۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
فقدان وحدت رویه برای ایجاد شهرک های صنعتی و صنفی در فارس
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

فقدان وحدت رویه برای ایجاد شهرک های صنعتی و صنفی در فارس

شیراز- وحدت رویه در جریان ایجاد شهرک های صنعتی و صنفی وجود ندارد و تا زمانی که در تمام دستگاه ها اراده ای وجود نداشته باشد، شرایط برای احداث این شهرک ها فراهم نمی شود.

بازار؛ گروه استان ها: در سالهای گذشته برخی از صنوف در قالب صنوف آلاینده مجبور به خروج از شهر شدند و در این راستا باید در قالب تعاونی و یا به شکل خصوصی شهرک های صنفی ایجاد می کردند اما در این خصوص حمایتی از سوی دستگاه های زیربط در ارائه زمین و دیگر خدمات صورت نمی گرفت و این مساله باعث هزینه بالای قیمت تمام شده برای اصناف بود.

در این راستا استقرار اصناف به شکل ناحیه صنفی در شهرک های صنعتی اصناف به منظور ساماندهی صنوف با هزینه و شرایط مناسب مدنظر قرار گرفت.

ایجاد این شهرک ها باعث ساماندهی اصناف با هزینه و شرایط مناسبت تری نسبت به ایجاد شهرک های صنفی مستقل می شود. در زمان مطرح شدن ایجاد شهرک های صنعتی اصناف مقرر شد از تمامی ظرفیت هایی که در ایجاد شهرک های صنعتی وجود دارد در جهت راه اندازی و توسعه شهرک های صنفی استفاده شود و ساماندهی و ایجاد این شهرک ها با استفاده از مزایایی که دولت در شهرک های صنعتی قائل است، صورت گیرد.

به طور قطع ایجاد شهرک های صنفی برای اصناف مزایای زیادی را به دنبال خواهد داشت و فعالیت صنوف به صورت متمرکز باعث ایجاد خوشه سازی، برندینگ، هم افزایی و گرفتن سفارشات انبوه و صادرات خواهد شد.

مانع تراشی باعث بی رغبتی سرمایه گذران می شود
رئیس اتاق اصناف مرکر استان فارس در گفتگو با بازار گفت: گام های محکمی توسط این اتاق و اتحادیه های صنفی هدف برای احداث شهرک صنفی و انتقال مشاغل آلاینده در شیراز برداشته شده است اما عزم و اراده اصناف در تحقق این مهم به تنهایی کافی نیست.

محمود هاشمی با عنوان اینکه در جریان ایجاد شهرک های صنعتی و صنفی، وحدت رویه وجود ندارد ، اظهار کرد: اگر اراده و نگاه حمایتی دیگر دستگاه ها در این موضوع همراه نباشد تحقق آن را شاهد نخواهیم بود.

وی با اشاره به برخی قوانین، مقررات و آیین نامه و مصوبه های دولت در خصوص ساماندهی و انتقال برخی صنوف، گفت: اتاق اصناف مرکز استان فارس با مشارکت جدی اتحادیه های صنفی هدف شهرستان شیراز پیش از ابلاغ آئین نامه هیئت وزیران در سال ۹۶ تصمیم به ایجاد بسترهای لازم از جمله تملک زمین با اخذ مجوزات قانونی در راستای انتقال مشاغل آلاینده با در نظر گرفتن مطالبات اصناف مرتبط و با نگاه تخصصی گرفت و اقدامات موثری نیز انجام شد.

فقدان وحدت رویه برای ایجاد شهرک های صنعتی و صنفی در فارس

رییس اتاق اصناف مرکز استان فارس ادامه داد: در مصوبه هیئت وزیران سال ۱۳۹۶ وظایف همه دستگاه های از جمله اتاق اصناف، سازمان صنعت،معدن و تجارت، اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و اداره کل حفاظت محیط زیست در خصوص ساماندهی مشاغل مزاحم و آلاینده شهری آمده و این اتاق به تنهایی نمی تواند این مهم را در شیراز محقق کند، متاسفانه در طول سالهای گذشته به دلیل عدم همراهی برخی دستگاه ها روند اخذ مجوزات قانونی برای آغاز عملیات احداث شهرکهای صنفی به کندی پیش رفته است.

نمی توان سلیقه ای و بدون کارشناسی و مشارکت اصناف مشاغل آلاینده شیراز را به خارج از شهر انتقال داد

عضو کمیسیون نظارت استان فارس با بیان اینکه نمی توان سلیقه ای و بدون کارشناسی و مشارکت اصناف مشاغل آلاینده شیراز را به خارج از شهر انتقال داد، بیان کرد: اعتقاد ما بر این است که برنامه ریزی برای انتقال اصناف و صنایع آلاینده باید به شیوه ای دقیق و جامع صورت پذیرد تا انتقال صنایع و صنوف آلاینده به تفکیک و بر اساس شدت آلایندگی آنها انجام شود.

هاشمی با انتقاد از برخی موانع و کارشکنی ها و بروکراسی اداری در این مورد گفت: قطعا مانع تراشی باعث بی رغبتی سرمایه گذران بخش خصوصی برای احداث شهرک های صنفی و انتقال مشاغل آلاینده به خارج از شهر شیراز می شود.

به گفته وی عوامل متعددی در این قضیه نقش دارند و پیش از ورود به این موضوع باید همه عناصر تصمیم گیر و تصمیم ساز از جمله شهرداری، محیط زیست، راهداری و… در خصوص این ساماندهی به درک مشترک برسند. برای ساماندهی و انتقال اصناف باید وقت بیشتری اختصاص یابد و در این راستا تدوین برنامه همکاری اعضا برای مشارکت در طرح بازآفرینی شهری الزامی است.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس با اعلام آمادگی کامل جهت اجرای آئین نامه هیئت وزیران جهت انتقال مشاغل آلاینده به خارج از شهرها از نگاه حمایتی مسئولان استان تشکر کرد.

کد خبر: ۱۵۱٬۹۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha