۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
مالکان مستاجران سال قبل را جواب می کنند| شهرداری یک طبقه نسبت به سال‌های قبل از جوازها کم کرد
عضو اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با « بازار»:

مالکان مستاجران سال قبل را جواب می کنند| شهرداری یک طبقه نسبت به سال‌های قبل از جوازها کم کرد

مالکی، عضو اتحادیه مشاوران املاک می گوید: مالکان برای اینکه گرفتار برخورد قانون تعیین سقف اجاره بها نشوند اقدامی برای تمدید قرارداد با مستاجرین نمی‌کنند و آنها را جواب می کنند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: جهانبخش مالکی عضو اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار «بازار» در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل شاهد رشد و تورم قیمت مسکن در روزهایی که بازار مسکن در رکود معاملاتی قرار دارد هستیم؟ اصلا دلیل رکود معاملات مسکن چه بود؟ گفت: یکی از دلایلی که اکثر خریداران در سال ۱۴۰۰ میل به خرید ملک نداشتند در انتظار به سرانجام رسیدن مذاکرات برجام بود اما با به طول کشیدن و عدم توافق که با سنگ اندازی طرفین مقابل ایران برجام در موعد مقرر به سرانجام نرسید خریداران و متقاضیان مسکن منتظر ماندند.

وی افزود: خریداران مسکن به گمان اینکه با لغو تحریم های ظالمانه قیمت مصالح افت چشمگیری پیدا ‌کرده به طبع آن قیمت تمام شده ملک ارزان تر از قبل خواهد شد و قیمت ملک نیز افت خواهد کرد منتظر ماندند اما دیدید که با گذشت زمان و با پیچیده شدن مذاکرات برجام مردم تقریبا پی بردند که افت قیمت مصالح تقریبا نشدنی است.

مالکی تاکید کرد: عامل بعدی رکود و افزایش قیمت را باید در وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال دانست که تقریبا با نزدیک شدن به پایان سال ۱۴۰۰ حرکت ملموسی از سمت مسئولان مربوطه مشاهده نشد و اگر اقدامی هم که شده از چشم مردم دور بود و مردم احساس نکردند.

شهرداری یک طبقه نسبت به سال‌های قبل از جوازها کم کرد و در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ شایعه شد که قرار است جوازها اصلاح شود و یک طبقه ای که کم شده بود مجددا اضافه شود اما اکثر سازندگان با توقف ساخت و ساز منتظر اقدام شهرداری شدند که با عدم اصلاح و پافشاری شهرداری به بخشنامه های فعلی ، سازندگانی که‌ متضرر شده و سرمایه خود را مدتی در حبس نگه داشته بودند طبیعتا در این مدت بعضی اقلام(مصالح ) گران شده بود

عضو اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: حذف ارز ۴۲۰۰ اولین شوکی بود که در سال جاری و حتی سال قبل به بازار مسکن وارد شد و عامل دیگری که باعث افزایش قیمت مسکن شد همخوان نبودن عرضه و تقاضا است. متاسفانه شهرداری یک طبقه نسبت به سال‌های قبل از جوازها کم کرد و در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ شایعه شد که قرار است جوازها اصلاح شود و یک طبقه ای که کم شده بود مجددا اضافه شود اما اکثر سازندگان با توقف ساخت و ساز منتظر اقدام شهرداری شدند که با عدم اصلاح و پافشاری شهرداری به بخشنامه های فعلی ، سازندگانی که‌ متضرر شده و سرمایه خود را مدتی در حبس نگه داشته بودند طبیعتا در این مدت بعضی اقلام(مصالح ) گران شده بود و از طرفی خریداران نیز در صف خرید بودند به یکباره با رشد قیمت ۳۰ الی ۳۵ درصدی روبرو شدند.

مالکی در خصوص ابلاغ تعیین سقف اجاره بها و تاثیر آن بر بازار اجاره بها گفت: اخیرا به دلیل کمبود تولید مسکن و هجوم یکباره اتباع خارجی(افاغنه ) و اعلام یکباره قیمت مواد غذایی که گاها در بعضی اقلام حتی به بیش از ۲ برابر افزایش یافته و همین افزایش قیمت مواد غذایی به مالکین نیز فشار آورده اقدام به بالا بردن قیمت اجاره بها کردند.

اکثر مالکان برای اینکه گرفتار برخورد قانون نشوند اقدامی برای تمدید قرارداد با مستاجران نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند با جواب کردن مستاجران سال قبل با مستاجران جدید وارد مذاکره بشوند

وی افزود: اخیرا از رسانه ملی خبری پخش شده که اضافه شدن اجاره منزل به بیش از ۲۵ درصد تخلف محسوب شده و متخلفان آماده عواقب آن باشند به همین دلیل مالکان برای اینکه گرفتار برخورد قانون نشوند اکثر مالکان اقدامی برای تمدید قرارداد با مستاجران نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند با جواب کردن مستاجران سال قبل با مستاجران جدید وارد مذاکره بشوند.

مالکی ادامه داد: کارشناسان توجه داشته باشند قضیه ملک با روش‌های بر خورد چکشی اصلاح نخواهد شد تا زمانی که عرضه و تقاضا با هم هماهنگ نباشند متاسفانه معضل مشکل مستاجران به این آسانی حل نخواهد شد. وقتی با مالکان مذاکره می کنیم که مستاجران در شرایط دشواری قرار گرفته اند جوابی که به ما می دهند این است که ما هم همین مشکل معیشتی را داریم و برنجی که مستاجران می‌خرند ما هم می خریم.

عضو اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: مسئولان باید تدبیری بیاندیشند که مستاجران زیر فشار اقتصادی قرار نگیرند. به عنوان مثال در خصوص اداره مالیات بابت قرارداد اجاره از مستاجران مالیات بر ارزش افزوده مطالبه می کند این واقعا برای مستاجران سخت و طاقت فرسا است. خیلی سر مالیات بر ارزش افزوده با مشاورین املاک مشاجره می کنند و مستاجران اطلاع داشته باشند که مالیات بر ارزش افزوده به املاک ارتباطی ندارد و مطالبه اداره مالیات بر ارزش افزوده است.

به گفته وی، از طرفی همین بخشنامه های تعزیرات حکومتی (مالکان ملزم به اضافه نمودن ۲۵٪) هستند و در غیر اینصورت برخورد قانونی خواهند شد!!! باعث شده مالکان اقدام به تغییر مستاجران سال‌ قبل باشند و از مالکان تقاضای عاجزانه دارم وضعیت مستاجران را درک کنند چه بسا اگر کمی انصاف را رعایت کنیم از گرفتار شدن مستاجر و خانواده‌ در خیلی از معضلات جلوگیری می کنیم و هیچوقت وجدانمان ما را سرزنش نخواهد کرد.

کد خبر: ۱۵۱٬۸۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha