتیکه راهی برای مقابله با آن اندیشیده نشود می تواند اقتصاد دنیا را حداقل سی سال به عقب بازگرداند و بهره وری فعالیتهای اقتصادی و صنعتی را تقلیل دهد.»

در این گزارش با اشاره به اینکه رشد قیمت کالاهای اساسی می تواند به طور موقتی کشورهای صادر کننده این کالاها را منتفع کند آمده است:« در کوتاه مدت کشورهای صادر کننده کالاهای اساسی می توانند از این وضعیت منتفع شوند ولی با توجه به تاثیر این تغییرات قیمت در تورم و قیمت محصولات تولیدی و صنعتی می توان انتظار داشت این روزهای رونق دوام زیادی نداشته باشد زیرا محصولات وارداتی آنها نیز گران می شود. در این صورت است که اقتصاد دنیا توان رشد خود را از دست می دهد و چالشهای مالی مانع از رشد فعالیتهای صنعتی می شود.»

پیش بینی می شود در نیمه دوم امسال رکود تورمی دامن گیر اقتصاد دنیا شود. تورمی که ریشه در افزایش قیمت کالاهای اساسی دارد و توان رشد اقتصادی را در دنیا از بین می برد.

کد خبر: ۱۵۲٬۴۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha