۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳
قفل آزادراه‌ ارومیه- تبریز باز نشد| آذربایجان غربی آزادراه ندارد
بازار گزارش می‌دهد؛

قفل آزادراه‌ ارومیه- تبریز باز نشد| آذربایجان غربی آزادراه ندارد

ارومیه- با گذشت یک دهه از اجرای طرح آزادراه ارومیه–تبریز به دلیل خلع ید پیمانکار و عدم ورود سرمایه‌گذار این طرح بلاتکیلف مانده و حتی در سفر دولت وزیر راه تنها به ضرورت تعیین تکلیف این طرح اکتفا کرد.

بازار؛ گروه استان ها: از آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با سه کشور خارجی به عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا یاد می شود، این در حالی است که در کنار وضعیت نامناسب راه های مواصلاتی، مرزی این استان این منطقه هنوز آزاد راه ندارد و تنها طرح استان آزاد راه ارومیه – تبریز نزدیک ۱۰ سال است بلاتکیلف مانده است.

آزدراه ارومیه - تبریز از جمله طرح‌های زیربنایی حوزه راه در منطقه شمال غرب محسوب می‌شود، این آزادراه علاوه بر کاهش ۱۰ کیلومتری فاصله بین ۲ شهر، در صورت تکمیل بسترساز رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال غرب و توسعه صنعت گردشگری در مناطق پیرامون دریاچه‌ارومیه خواهد شد.

هم اکنون مدیریت ساخت آزادراه ارومیه - تبریز که از سال ۹۱ آغاز شده در دست وزارت راه و شهرسازی است اما تعلل در خلع ید پیمانکار و جذب سرمایه گذار جدید موجب کندی و توقف روند اجرای این طرح و به یکی از چالش‌های اساسی و مطالبه جدی مردم تبدیل شده است.

پل میانگذر دریاچه ارومیه به نام آزادراه «ارومیه- تبریز» از ٦ قطعه به طول ١٦٠ کیلومتر تشکیل شده و در ٢٧آبان ١٣٨٧ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این پروژه همچنین محور طلایی اتصال تهران به ترانزیت اروپا معرفی شده بود.

اما بعد از ١٣ سال از آغاز آزاد راه ارومیه - تبریز، هنوز قطعات (یک و دو) آن تکمیل نشده و با وجود این عوارضی تردد همچنان دریافت می شود و مشخص نیست که این میزان عوارضی دریافت شده، در این سال ها کجا صرف شده که هنوز هم ساماندهی پل معلق مانده است

اما بعد از ١٣ سال از آغاز آزاد راه ارومیه - تبریز، هنوز قطعات (یک و دو) آن تکمیل نشده و با وجود این عوارضی تردد همچنان دریافت می شود و مشخص نیست که این میزان عوارضی دریافت شده، در این سال ها کجا صرف شده که هنوز هم ساماندهی پل معلق مانده است.

قفل آزادراه‌ ارومیه- تبریز باز نشد| آذربایجان غربی آزادراه ندارد

قفل آزاد راه ارومیه – تبریز همچنان بسته ماند
آزاده راه ارومیه - تبریز در ۵ قطعه اجرا می‌شود که قطعه اول به طول ۲۴.۵ کیلومتر از ارومیه تا ساحل غربی دریاچه ارومیه است، قطعه دوم به طول ۱۵.۵ کیلومتر در خاکریز میان‌گذر دریاچه ارومیه قرار دارد و قطعه سوم نیز به طول ۲۹ کیلومتر از ساحل شرقی دریاچه ارومیه تا سه راهی سرای (جزیره اسلامی) واقع شده است.

مسیر مصوب این قطعه عبور محور از پیرامون جزیره اسلامی یا گزینه ساحلی دریاچه ارومیه بود، ولی بنا به درخواست مقامات استانی و طرف مشارکت جهت تغییر کریدور در این قطعه از گزینه ساحلی به گزینه کوهستانی با احداث تونل در دست انجام است، البته انتخاب گزینه کوهستانی با رویکرد احداث تونل، طول قطعه سوم را از ۲۹ به ۱۹ کیلومتر کاهش داده است.

قطعه چهارم آزادراه تبریز ارومیه به طول ۲۹ کیلومتر از سه راهی سرای تا سه راهی خاصبان است، در این قطعه با احداث یک باند دو خطه جدید به موازات مسیر ۲ خطه موجود، این محور به درجه آزادراهی ارتقا می‌یابد، قطعات پنجم آزادراه تبریز- ارومیه به طول ۳۲ کیلومتر از سه راهی خاصبان تا تبریز (کیلومتر ۷ آزادراه تبریز-سهند) است.

با توجه به همسایگی استان آذربایجان غربی با کشورهای ترکیه و عراق و کشورهای پرتعداد منطقه قفقاز، بهره برداری از آزادراه تبریز - ارومیه می‌تواند زمینه ساز ایفای نقش مؤثرتر منطقه شمال غرب در سیاست توسعه مناسبات منطقه‌ای کشورمان با همسایگان باشد.

وزیر راه و شهرسازی در ارومیه: تا زمانی عملیات اجرایی پروژه آغاز نشود، نمی‌توان نظر قطعی در خصوص اعتبار مورد نیاز را داد

روز جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه سالجاری آذربایجان غربی مقصد بیست و یکمین سفر استانی بود در این راستا وزیر راه و شهرسازی آذربایجان غربی به دلیل مشکلات متعدد منطقه در حوزه راه به خصوص شاخص پایین استان در بخش راه و راه روستایی نسبت به سایر استانها یک روز زودتر یعنی پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه در استان حضور یافت.

اما در این سفر دو روزه وزیر راه و شهرسازی تنها به یک بازدید از قطعه سه آزاد راه ارومیه – تبریز اکتفا کرد و گفت: تا زمانی عملیات اجرایی پروژه آغاز نشود، نمی‌توان نظر قطعی در خصوص اعتبار مورد نیاز را داد.

قفل آزادراه‌ ارومیه- تبریز باز نشد| آذربایجان غربی آزادراه ندارد

جلسه ویژه تعیین تکیلف آزاد راه ارومیه- تبریز بزودی در تهران برگزار می شود
رستم قاسمی با بیان اینکه این پروژه سه سال است به هر دلیلی متوقف شده که باید تعیین تکلیف شده و کارهای اجرایی پروژه آغاز شود، عنوان کرد: برای از سرگیری عملیات اجرایی تونل و پروژه آزادراه‌ ارومیه - تبریز جلسه‌ای جهت تعیین تکلیف ادامه کار با پیمانکار برگزار می‌شود تا معلوم شود که اجرای این پروژه ادامه می‌یابد یا پیمانکار تمایل به ادامه پروژه ندارد.

قاسمی بیان کرد: بزودی جلسه ویژه این پروژه را در تهران برگزار خواهیم کرد و استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان‌غربی را دعوت می‌کنیم درنهایت این آزادراه باید تعیین تکلیف شود و همچنین برای اجرای بخشی از این طرح فراخوان پیمان سپاری داد شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: آزادراه ردیف معلوم و مشخصی دارد و بخشی از آن نیز مربوط به سرمایه گذاری است و تا این لحظه بیش از ۸۰ درصد از سهم کار انجام شده متعلق به دولت است.

قفل آزادراه‌ ارومیه- تبریز باز نشد| آذربایجان غربی آزادراه ندارد

تکمیل آزاد راه نقش کلیدی در ساماندهی حجم ترافیک عبوری از شهر ارومیه دارد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص آخرین وضعیت این پروژه اظهار کرد: با توجه به روند رو به رشد ترانزیت کالا و مسافر از پایانه مرزی سرو، تکمیل آزادراه ارومیه-تبریز در ساماندهی حجم ترافیک عبوری از شهر ارومیه نقش کلیدی دارد.

با توجه به روند رو به رشد ترانزیت کالا و مسافر از پایانه مرزی سرو، تکمیل آزادراه ارومیه-تبریز در ساماندهی حجم ترافیک عبوری از شهر ارومیه نقش کلیدی دارد

یاسر رهبردین با تاکید تعیین و تکلیف نگهداری و افزایش ایمنی دیگر قسمت‌های آزادراه ارومیه-تبریز و نیز سرعت‌بخشی به اجرای تونل‌های قطعه سوم این پروژه عنوان کرد: آزاد راه ارومیه- تبریز در شش قطعه به طول ١۵١ کیلومتر اجرا می‌شود که نگهداری پل میانگذر دریاچه ارومیه به عنوان بخش اصلی این آزادراه است با جدیت انجام شده و برنامه‌ریزی شده ایمنی این سازه با اقدامات زودبازده افزایش یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: این مسیر آزادراهی علاوه بر اثربخشی در رشد شاخص‌های حمل‌ونقل منطقه موجب کاهش زمان سفر، کاهش سوانح رانندگی و مصرف سوخت می‌شود.

قفل آزادراه‌ ارومیه- تبریز باز نشد| آذربایجان غربی آزادراه ندارد

بخشی از قطعات آزاد راه ارومیه – تبریز استاندارد لازم را ندارند
پل شهید کلانتری طولانی‌ترین پل ساخته‌شده در ایران (سه برابر طولانی‌ترین پل پیشین) به طول یک‌هزار و ۷۰۹ است که بر روی دریاچهٔ ارومیه ساخته شده‌ و فاصلهٔ میان دو شهر تبریز و ارومیه را به ۱۳۵ کیلومتر کاهش داده‌است.

این در حالی است که شرکت آزاد راه تبریز- ارومیه تعهد کرده بود تا ۲۰ سال نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه را برعهده بگیرد اما با گذشت ١٣ سال از این قرارداد، هنوز نسبت به نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه اقدام قابل توجهی انجام نشده است.

شرکت آزاد راه تبریز- ارومیه تعهد کرده بود تا ۲۰ سال نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه را برعهده بگیرد اما با گذشت ١٣ سال از این قرارداد، هنوز نسبت به نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه اقدام قابل توجهی انجام نشده است

مناقشه موجود بر روی قطعات یک و دو، از ٦ قطعه پروژه آزاد راه «ارومیه- تبریز» است که به گفته معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی بعد از ١٣ سال هنوز هم این قطعات، از استاندارد لازم برخوردار نیستند.

مدیرکل راه و شهرسازی در راستای افزایش گلایه های مردمی در دیدار اخیر خود سرمایه گذاران بخش راهسازی با اشاره به اهمیت تکمیل آزاد راه ارومیه تبریز گفت: یکی از سیاست‌های اصلی این اداره‌ کل احصا پروژه‌های مختلف و جذب سرمایه گذار جهت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است، که در این راستا جهت تکمیل پروژه آزاد راه ارومیه_تبریز جذب سرمایه گذار محقق شد.

محسن ححمزه لو با بیان اینکه هدف اصلی از جذب سرمایه گذار برای آزاد راه ارومیه_ تبریز در ۶ قطعه؛ تکمیل قطعات باقی مانده و همچنین تکمیل تونل ها است، که مجموعا به طول ۱۵۱ کیلومتر است، افزود: میزان برآورد اولیه‌ی اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه ۵ هزار میلیارد تومان است، که بصورت مشارکتی از طرف دولت و بخش خصوصی تامین خواهد شد و انتظار می رود میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی تا ۳ هزار میلیارد تومان تحقق یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت اتمام این پروژه اظهار کرد: تبدیل قطعه ۱ و ۲ به آزاد راه شامل احداث تقاطع‌های غیرهمسطح، دسترسی محلی و احداث باند کند رو از جمله اهداف مهم اجرای این پروژه است.

با توجه به روز دو روز گذشته وزر راه و شهرسازی به آذربایجان غربی و وعده تعیین تکلیف این طرح باید منتظر ماند و یک بعد از بیش از یک دهه و بلاتکلیفی مهمترین طرح حوزه راه استان بالاخره قفل این آزاد راه باز می شود یا نه؟

کد خبر: ۱۵۲٬۱۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha