۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
حذف ارز ترجیحی دارو؛ ضربه به ارزش پول ملی| سردرگمی فعالان صنعت دارو از روند تخصیص ارز
رئیس انجمن اقتصاد سلامت ایران مطرح کرد

حذف ارز ترجیحی دارو؛ ضربه به ارزش پول ملی| سردرگمی فعالان صنعت دارو از روند تخصیص ارز

واعظ مهدوی، رئیس انجمن اقتصاد سلامت ایران به بازار گفت: بلاتکلیفی در سازمان غذا و دارو باعث شده یک میلیارد ارز دارو در اختیار صنعت قرار نگیرد و تولید داروها با تاخیر همراه باشد.

بازار؛ گروه صنعت: زمزمه های حذف ارز ترجیحی دارو که از اواخر سال گذشته شنیده می شد با ورود مجلس و واگذاری مشروط آن به دولت نگرانی های زیادی را ایجاد کرد؛ اتفاقی که باعث شد ابتدای امسال با ورود وزیر بهداشت به این موضوع و اعلام حذف قریب الوقوع ارز ترجیحی از این حوزه، موجی نگرانی برای مردم و برخی از فعالان صنعت داروی کشور ایجاد شود؛ چرا که زیرساخت های به روز رسانی قیمت ها فراهم نبود و داروسازان سراسر کشور نیز سرمایه مورد نیاز برای تبدیل ارز ترجیحی به نیمایی را در اختیار نداشتند.

از طرفی هم نگرانی به خاطر افزایش قیمت سرسام آور هزینه های درمان مردم را دچار نگرانی زیادی کرد؛ تمام این مسائل دست به دست هم داد تا اواخر فروردین ماه بانک مرکزی از اختصاص یک میلیارد دلار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به این صنعت خبر دهد و اعلام کند که این روند در ماه های آینده نیز ادامه می یابد. هرچند اختصاص دوباره ارز خبر آرامش دهنده ای برای این صنعت بود اما به گفته کارشناسان معلوم نیست ارز وعده داده شده تخصیص یافته یا نه؟ عدم شفافیتی که مشکلات عدیده ای را برای فعالان این حوزه فراهم کرده است.

بلاتکلیفی از ارز دارو به واردات دامن می زند
در این رابطه محمدرضا واعظ مهدوی، رئیس انجمن اقتصاد سلامت ایران در گفت و گو با بازار در خصوص اهمیت استمرار تخصیص ارز به صنعت داروی کشور توضیح می دهد: به طور کلی بحث ارز دارو در ماه های اخیر چالش های متعددی داشته و از طرفی متاسفانه در لایحه تنظیمی دولت برای قانون بودجه سال ۱۴۰۱ حذف ارز ترجیحی پیش بینی شده بوده است. با این حال مجلس با این موضوع موافقت نکرد و کمیسیون تلفیق با توجه به عوارضی که این موضوع داشت این امر را لغو کرد و تصمیم گیری در این زمینه را برعهده دولت گذاشت اما رئیس جمهور در صحبت های خود اعلام کرد ارز ترجیحی دارو حذف نخواهد شد و بر همین اساس طبق اطلاع ما حدود یک میلیارد دلار برای دارو تخصیص داده شد.

وی اضافه کرد: با این حال جریان پرداخت ارز ترجیحی با کندی هایی همراه شده و فعالان صنعت داروی کشور با یک بلاتکلیفی جدی مواجه شده اند؛ این درحالی است که به شرکت ها و کارخانجات دارو سازی را موظف کردند که تعهد بدهند یعنی ضمانت نامه بانکی بدهند که در صورتی که نرخ ارز افزایش پیدا کند ما به تفاوت را بپردازند. بنابراین این موضوع باعث یک تردیدی در شرکت ها شده و با این مساله مواجه هستند که اگر بخواهد دارو را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تولید و به فروش برسانند و قیمت ارز را به صورت آزاد پرداخت کنند ما به تفاوت قیمت را چگونه می توانند تامین کنند؟

واعظ مهدوی تاکید: متاسفانه این بلاتکلیفی باعث شده اقدامات مربوط به تامین مواد اولیه تولید داروهای داخل با توقف و کندی صورت گیرد و تعدادی از اقلام دارویی هم دچار کمبود شود و تامین این اقلام با قیمت های چند برابر را وارد کنندگان دارو عهده دار شوند؛ این موضوع در شرایط موجود کشور یک ضربه مضاعفی را بر پیکره نظام دارویی کشور وارد می کند.

کاهش ارزش پول ملی برخلاف سیاست های کلی نظام و رهنمود های مقام معظم رهبری است و این کاهش ارزش پول ملی منجر به تورم شدیدی در کشور خواهد شد

ضربه به ارز پول ملی با حذف ارز ترجیحی
رئیس انجمن اقتصاد سلامت ایران با اشاره به عواقب حذف ارز دارو اظهار داشت: بارها عواقب این شیوه تصمیم گیری را به مسئولان و مدیران را یادآور شده ایم تاکید کرده ایم که کاهش ارزش پول ملی برخلاف سیاست های کلی نظام و رهنمود های مقام معظم رهبری است و این کاهش ارزش پول ملی منجر به تورم شدیدی در کشور خواهد شد. وقتی پول ملی را ۷۰۰ درصد کاهش ارزش دهیم باید انتظار افزایش قیمت ها را به همین میزان داشته باشیم که این موضوع در طول زمان اثرات خود را نشان خواهد داد.

وی ادامه داد: البته این موضوع فقط به دارو محدود نمی شود و در مورد کل کالاها رخ می دهد اما در مورد دارو با تاکیدات بیشتری این موضوع صادق است و لازم است دولت نظارت کند تا داروی مورد نیاز مردم با بهترین کیفیت و ارزان ترین قیمت دولت شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

واعظ مهدوی اضافه کرد: از نظر ما بازار داروی کشور باید بر روی داروهای فاقد کیفیت بسته باشد و آزمایشگاه های کنترل باید کنترل کنند و به داروهای فاقد کیفیت اجازه ورود به بازار را ندهند و فقط داروهایی اجازه ورود به بازار را داشته باشند که دارای کیفیت کافی باشند و از نظر استاندارد های علمی اثر بخشی آن ها و کیفیت شاخص های تاثیر گذاری آن ها احراز شده باشد. بنابراین در چنین حالتی معنی ندارد که دارویی که در داخل تولید می شود مشابه آن وارد شود؛ بنابراین واردات همزمان داروهای تولید داخل باید متوقف شود و برای اینکه بازار با کمبود و تنش مواجه نشود ارز کارخانه های تولید کننده به موقع پرداخت شود.

در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس کشور توانسته با رشد صنعت دارو سازی و ارتقای کیفیت تولیدات دارویی به دستاوردهای خیلی ارزنده ای برسد، با این حال امروز سیاست گذاری های نادرست فعلی این نگرانی را ایجاد می کند که همه این دستاوردها مورد آسیب قرار بگیرد

رئیس دولت سیزدهم به موضوع تخصیص ارز ورود کند
این کارشناس اقتصادی در خصوص ارز بری صنعت داروی کشور گفت: مجموع تولید داروی کشور، به طور تقریبی در حدود ۹۰۰ میلیون دلار هزینه دارد که از این مبلغ حدود ۱۷۰ میلیون دلار برای تولید مواد اولیه لازم است که این مواد اولیه حدود ۷۰ درصد داروی کشور را می تواند پشتیبانی کند بنابراین اولویت اول باید تخصیص این مقدار مواد باشد.

وی اضافه کرد: همچنین برای ۲۵ درصد مابقی دارو ها به حدود ۶۵۰ میلیون دلار ارز احتیاج داریم که در اولویت دو باید ارز مواد اولیه دارویی که حدود ۶۵۰ میلیون دلار است اختصاص داده شود تا بتوانیم ۹۵ درصد داروهای خودمان را به این ترتیب تامین کنیم. همچنین ۳ درصد داروهای کشور که وارد می شود حدود یک و نیم میلیارد دلار هزینه می برد که به طور طبیعی این ها باید اولویت های بعدی را تشکیل بدهند و سازمان غذا و دارو باید تولیدکنندگان را دعوت کند و از آن ها درخواست کند داروهایی که وارد می شوند را تولید کنند و مورد حمایت قرار دهد تا بار ارزی آن ها کمتر شود و بتواند در داخل کشور اشتغال و تکنولوژی لازم فراهم شود.

واعظ مهدوی ادامه داد: در شرایط فعلی ما شاهد هستیم که چنین اولویت گذاری انجام نمی شود گاهی اوقات اقلامی از آن ۳ درصد وارداتی در اولویت اول قرار می گیرند و برای آن ارز تخصیص داده می شود و اولویت مواد اولیه دارویی کنار گذاشته می شود که اشتباه بزرگی است.

رئیس انجمن اقتصاد سلامت ایران تاکید کرد: الان که دولت یک میلیارد دلار تخصیص داده این بلاتکلیفی در سازمان غذا و دارو باعث شده این مبلغ در اختیار صنعت قرار نگیرد و تولید داروها با تاخیر همراه باشد؛ همه این ها حساسیت شرایط موجود را می رساند و لزوم ورود دولت و رئیس جمهور به مساله مهم دارو برای اینکه این سیاست های نادرست منجر به ایجاد اختلال در نظام تامین داروی کشور نشود را می طلبد.

وی ادامه داد: در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس و در همه دوران های بعد از آن کشور توانسته با رشد صنعت دارو سازی و ارتقای کیفیت تولیدات دارویی به دستاوردهای خیلی ارزنده ای در این زمینه ها برسد. با این حال امروز سیاست گذاری های نادرست فعلی این نگرانی را ایجاد می کند که همه این دستاوردهای تولید محبوس شود و مورد آسیب قرار بگیرد و ما نسبت به سهم خودمان و عواقب بلاتکلیفی در زمینه ارز دارو و عدم اولویت بندی درست نسبت به تخصیص ارز هشدار می دهیم که باید مسئولان در خصوص به این موضوع حساسیت داشته باشند.

کد خبر: ۱۵۱٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha