۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
افزایش ۳۰ درصدی صادرات محصولات فولادی

افزایش ۳۰ درصدی صادرات محصولات فولادی

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: صادرات محصولات فولادی فروردین امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد ۳۰ درصدی همراه بوده است.

به گزارش بازار، وجیه‌الله جعفری در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه افزود: این در حالی است که ارزش صادرات محصولات معدنی در سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار بوده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد معادن کشور در شعاع ۲۰ کیلومتری روستاها قرار دارد اضافه کرد: براساس قانون معادن بخشی از درآمد دولت و اشخاص دارای معدن باید به مجموعه اطراف معادن کمک شود که اگر این مهم صورت گیرد و اثر وضعی بر معیشت افراد آن منطقه بگذارد قطعا ذهنیت عموم نیز به سمت حمایت از این صنایع خواهد رفت.

جعفری گفت: ۷.۶ میلیارد دلار از سرمایه بخش خصوصی در بخش معادن جذب شده که در بازه زمانی حدود ۵ ساله ۲.۵ میلیارد دلار آن عملیاتی شده است.

وی اافزود: از ابتدای تاسیس ایمیدرو در سال ۸۱ ظرفیت تولید فلزات اساسی کشور افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است به طوری که فولاد ۵.۴ برابر (از ۸ به ۴۳.۵ میلیون تن)، کاتد مس ۲.۴ برابر (از ۱۹۰ به ۴۵۰ هزار تن) و شمش آلومینیوم ۳.۵ برابر (از ۲۱۶ به ۷۷۰ هزارتن) رشد داشته است.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه برای تامین برخی از مواد اولیه نیازمند واردات هستیم، اضافه کرد: به عنوان مثال واردکننده پودرآلومینا هستیم که البته چهار روش برای تامین آن وجود دارد که یکی از این روش‌ها اکتشاف معدنی در بخش بوکسیت آن است.

وی در مورد تامین سنگ آهن افزود: ذخایر سنگ آهن موجود کشور به صورتی نیست که کفایت برنامه‌های توسعه‌ای را داشته باشد این در حالی است که از ۵۵ میلیون تن ظرفیت پیش‌بینی برای افق ۱۴۰۴، تا کنون حدود ۴۵ میلیون تن ظرفیت ایجاد شده که ۳۰ میلیون تن آن در مدار تولید قرار دارد.

رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با بیان اینکه در بخش تولید سنگ آهن در حال انجام چند کار به صورت همزمان هستیم، گفت: یکی از این کارها برنامه‌ریزی برای اکتشافات عمیق است و در این باره در مناطق استان یزد اقداماتی انجام شده و پیش‌بینی می‌شود که یکی از این اکتشافات به ذخایر سنگ آهن موجود کمک کند.

وی افزود: در ۱۰ سال گذشته یک میلیون و ۴۵۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام شده که مجموع هزینه کرد در حوزه اکتشاف بیش از هزار و ۴۵۵ میلیارد تومان بوده است ضن اینکه ارزش ذخایر جدید کشف شده از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ نیز بیش از ۱۳ میلیارد دلار بوده است.

جعفری در خصوص وضع عوارض و تنظیم بازار نیز گفت: برای ایجاد زنجیره‌های تولید در کشور باید از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری شود لذا با توجه به اینکه تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی جزء سیاست‌های وزارت صمت است هر جا که لازم باشد برای حمایت از این واحدهای تولیدی ممکن است عوارض صادراتی در مورد برخی از کالاها تعیین شود و این تصمیمات در کمیته تنظیم بازار اتخاذ می‌شود.

وی در مورد طرح گوهرسنگ‌ها گفت: این طرح‌ها می‌تواند بسیار کمک کننده باشد، زیرا در بسیاری از جاها ممکن است معادن گوهر سنگ موجود باشد و از آن اطلاع نداشته باشیم.

جعفری ادامه داد: در خصوص گوهرسنگ‌ها سه مرحله اکتشاف، بهره‌وری درست و بازار دارای اهمیت و همه این‌ها مستلزم آن است که یک گروه از مجموعه کشور در کنار هم قرار گیرند از این رو یک کمیته راهبردی برای آن تشکیل شده و سازمان نیز به نمایندگی از وزارتخانه دبیری این مجموعه را انجام می‌دهد.

کد خبر: ۱۵۲٬۳۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha