۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
لزوم افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی همدان| اوراق «گام» ناجی تولید می‌شود
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

لزوم افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی همدان| اوراق «گام» ناجی تولید می‌شود

همدان - خورشیدی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری ، بازار پول و مقررات زدایی اتاق بازرگانی همدان گفت: افزایش دستمزد کارگران درصورتی‌که سرمایه در گردش موردنیاز واحد تولیدی تأمین نشود مشکل‌ساز خواهد شد.

هادی خورشیدی در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان این‌که حذف ارز ترجیحی بر زندگی مردم اثر گذاشته اما اگر درست عمل شود ما از این طرح استقبال می‌کنیم چراکه از چند نرخی شدن ارز جلوگیری می‌کند، گفت: همیشه وقتی طرحی اجرا می‌شود بحران‌هایی ایجاد خواهد شد اما مسئله آن است که در برخورد با این وضعیت چگونه عمل کنیم.

هادی خورشیدی بابیان اینکه در روزهای ابتدایی اجرای طرح جدید دولت شاهد نوسان قیمت ارز بودیم و حتی بازار طلا نیز با نوساناتی همراه شد که این موضوع کاملاً طبیعی است اما باید کنترل شود، گفت: تحولاتی در بازار ایجادشده که اگر نظارت بر عرضه و تقاضا بیشتر شود اوضاع به‌زودی به شرایط عادی بر خواهد گرفت.

وی بابیان اینکه متأسفانه فرهنگی در جامعه حاکم است که هر چه کالایی گران‌تر شود بیشتر خریدار دارد، گفت: اگر مردم قدری تحمل کند از بحران خارج می‌شویم و قیمت‌ها واقعی خواهد شد.

یکی از مسائل حال حاضر بخش تولید بحث سرمایه در گردش است چراکه بسیاری از واحدهای تولیدی مشکل‌دارند و تعدیل نیرو را مدنظر قرار می‌دهند

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، بازار پول و مقررات زدایی اتاق بازرگانی همدان در ادامه بابیان اینکه یکی از مسائل حال حاضر بخش تولید بحث سرمایه در گردش است چراکه بسیاری از واحدهای تولیدی مشکل‌دارند و تعدیل نیرو را مدنظر قرار می‌دهند، گفت: اضافه شدن میزان دستمزد کارگران درصورتی‌که سرمایه در گردش لازم واحد تولیدی تأمین نشود مشکل‌ساز خواهد شد.

خورشیدی در ادامه بابیان اینکه با افزایش دستمزدها و ۵۷ درصد افزایش حقوق پایه کارگران و سهم ۲۳ درصدی بیمه پرداختی و سهم‌های دیگر مسکن و سایر مزایا درواقع حدود ۸۰ درصد به هزینه واحدهای تولیدی اضافه می‌شود، گفت: برنامه برای همدان به‌گونه‌ای تعریف‌شده که بر اساس آن این افزایش باید از ابتدای سال لحاظ شود.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، بازار پول و مقررات زدایی اتاق بازرگانی همدان بابیان اینکه به واحدهای تولیدی اعلام‌شده امسال باید با رشد اقتصادی ۷.۵ درصدی روبرو شویم ضمن اینکه ۲۳ هزار شغل محقق شود، گفت: برای محقق شدن این خواسته افزایش سرمایه در گردش ضروری است وگرنه تعدیل نیرو واحدهای تولیدی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بیشتر افزایش پیدا کند
خورشیدی گفت: با این تغییر در دستمزد کارگران واحدهای کوچک بیشتر تأثیر می‌پذیرند بنابراین باید سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بیشتر افزایش پیدا کند.

وی بابیان اینکه واحدهای تولیدی انتظار حمایت دارند به تسهیلات تبصره ۱۸ که در اختیار امور اقتصادی و دارایی است اشاره کرد و گفت: هزار میلیارد تومان برای سرمایه در گردش و ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای تولیدی که پیشرفت فیزیکی قابل‌توجه دارند لحاظ شده اما انتظار داریم از این هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی داده شود.

خورشیدی بابیان اینکه اوراق رونق تولید و تسهیلات روستایی و منابع بانکی دیگر هم وجود دارند و باید با توجه به این منابع سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را افزایش داد، گفت: موضوع در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح خواهد شد چراکه ما از بانک‌های خصوصی سهمی نداریم و ۱۳ بانک دولتی نیز تکالیف خود را انجام می‌دهند ولی تأمین سرمایه در گردش واجب است و نباید از آن غافل شویم و سرمایه در گردش را نادیده بگیریم.

در اقدامی قابل‌تأمل بانک‌ها مدت‌زمان تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را به شش ماه تقلیل داده‌اند حال‌آنکه تا تولیدکننده بخواهد مواد اولیه را تأمین کند و وارد کار شود شش ماه تمام‌شده است

خورشیدی در ادامه صحبت‌های خود بابیان اینکه در اقدامی قابل‌تأمل بانک‌ها مدت‌زمان تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را به شش ماه تقلیل داده‌اند حال‌آنکه تا تولیدکننده بخواهد مواد اولیه را تأمین کند و وارد کار شود شش ماه تمام‌شده است، گفت: این امکان وجود ندارد که تولیدکننده در مدت ۶ ماه و سر موعد به تعهدات خود عمل کند چراکه برخی واحدها دو تا سه سال زمان نیاز دارند تا به تولید برسد بنابراین باید این زمان به همان یک سال افزایش پیدا کند ضمن اینکه مخالف کاهش آن به این مدت هستیم.

گاهی برای انجام شدن کار می‌توان دستورالعمل‌ها را تلطیف کرد
وی بابیان اینکه باید در ابتدا وضع موجود را حذف کرده و سپس به دنبال سرمایه‌گذاری‌های جدید باشیم؛ گفت: ریسک‌پذیری مدیران در امر سرمایه‌گذاری یک فاکتور مهم است و مدیران باید ریسک‌پذیر باشند ضمن اینکه گاهی برای انجام شدن کار می‌توان دستورالعمل‌ها را تلطیف کرد.

خورشیدی به اوراق گام نیز اشاره کرد و بابیان اینکه دستورالعمل دریافت این اوراق هنوز به همدان نرسیده است، گفت: در این اوراق نیاز به جابجایی پول نیست بلکه اوراق به‌صورت زنجیره‌ای در واحدهای تولیدی می‌چرخند.

اوراق گام یکی از برنامه‌های بانک مرکزی با کمک نظام بانکی است که در چارچوب مدیریت نقدینگی، تلاش می‌کند امکان تأمین غیرتورمی سرمایه در گردش زنجیره تولید را به‌ویژه برای واحدهای کوچک و متوسط فراهم کند

وی اضافه کرد: اوراق گام یکی از برنامه‌های بانک مرکزی با کمک نظام بانکی است که در چارچوب مدیریت نقدینگی، تلاش می‌کند امکان تأمین غیرتورمی سرمایه در گردش زنجیره تولید را به‌ویژه برای واحدهای کوچک و متوسط فراهم کند.

اوراق گام با چرخه تولید سر و کار دارد و به تولید کننده داده نمی‌شود
مشاور اموربانکی اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه اوراق گام با چرخه تولید سر و کار دارد و به تولید کننده داده نمی‌شود، گفت: در نخستین بخش این اوراق برای خودروسازان و قطعه سازان لحاظ شد.

خورشیدی با تاکید بر اینکه ما باید زمینه برای استفاده بهتر از این اوراق ایجاد کنیم، گفت: با این اوراق نقدینگی که بانکها در اختیار می گذارند کاهش می یابد و سود هم مترتب و تکرار نخواهد شد.

وی بابیان اینکه اوراق گام ابزار مالی جدید و کارآمدی برای تامین مالی واحدهای تولیدی بوده و سازوکار آن در عمل امکان تامین مالی زنجیره تولید و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه جهت تامین مالی واحدهاست، گفت: در واقع بانک مرکزی به منظور کمک به بهبود روش‌های تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی اقدام به راه‌اندازی سامانه گام جهت صدور و مدیریت اوراق گام در بازار پول کرده و این اوراق یک حسن به همراه دارد بنابراین باید زنجیره های تولید را در شهرک ها تقویت کنیم.


کد خبر: ۱۵۱٬۸۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha