۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
ضرورت ایجاد شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در همدان| توسعه صادرات زیرساخت می‌خواهد
گزارش خبری؛

ضرورت ایجاد شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در همدان| توسعه صادرات زیرساخت می‌خواهد

همدان - توسعه صادرات استان همدان نیازمند زیرساخت‌های مناسب است و در همین راستا از سوی تجار و بازرگانان ایجاد چند شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی در همدان امری اجتناب‌ناپذیر عنوان‌شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: حمل‌ونقل بین‌المللی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در تجارت جهانی با آن مواجه هستیم ضمن اینکه در حمل‌ونقل بین‌الملل عوامل بسیاری بر انتخاب نوع حمل تأثیرگذارند.

نیاز تجاری کشور مقصد، شرایط جغرافیایی کشور مبدأ و مقصد، مسافت بین خریدار و فروشنده، نوع کالا، وزن کالا، ارزش مالی کالا، سرعت، امنیت و هزینه حمل از عوامل تأثیرگذار بر انتخاب شیوه حمل‌ونقل بین‌المللی هستند.

تعداد اندک شرکت های حمل و نقل

ذکر چندجمله‌ای در خصوص ضرورت توجه به حمل‌ونقل بین‌المللی ازآنجا مهم است که صادرات واردات کالاها را تحت تأثیر قرار می‌دهد کما اینکه در استان همدان به دلیل نبود شرکت‌های فعال درزمینهٔ حمل‌ونقل بین‌المللی مشکلاتی وجود دارد.

موضوع آن‌قدر اهمیت دارد که این بار نشست کارشناسی شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت در استان همدان به موضوع حمل‌ونقل بین‌المللی پرداخته است.

افزایش هزینه ها

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در همدان در همین زمینه در جلسه‌ای که پیش از ظهر دوشنبه برگزارشده بود با اشاره به اینکه در استان همدان تعداد شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خیلی کم است، اظهار کرد: در بحث حمل‌ونقل سه موضوع افزایش قیمت و عوارض حمل‌ونقل جاده‌ای و حمل‌ونقل بین‌المللی و پایانه‌ها حائز اهمیت است.

کالاهای صادراتی استان همدان تا مرز با کامیون ارسال می‌شوند و از مرز به بعد باید ماشین عوض کنند

هادی خورشیدی با اشاره به اینکه کالاهای صادراتی استان همدان تا مرز با کامیون ارسال می‌شوند و از مرز به بعد باید ماشین عوض کنند، ادامه داد: ماهانه از همدان صادرات ۵۰۰ تن محصول انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سه محصول ازجمله محصولات معدنی، کالاهای ساخته‌شده کارخانه‌ها و محصولات کشاورزی از استان همدان صادر می‌شوند، افزود: استان همدان در صادرات فلفل دلمه‌ای مشکل دارد.

ضرورت ایجاد شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در همدان| توسعه صادرات زیرساخت می‌خواهد

دست خالی همدانی ها

دبیر شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت همدان با اشاره به اینکه استان همدان محصول فلفل دلمه‌ای خود را باید به اصفهان بدهد تا اصفهانی‌ها صادر کنند، اضافه کرد: در صورت بروز خسارت اصفهانی‌ها خسارت را می‌گیرند و چیزی دست همدان را نمی‌گیرد.

خورشیدی با اشاره به اینکه آمارهای متفاوت صادرات نشان می‌دهد صادرات کالا از گمرک استان همدان به‌راحتی انجام نمی‌شود، بیان کرد: زمانی تعداد کامیون‌های شهرستان اسدآباد یک‌چهارم حمل‌ونقل کشور را انجام می‌داد

وی بابیان اینکه تعداد شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل در استان همدان کم است، اضافه کرد: نمی‌توان با یک شرکت بین‌المللی در استان همدان کار کرد و مجبوریم یک یا دو شرکت دیگر در استان همدان ایجاد کنیم.

توسعه صادرات

دبیر شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولتی همدان با اشاره به اینکه برای توسعه صادرات استان نیاز به شرکت‌های بین‌المللی صادراتی داریم، عنوان کرد: وجود چند شرکت بین‌المللی حمل‌ونقل باعث رقابت در قیمت‌ها می‌شود و از طرفی ازنظر تعداد ماشین هم باهم لینک می‌شوند.

خورشیدی با اشاره به اینکه شرکت‌های حمل‌ونقلی باید تابع ضوابط خاصی باشند و تسلیم راننده نشوند، ادامه داد: ضرورت فعالیت دو یا سه شرکت بین‌المللی حمل‌ونقل در استان بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه به‌عنوان یک استان مستقل باید برای استان درآمدزایی کنیم، افزود: استان همدان کریدور غرب‌ کشور است و باید از این طریق برای خود درآمد ایجاد کنیم.

ضرورت ایجاد انبار کامل

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق همدان با اشاره به اینکه به دنبال راهکار هستیم تا درآمدهای استان را افرایش دهیم، اضافه کرد: باید یک پایانه کامل، دارای انبار متعدد و سایت حمل‌ونقل در استان همدان داشته باشیم.

یکی از مشکلاتی که گمرک مطرح کرده عدم وجود پایانه با زیرساخت مناسب در استان همدان است و باید یک پایانه با امکانات مناسب به‌صورت استاندارد در استان همدان ایجاد شود

خورشیدی بابیان اینکه یکی از مشکلاتی که گمرک مطرح کرده عدم وجود پایانه با زیرساخت مناسب در استان همدان است، تصریح کرد: باید یک پایانه با امکانات مناسب به‌صورت استاندارد در استان همدان ایجاد شود.

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در همدان در ادامه به حمل‌ونقل ریلی اشاره کرد و بابیان اینکه مدیرعامل راه‌آهن همدان می‌گوید هدف از ایجاد راه‌آهن حمل بار و نه حمل مسافر است، ادامه داد: حمل مسافر را از طریق ریل دو شرکت انجام می‌دهند اما باید در حوزه حمل‌ونقل ریلی آسان‌سازی برای صادرات و جابجایی بار داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه پیشنهاد می‌کنم برای جانمایی سایت پایانه کمیته‌ای تشکیل شود چراکه این پایانه باید نزدیک راه‌آهن و یا فرودگاه ساخته شود، افزود: شرکت حمل‌ونقل، استانداری، صنایع، گمرک، سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌ها، شرکت شهرک‌های صنعتی، اقتصاد دارایی، راه‌آهن و جهاد کشاورزی باید در این کمیته حضورداشته باشند تا برای جانمایی مناسب برای پایانه‌ها تصمیم‌گیری شود چراکه مکان تخصیصی باید بهترین بازدهی را داشته باشد.

ضرورت ایجاد شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در همدان| توسعه صادرات زیرساخت می‌خواهد

۲۳ هزار نفر اشتغال جدید تکلیف شده است
مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولتی همدان در ادامه با تأکید بر اینکه امسال برای استان همدان ۷.۵ درصد رشد اقتصادی و ۲۳ هزار نفر اشتغال جدید تکلیف شده است، ادامه داد: انقباضی عمل کردن بانک‌ها باعث شده سال گذشته ۱۳ بانک زیرپوشش کمیسیون هماهنگی نسبت مصارف به منابع به نسبت سال ۹۹ سه درصد و در خالص تسهیلات ۱.۸ درصد کاهش داشته باشد لذا بانک‌های دولتی به‌صورت کج دار مریز حامی تولیدکنندگان هستند، البته همه بانک‌ها هم این‌گونه نیستند اما با برخی از بانک‌ها واقعاً مشکل‌داریم.

ابلاغ نرخ نامه

مدیر شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی «جام جم هگمتان» نیز در ادامه با اشاره به اینکه امسال بر اساس مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده شاخص نرخ مشخص‌شده و استان روی این موضوع دخالت ندارد، اظهار کرد: امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌صورت سراسری نرخ‌ها را به استان‌ها ابلاغ کرده است.

گاهی تا روزانه ۲۵۰ کامیون فعال هستند که از این تعداد فقط یک‌دهم بار استان را حمل می‌کند و بقیه بار استان‌های دیگر است

عباس ریزه بندی با اشاره به اینکه استان همدان ازنظر تعداد کامیون مشکلی ندارد و بخش زیادی از بار کشور را استان همدان حمل می‌کند، ادامه داد: گاهی تا روزانه ۲۵۰ کامیون فعال هستند که از این تعداد فقط یک‌دهم بار استان را حمل می‌کند و بقیه بار استان‌های دیگر است.

وی با اشاره به اینکه شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی جام جم ۱۰۵ دستگاه کامیون ثبت‌شده در سامانه دارد، افزود: کامیونی که در سامانه ملی راهدار ثبت شود، دیگر نمی‌تواند ملکیت شرکت دیگر شود سال گذشته یک هزار و ۵۴۱ بارنامه صادر کردیم و ۸۲۳ تن بار جابجا شد لذا شرکت‌های بین‌المللی در سراسر کشور می‌توانند بارنامه صادر کنند و شرکت‌های حمل‌ونقل داخل کشور و داخل استان متفاوت هستند.

سرنخ ماجرا دست دولت

مدیر شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی «جام جم هگمتان بیان کرد: در زمینهٔ حمل‌ونقل بین‌المللی مباحث و نیازمند برنامه ریزی هستند امروز شاهد هستیم که کامیون ها در مرز جابجایی بارها را انجام می‌دهند و مدیریت این موضوع فقط در دست دولت‌ها است.

ریزه بندی با اشاره به اینکه ماشین‌هایی که سوخت حمل می‌کنند ترانزیتی هستند، ادامه داد: دولت ایران و عراق باهم توافقی انجام دادند به این صورت که به تعدادی که ماشین وارد عراق می‌شود به همان تعداد ماشین از سلیمانیه عراق برای بار بنزین وارد کشور شود و برای بار صادراتی اجازه ورود ماشین‌ها داده نمی‌شود.

ضرورت ایجاد شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در همدان| توسعه صادرات زیرساخت می‌خواهد

تجار سنتی کار را تخصصی انجام نمی‌دهند
این‌ کارشناس حوزه حمل و نقل بابیان اینکه برخی از تجار که سنتی کار می‌کنند، آموزش لازم را ندیدند و بخش اعظم مشکل ما به سنتی کار کردن تجار برمی‌گردد، اضافه کرد: تجار سنتی کار را تخصصی انجام نمی‌دهند و برای منفعت جزئی شرکت حمل‌ونقل را دور می‌زنند.

مدیر شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی «جام جم هگمتان» با اشاره به اینکه شرکت ما ۱۰۰ در صد نیاز استان را رفع می‌کند، تصریح کرد: مشکلی برای حمل‌ونقل نداریم بلکه مشکل ما با سازوکار و ارتباط با تجار است.

ریزه بندی بابیان اینکه بستن قرارداد بین صاحب کالا و شرکت حمل‌ونقل بهترین راهکار است، ادامه داد: در صورت بستن قرارداد شرکت حمل‌ونقل متعهد است با هر شرایطی بار را حمل کند و درصورتی‌که شرکت بار را حمل نکند، باید خسارت بدهد همه شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی نرخ مشخص دارند، اگر شرکت ما برای انتقال باری به هر نقطه‌ای امکانات نداشته باشد از یک شرکت اصفهانی کمک می‌گیریم.

نماینده شرکت صنایع غذایی سحر با اشاره به اینکه صادرات قابلیتی در کیفیت یا قیمت است که در کالا و خدمات ایجاد می‌شود، اظهار کرد: صادرکننده دنبال هزینه کمتر است و به راننده مراجعه می‌کند اما این ابزار باید از طریق شرکت حمل‌ونقل انجام شود.

هزینه‌های حمل‌ونقل باید به‌صورت ایمن و اقتصادی باشد
مسعود خیری با اشاره به اینکه هزینه‌های حمل‌ونقل باید به‌صورت ایمن و اقتصادی باشد، ادامه داد: حمل‌ونقل و صادرات دیپلماسی سیاسی و اقتصادی می‌خواهد و روسیه با شرایطی که پیش‌آمده فرصتی برای صادرات است.

وی با اشاره به اینکه تمام برنامه‌های ما امسال در راستای موفقیت برای صادرات است، افزود: ۲۵ درصد هزینه‌های صادرات ما مربوط به حمل‌ونقل است درحالی‌که هزینه‌های حمل‌ونقل صادرات در ترکیه ۱۲ درصد است.

تسهیل در صدور بارنامه

دبیر کمیسیون‌های اتاق بازرگانی همدان نیز در ادامه بابیان اینکه وقتی موضوع شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی مطرح می‌شود، نیاز نیست که این شرکت حتماً در همدان باشد، اظهار کرد: شرکت بین‌المللی حمل‌ونقل می‌توانند با موبایل از هرکجا بارنامه صادر کند

صادرات قابلیتی در کیفیت یا قیمت است که در کالا و خدمات ایجاد می‌شود.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه باید ابتدا شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل کشور را بشناسیم، ادامه داد: این شرکت‌ها فعالیت خود را تقسیم‌بندی کرده‌اند و برخی خط بلغارستان و برخی خط روسیه فعالیت دارند.

وی بابیان اینکه پیشنهاد می‌کنم اول شرکت‌های بین‌المللی کشور و قابلیت‌های آن‌ها را ازنظر کمی و کیفی بشناسیم، افزود: بعد از به دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل؛ اتاق بازرگانی باید به استاندار همدان گزارش دقیق ارائه دهد.

توسعه صادرات همراه نیازمند زیرساخت‌هایی است که اگر مهیا نمی‌شود نمی‌توان مسیر ترسیم‌شده را به‌راحتی طی کرد بنابراین به نظر می‌رسد حل موضوع توسعه شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ضروری است و به‌راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت.

کد خبر: ۱۵۲٬۰۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha