۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
۵۰۰ هزار خودرو توسط مشتریان دپو شد| ورود خودروهای وارداتی ۲ ماه پس از مصوبه
کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با «بازار»:

۵۰۰ هزار خودرو توسط مشتریان دپو شد| ورود خودروهای وارداتی ۲ ماه پس از مصوبه

خسروانی فعال بازار خودرو، گفت: پیش بینی می شود ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو توسط مشتریان در بازار دپو شده است، عرضه این محصولات موجب تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو می شود.

بازار؛ گروه خودرو: وارادت خودرو به واسطه تدوین آئین نامه اجرایی آن، این روز ها مورد نقد و توجه فعالان و کارشناسان قرار گرفته است.

خودروسازان طی سه سال اخیر که واردات خودرو انجام نشد، نتوانستند آنطور که باید و شاید نیاز مشتریان در بازار را تامین کنند. مساله ای که حتی با ایجاد انحصار برای دو خودروساز دولتی ناشی از سو مدیریت رخ نداد. با شروع به کار دولت سیزدهم، وزیر صمت وعده کنترل قیمت ها را بر پایه افزایش تیراژ عنوان کرد. اما این مهم الزامات و سازوکاری دارد که در شرایط فعلی ایران خودرو و سایپا فاقد آن هستند.

این مساله سبب شد، واردات خودرو نهایی و انحصار موجود در بازار به نفع خودروسازان یا مونتاژ کاران دولتی شکسته شود.

برای بررسی وضع واردات خودرو و تدوین آئین نامه اجرایی به سراغ علی خسروانی فعال بازار خودرو رفتیم؛

* به عنوان پرسش نخست، به نظر شما به عنوان فعال بازار خودرو چه آئین نامه اجرایی باید انجام شود تا قیمت ها شکسته شود؟
معتقدم واردات باید برای عموم آزاد باشد و هیچ گونه ماده و تبصره در کنار تقسیم بندی خاص وجود نداشته باشد. برای اینکه دولت در خصوص مباحث ارزی در چالش قرار نگیرد، از ارزهای منشا خارجی باید استفاده شود. تخصیص ارز دولت برای امر واردات زمینه ایجاد رانت و فساد را فراهم می کند، بنابراین دولت ارز تخصیص ندهد. در خصوص ارز منشا خارجی باید بگویم، منظور ارزهای هست که افراد برای خرید مسکن یا رمز ارز استفاده می کنند. منشا این ارزها دولتی نبوده و در اختیار مردم برای خرید قرار داشته و از کشور خارج می شود. اگر آئین نامه اجرایی واردات به درستی تدوین شود، این ارزها می تواند در قالب خودرو یا هر کالا دیگری وارد کشور شود.

دولت باید مجوز واردات کلاس قیمتی پایین و بالا را بدهد، این موضوع را باید براساس تعرفه گذاری از یک دیگر تفکیک و فرآیند واردات کلاس های قیمتی را تسهیل کند

* باتوجه به آزادسازای واردات خودرو، برای کاهش قیمت تمام کلاس های خودرویی در بازار داخل، باید چه محصولاتی با چه قیمتی به بازار داخل کشور راه یابند؟ به نظر شما دولت برای این مساله باید چه تصمیمی بگیرد؟
دولت باید مجوز واردات کلاس قیمتی پایین و بالا را بدهد، این موضوع را باید براساس تعرفه گذاری از یک دیگر تفکیک و فرآیند واردات کلاس های قیمتی را تسهیل کند. به طور مثال خودروهای اقتصادی که ارزبری کمتری دارد، باید مشمول مالیات و عوارض گمرکی کمتری شود تا با قیمت مناسبی به دست مشتریان برسد. خودروهای میان قیمت که تا سقف بها ۲۵ هزار دلار محسوب می شوند باید دارای تعرفه ۳۵ تا ۴۵ درصدی باشند. برای این محصولات باید مالیات کمتری از سوی دولت در نظر گرفته شود. برای خودروهای کلاس قیمتی بالا باید تعرفه و مالیات سالانه بیشتری نسبت به دو کلاس دیگر در نظر گرفته شود. معتقدم اگر دولت هر کلاس قیمتی را که از واردات محروم کند، آن کلاس قیمتی رشد قیمت می کند و بخشی از بازار ملتهبی و افزایشی می شود. این بخشی که افزایشی می شود می تواند اثرات کاهشی محصولات اقتصادی در بازار را خنثی کند.

۵۰۰ هزار خودرو توسط مشتریان دپو شد| ورود خودروهای وارداتی ۲ ماه پس از مصوبه

پیش بینی می شود ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو توسط مشتریان در بازار دپو شده است، عرضه این محصولات ایجاد تعادل عرضه و تقاضا می شود، پس از تدوین و تصویب آئین نامه دو تا سه ماه بعد خودروهای وارداتی به بازار داخل می رسند

* پیش بینی شما واردات چندهزار دستگاه است و تصور دارید که این خودروها تا چه مدت دیگری به خیابان های کشور می رسند؟ واردات در بدو ورود باید چند دستگاه باشد که قیمت ها کاهش یابد؟
واردات یک صد هزار دستگاهی خودرو مشروط بر آئین نامه های درست، اثرات کاهش قیمت در بازار را ایجاد خواهد کرد. گفتنی است که تعداد فراوانی خودرو صفر کیلومتر یا کارکرده توسط مشتریان در بازار دپو شده است، زیرا مالکان این محصولات با دید کالا سرمایه ای به خودرو نگاه می کنند. انجام واردات سبب می شود، افراد سود جو خودروهای دپو شده را به بازار عرضه کنند. پیش بینی می شود ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو توسط مشتریان در بازار دپو شده است، عرضه این محصولات ایجاد تعادل عرضه و تقاضا می شود، پس از تدوین و تصویب آئین نامه دو تا سه ماه بعد خودروهای وارداتی به بازار داخل می رسند.

* به عنوان پرسش پایانی، مشتریان خودروهای وارداتی را از کجا خریداری کنند که با چالش خرید پس از آن مواجه نشوند؟
در گام نخست باید دید دولت چه مصوبه ای برای انجام واردات ابلاغ می کند، این مصوبه به اندازه آزادسازی واردات مهم است. اگر واردات آزاد شود، اما فرآیند عجیب و غریب داشته باشد اثر لازم در بازار را ندارد. باید دید مجوز واردات را به چه افرادی می دهند، به طور مثال این مجوز برای نمایندگی ها یا شرکت های بازرگانی است. خودروهای وارداتی از هر سیکلی در بازار فروخته شود، مطمئن ترین جا برای خرید خودرو صاحبان جواز کسب هستند. زیرا افرادی که جواز کسب دارند، عضور صنف و اتحادیه بوده و مشتری می تواند در صورت تخلف پیگیری لازم را انجام دهد، بنابراین پیشنهاد می کنم مشتریان برای خرید خودرو به مراکز مجاز دارای مجوز کسب مراجعه کنند. درپایان امیدوارم واردات خودروهای دست دوم نیز آزاد شود.

کد خبر: ۱۵۱٬۹۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      1 0
      به نظر من که همون کسایی که تا العان نذاشتن دست افرادی مثل ما به مشین برسه،بیکار نمیمونن تا همچنان دست ما به ماشین نرسه،جرمم ایرانی بودن است
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      1 0
      کاش کسایی که این شرایط رو برای افرادی مثل ما سخت کردن که دست ما به یک ماشین معمولی هم نرسه یکم وجدان داشتن