۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
بلاتکلیفی مصوبه شورای اقتصاد در خصوص دوگانه سوز کردن خودروها
در نشست فعالان صنعت سی ان جی مطرح شد

بلاتکلیفی مصوبه شورای اقتصاد در خصوص دوگانه سوز کردن خودروها

در شرایطی مصرف گاز سی ان جی در دنیا به سرعت در حال توسعه است و تا سال ۲۰۳۵ حدود ۲۸ درصد از سبد انرژی دنیا را به خود اختصاص می دهد که هنوز طرح گازسوز کردن خودروها در ایران به درستی عملیاتی نشده است.

بازار؛ گروه خودرو: امروز طی یک نشست خبری مجمع فعالان صنعت سی‌ ان جی با تشریح جزئیات طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی مزیت‌ها، موانع و راهکارهای تسریع در اجرای آن را ارائه کردند. در ابتدای این نشست نوید خاصه باف عضو مجمع فعالان صنعت سی. ان. جی کشور هدف از برگزاری این نشست را مصوبه شورای اقتصاد در سال ۹۸ بیان کرد و گفت: شورای اقتصاد در سال ۹۸ مصوبه طرح ملی دوگانه‌ سوز کردن خودروهای عمومی و شخصی را ابلاغ کرد که طی آن مقرر بود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی عمومی شامل وانت‌ بار و تاکسی به صورت رایگان دوگانه‌ سوز شود.

وی در خصوص چالش های این مصوبه گفت: بعد از اتفاقات آبان ۹۸ و افزایش قیمت بنزین جلساتی را برگزار کردیم و قرارداد هایی نیز در این خصوص مبنی بر تبدیل خودروهای عمومی(تاکسی و وانت بار) به دوگانه سوز به صورت رایگان به امضا رسید.

وی افزود: در سال ۹۹ استارت این کار با کندی مواجه شد اما سپس به خوبی در حال ادامه بود که دولت تغییر کرد بعد از تغییر دولت مشکلاتی در خصوص ادامه این طرح به وجود آمد و در حال حاضر آینده دقیق و روشنی از ادامه این طرح وجود ندارد لذا اما با روی کار آمدن دولت آیت‌ الله رییسی امیدواریم اقدامات لازم برای اجرای این طرح انجام شود.

وی ادامه داد: اگر در حال حاضر از مسئولین در وزارت نفت و پالایش و پخش در خصوص چشم انداز صنعت سی ان جی سوال پرسیده شود می بینید که هیچ برنامه و چشم اندازی برای این صنعت وجود ندارد ما بارها و بارها جلساتی با مسئولین ذی ربط گذاشته ایم اما نتیجه ای در بر نداشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: متاسفانه شاهد این قضیه بوده ایم که در کمیسیون انرژی مجلس بدون مطالعه و تحقیقات لازم با اتکا به سخنان چند نفر دلال گفته شده این قرارداد ها استاندارد های لازم را ندارند و با شرکت‌ هایی غیراستاندارد منعقد شده است و در حال جریان سازی برای قرارداد ها هستند.

وی بیان کرد: این مصوبه شامل ۱ میلیون ۴۰۰ هزار خودرو عمومی شامل وانت بارها و سواری است این مصوبه در میانه راه اجرا، با اصلاحیه‌ ای مواجه شد که اجازه می‌ داد خودروهای مسافر برهای شخصی و تاکسی‌ های اینترنتی نیز دوگانه‌ سوز شود از دو سال پیش تا امروز ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو دوگانه‌ سوز شده است که حاصل آن صرفه جویی ۳۵۰ میلیون لیتر بنزین بوده است.

وی همچنین تاکید کرد : از ابتدای این طرح مقرر بود ۱۰۰ هزار دستگاه مینی‌بوس و ۴۰ هزار دستگاه اتوبوس سی. ان. جی سوز شوند، اما اجرایی نشد.

خاصه باف، مدیرعامل پارس ام سی اس: مصرف گاز طبیعی در جهان به سرعت درحال توسعه است و اگر میزان توسعه آن با روند رشد کنونی یعنی سالیانه ۲ تا ۵/۲ درصد، ادامه داشته باشد تا سال ۲۰۳۵ حدود ۲۸ درصد از سبد انرژی دنیا را به خود اختصاص خواهد داد و به‌ تبع آن مصرف گاز طبیعی فشرده (CNG) هم رو به رشد است

سهم گاز طبیعی از سبد انرژی دنیا در حدود ۲۸ درصد
خاصه باف گفت: مصرف گاز طبیعی در جهان به سرعت درحال توسعه است و اگر میزان توسعه آن با روند رشد کنونی یعنی سالیانه ۲ تا ۵/۲ درصد، ادامه داشته باشد تا سال ۲۰۳۵ حدود ۲۸ درصد از سبد انرژی دنیا را به خود اختصاص خواهد داد و به‌ تبع آن مصرف گاز طبیعی فشرده (CNG) هم رو به رشد است و برخی از شرکت‌ های بزرگ خودرو سازی دنیا سهمی از تولیدات خود را به تولید خودرو دوگانه‌ سوز اختصاص داده‌ اند (مانند شرکت فیات در کشور ایتالیا) .

وی افزود: ایران به‌ دلیل داشتن ذخایر بزرگ گاز و شبکه توزیع گسترده، قابلیت زیادی برای استفاده از این سوخت دارد که با برنامه‌ ریزی و مدیریت می‌ تواند آن را توسعه داده و جایگزین سوخت های دیگر کند.

این مقام مسئول گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۲۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور مصرف می‌ شود که جایگزین ۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز شده است. مجموع یارانه پنهان برای بنزین، گازوئیل و CNG مصرفی در بخش حمل و نقل تا سال ۱۳۹۷ بیانگر آن است که مصرف سوخت در ایران به‌ دلایلی که به اختصار ذکر شد به‌ درستی مدیریت نمی‌ شود. گرچه در مقاطعی گام‌ های خوبی در جهت اصلاح این وضعیت برداشته شده، اما تداوم نداشتن اقدامات و اجرا نکردن برنامه‌ ها و گام‌ های پیش‌ بینی شده، وضعیت را به مرحله بحرانی رسانده است.

وی بیان کرد: قیمت سوخت در ایران با اینکه در مقیاس جهانی پایین‌ ترین قیمت دلاری را در جهان دارد، برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه به نسبت درآمد آنها، چندان ارزان نیست. علاوه‌ بر این در جامعه ایران قیمت سوخت تا حدودی به‌ عنوان یک شاخص (ذهنی) قلمداد شده و بر قیمت سایر کالاها و خدمات به شدت تأثیرگذار است به همین دلیل هرگونه افزایش قیمت باید با ملاحظات خاصی صورت پذیرد. بنابراین لازم است اصلاح قیمت حامل‌ های انرژی با شیب ملایم و به‌ طور پیوسته و همه‌ ساله صورت گیرد و در عین حال جایگزینی مصرف سوخت به نفع CNG نیز مورد توجه سیاست گذاران و مسئولان اجرایی قرار گیرد.

در ادامه این نشست محسن خانقلی گفت: ما به عنوان دارنده ۱۶ درصد ذخایر گازی در جهان به درستی نتوانسته ایم از این منابع استفاده لازم را ببریم چین یک کشور وارد کننده گاز است، با ۷ میلیون خودرو جمعا ۱۳۰ میلیون متر مکعب مصرف دارد اما ما فقط ۲۲ میلیون متر مکعب از گاز را به مصرف خودروها می رسانیم.

وی گفت: در سال ۱۳۹۸ با اخذ مصوبه شورای اقتصاد برای هدفمند سازی یارانه‌ حامل های انرژی مجددا پروژه تبدیل رایگان خودروهای عمومی آغاز گردید.

وی افزود: در این پروژه تمامی خودروهای عمومی و همچنین خودروهای شخصی‌ ای که کاربری آنها به تایید نهاد های ذی‌ ربط عمومی باشد (همانند اسنپ، تپسی، تاکسی خطی و ...) مشمول تسهیلات حمایتی ۷۰% (در مسافربر های شخصی) و ۱۰۰% (در خودروهای عمومی) برای دوگانه‌ سوز کردن خودرو خواهند شد، مشروط به آنکه مالکین موافقت داشته باشند که فرآیند تبدیل در یکی از مراکز مجاز مورد تایید شرکت ملی پخش فرآورده‌ های نفتی ایران انجام شود و کارت سوخت خودرو به CNG سوز تغییر یافته و سهمیه مازاد یارانه‌ ای آنها حذف شود.

وی بیان کرد: تا امروز (پایان مهر ۱۴۰۰) حدود ۱۶ ماه از اجرای طرح گذشته است بیش از ۳۰۰ کارگاه در سراسر کشور ایجاد شده و تقریبا ۱۵۰ هزار خودرو توسط پیمانکاران به دوگانه سوز تبدیل شده است. ۸۰ % این تبدیل سهم وانت‌ های سبک و سنگین بوده و حدود ۲۰ % نیز سهم مسافربر های شخصی شده است.

وی ادامه داد: در این طرح علی رغم این که بسیار خوب آغاز شد مشکلاتی در ادامه بر سر راه این طرح قرار گرفت که عملا باعث شد پیمانکاران این طرح به شدت تحت فشار قرار گیرند و زیان ده شدند و باعث نا راضایتی مراجعه کنندگان نیز شد و عملا استقبال از این طرح کم رنگ شد.

وی گفت : نبود طرح‌ های حمایتی و تشویقی برای تولید کنندگان مجموعه‌ ها و قطعات CNG یکی از عواملی است که باعث بروز مشکلات برای تولید کنندگان شده و عملا انگیزه‌ های آن ها را در تلاش برای بهبود مستمر کاهش داده است. در نتیجه این امر سطح کیفی مجموعه‌ ها و قطعات از سطح کیفی مطلوب فاصله گرفته و همین موضوع نارضایتی نسبی را در سطوح مصرف در پی داشته است.

گلزار، عضو مجمع فعالان صنعت سی. ان. جی کشور: کلیه تولیدکنندگان این طرح استانداردهای لازم در این خصوص را دارند از تولیدات به صورت سالیانه و دوره ای نمونه برداری می شود لذا اگر هم استانداردهای لازم را نداشته باشند با آن ها برخورد می شود و گواهی شان ها را باطل خواهیم کرد از مسئولین می خواهیم اگر شبه ای وجود دارد می توانند از مراحل تولید بازدید به عمل بیاورند

دست یابی به فناوری کیت نسل چهارم
همچنین محمدرضا گلزار دیگر عضو مجمع فعالان صنعت سی. ان. جی کشور در این نشست در خصوص استاندارد بودن تولیدات داخلی گفت: آن هایی که بحث تحقیق و تفحص از این صنعت را در مجلس دنبال می‌ کنند، باید بدانند سالیانه چند بار به صورت دوره‌ ای از خطوط تولید و محصولات این صنعت نمونه‌ برداری می‌ شود و در صورت هر گونه تخلف، گواهی استاندارد شان باطل می‌ شود.

وی با اشاره به استفاده از کیت‌ های نسل اول در ابتدای دهه ۸۰ برای دوگانه سوز کردن خودروها، خاطرنشان کرد: امروز به فناوری کیت نسل ۴ دست یافته ایم و حتی موفق به دریافت استاندارد آن نیز شده ایم.

وی تاکید کرد : کلیه تولیدکنندگان این طرح استانداردهای لازم در این خصوص را دارند از تولیدات به صورت سالیانه و دوره ای نمونه برداری می شود لذا اگر هم استانداردهای لازم را نداشته باشند با آن ها برخورد می شود و گواهی شان ها را باطل خواهیم کرد از مسئولین می خواهیم اگر شبه ای وجود دارد می توانند از مراحل تولید بازدید به عمل بیاورند .

خلیل علی‌ عسگری از فعالان و کارشناسان صنعت سی. ان. جی نیز در این نشست گفت: در جهان امروز تأمین انرژی از طریق حامل‌ های متنوعی چون نفت، گاز و فرآورده‌ های آنها، زغال سنگ، انرژی هسته‌ ای و انرژی‌ های تجدید پذیر انجام می‌ شود، با توجه به نقش مؤثر انرژی در توسعه و رفاه اقتصادی همزمان با افزایش مصرف انرژی، برای پیشگیری از مواجه شدن با بحران انرژی در آینده، لزوم مدیریت صحیح بر تولید و مصرف حامل‌ های انرژی بسیار ضروری است.

وی گفت: در این میان برای کشور ما که دارای دومین ذخایر گاز طبیعی در جهان است توجه به گاز طبیعی به عنوان تمیزترین سوخت فسیلی که در مقایسه با سایر سوخت‌ های فسیلی آثار منفی زیست محیطی کمتری دارد، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

علی عسگری گفت: ما بزرگترین دارنده گاز جهانیم و برداشت این ذخایر در کشور ما بسیار آسان تر از روسیه است، اکنون بیش از ۳۰ هزار نفر به طور مستقیم در این حوزه مشغول به کارند و با مصرف این سوخت در خودروها در واقع ۲۳ میلیون لیتر بنزین را صرفه جویی می کنیم.

وی گفت: هفت کارخانه تولیدکننده مخزن و تعداد قابل ملاحظه‌ ای تولیدکننده کیت کپسول در کشور فعالند و اتحادیه سوخت‌ های جایگزین با حدود یک‌ هزار مرکز خدمات دارای پروانه در کشور مشغول به فعالیت هستند.

عسگری یادآور شد: در سال ۸۹ مقرر شد ۱۰ درصد به قیمت سی. ان. جی در کشور افزوده و از این پول برای اورهال کردن و هوشمند کردن جایگاه‌ های سی. ان. جی استفاده شود؛ مبلغی بیش از یک‌ هزار میلیارد تومان که می‌ توانست تحولی در این صنعت ایجاد کند.

وی در پایان بیان داشت: اکنون ۱۰۰۰ مرکز خدمات پروانه دار داریم که با استاندارد خودرو را تبدیل و تحویل می دهند، خودرو گواهی سلامت می گیرد و ادارای استاندارد مهر تائید می زند.

کد خبر: ۱۵۱٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha