۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
افزایش ظرفیت تامین آب شرب مشهد قبل از شروع گرما | ۲۵۰۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت آب رسانی اضافه می شود
مدیرعامل آبفای مشهد خبر داد؛

افزایش ظرفیت تامین آب شرب مشهد قبل از شروع گرما | ۲۵۰۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت آب رسانی اضافه می شود

قرار است که تا قبل از شروع تابستان، ظرفیت تامین آب مشهد از ۱۰ هزار لیتر بر ثانیه به ۱۳ هزار لیتر برسد. اما از آنجاییکه ۹۸ درصد مشهد در وضعیت خشکسالی قرار دارد، عبور از تنش آبی نیازمند همکاری مردم است.

بازار گروه آب و انرژی: با کم رنگ تر شدن کرونا و افزایش سفرها به مشهد پیش بینی می شود که میزان مصرف نسبت به سال گذشته با رشد ۸ درصدی مواجه شود. رشد مصرفی که حسین اسماعیلیان مدیر آبفای مشهد می گوید از مدت ها قبل برنامه ریزی برای تامین آن شروع شده است. آنگونه که این مقام مسئول می گوید قرار است که تا قبل از شروع فصل گرما ظرفیت تامین آب شرب این کلان شهر از ۱۰ هزارو ۵۰۰ لیتر بر ثانیه به ۱۳ هزار و ۵۰ لیتر بر ثانیه افزایش یابد. به گفته او، آبفای مشهد برنامه های خود را بر اساس سناریو های بدبینانه انجام داده تا مجبور به جیره بندی آب که به گفته اسماعیلیان خط قرمز وزارت نیرو است، نشوند.

البته با وجود برنامه ریزی های صورت گرفته برای تامین آب پایدار مشهد بدون همراهی مردم این شهر نمی توان به آسانی از تنش آبی عبور کرد؛ مردمی که گفته می شود به طور متوسط روزانه ۱۲۵ لیتر آب مصرف می کنند. هر چند که به گفته مدیرعامل آبفای مشهد، حدود ۸۵ درصد مشهدی مصرفی کمتر از الگوی مجاز دارند و تنها ۳ درصد مشترکین پر مصرف هستند اما شرایط امسال به لحاظ بارندگی ها و ذخایر آبی به هیچ وجه مناسب نیست.

جالب است که بدانید میزان بارندگی در ایران کمتر از یک سوم استانداردهای جهانی است اما شرایط در مشهد حتی بدتر از این حرف هاست. طبق گفته‌ای مدیرعامل آبفای مشهد، ۹۸ درصد حوزه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی قرار دارد.

از طرفی بر اساس آمار موجود میزان بارندگی ها در امسال(سال آبی ۱۴۰۱_۱۴۰۰) نسبت به سال گذشته آبی حدود ۲۱ درصد و میزان ذخایر حدود ۳۵ درصد کمتر شده است.

توافق ایران و ترکمنستان برای برداشت آب از سد دوستی
حدود ۵۰ درصد آب شرب مشهد از آب های زیر زمینی و ۵۰ درصد دیگر هم از آب های سطح و ذخایر ۴ سد تامین می شود. در این میان سد دوستی(سدی مشترک بین ایران و ترکمنستان) با سهم ۴۰ درصدی بیشترین سهم از تامین آب این کلان شهر را بر عهده دارد. در حالی برخی از منابع خبری مدعی اند که ترکمن ها چندان به توافق های صورت گرفته با ایران درباره برداشت از منابع این سد پای بند نیستند، مدیرعامل آبفای مشهد می گویند: آن چیزی که مورد توافق قرار گرفته کاملاً از سوی دو کشور رعایت می‌ شود. در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از منابع آب شرب مشهد از سد دوستی در فاصله ۱۷۰ کیلومتری از این کلان‌شهر تامین می‌شود که مخزن ذخیره آن بالای یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب گنجایش دارد که به طور مساوی منابع آن بین دو کشور ترکمنستان و ایران برای مصارف سرعت و کشاورزی تقسیم شده است.

او با اعلام اینکه ایران و ترکمنستان برای مدیریت بهتر برداشت آب شرب از سد دوستی به توافق رسیدند، اظهار داشت: استفاده آب سد در زمینه‌های کشاورزی صورت نخواهد گرفت.

به گفته اسماعیلیان این توافق با پیگیری شخص وزیر و معاونان وزارت نیرو در بهمن‌ماه سال گذشته صورت گرفت که در خرداد ماه امسال مدت‌ زمان آن به پایان می‌ رسد. مسئولان در آب منطقه‌ ای پیگیر هستند تا پس از خرداد توافق جدیدی با کشور ترکمنستان داشته باشند، زیرا مدت‌ زمان توافق فعلی رو به اتمام است.

۴ پروژه اصلی برای تامین آب مشهد
مدیرعامل آبفای مشهد در جریان بازدید از پروژه های تامین آب در جمع خبرنگاران، گفت: ۴ پروژه مهم برای تأمین پایدار آب شرب مشهد تعریف شده و اکنون در حال اجرا هستند که نخستین پروژه، احداث خطوط جمع‌ آوری برای ۲۵۰ حلقه چاه آب موجود در مشهد است که با این پروژه، که شامل ۱۲۰ کیلومتر شبکه‌گذاری جدید است، تا ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش ظرفیت تولید آب ایجاد می‌شود

اسماعیلیان دومین پروژه را حفر ۵۰ حلقه چاه جدید اعلام کرد و گفت: بخشی از این چاه‌ها تا امروز حفاری شده و بخشی دیگر در دستور کار قرار دارد و با اجرای کامل این پروژه، در مجموع ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش ظرفیت تولید آب خواهیم داشت.

وی ادامه داد: سومین پروژه مهم، استفاده از ظرفیت تأمین آب سایر دستگاه ها به میزان ۴۰۰ لیتر بر ثانیه است که در این زمینه با هماهنگی استانداری، این چاه‌ها در حال اتصال به شبکه هستند تا در زمان مورد نیاز در پیک، بتوانیم از این منابع برای تأمین آب شرب بهره بگیریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد خاطرنشان کرد: پروژه چهارم، احداث ۳ باب مخزن با مجموع ظرفیت ۹۰ هزار مترمکعب است که احداث این مخازن، می‌تواند در جهت مدیریت بهینه تأمین آب و پایداری شبکه آب در زمان‌ های پیک، نقش مهمی داشته باشد.

جالب است که بدانید بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا سال ۱۴۲۰ باید یک میلیون مترمکعب به ظرفیت مخازن ذخیره سازی این کلان شهر افزوده شود. حال اینکه ظرفیت مخازن حالا ۷۲۰ هزار مترمکعب در شبانه روز است.

پیشرفت ۸۰ درصدی شبکه فاضلاب کلان‌شهر مشهد
این مقام مسئول از حفر ۵۰ حلقه چاه آب برای افزایش ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه تامین آب مشهد نیز خبر داد و گفت: با استفاده از منابع آبی و چاه‌های در اختیار سایر ارگان‌ها نیز ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب شرب مشهد تامین خواهد شد.

وی احداث مخازن ذخیره آب شامل سه باب مخزن مجموعاً با ظرفیت ۹۰ هزار مترمکعب را به‌عنوان چهارمین محور برنامه‌های شرکت آبفا مشهد برای پایداری شبکه و جلوگیری از جیره‌بندی آب ذکر کرد و گفت: احداث این مخازن به‌ویژه در زمان قطعی برق کارایی زیادی دارد و جبران‌کننده ساعات قطعی برق است.

اسماعیلیان با اشاره به کسری و برداشت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعبی بیش از ظرفیت مجاز سفره‌های آب‌های زیرزمینی در شهرستان مشهد، گفت: متأسفانه این مسئله موجب ۲۰ سانتیمتر فرونشست به طور میانگین در هر سال در دشت مشهد می‌شود که از همین رو بحث برخورد با چاه‌های غیرمجاز برای شهرستان مشهد بسیار حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت آبفای مشهد در جریان بازدید خبرنگاران از یکی از نقاط کلیدی احداث شبکه فاضلاب شهر مشهد از پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی شبکه فاضلاب این کلان‌شهر خبر داد و با اشاره به وسعت ۴۳۰۰ کیلومتری شبکه فاضلاب مشهد، گفت: تاکنون ۳۶۰۰ کیلومتر از این شبکه احداث و لوله‌گذاری شده است و کمتر از ۲۰ درصد باقیمانده که عمدتاً در حاشیه شهر مشهد قرار دارند.

کد خبر: ۱۵۲٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha