۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
جراحی اقتصادی دولت بدون توجه به فشار تحریم ها! | نگرانی از تورم جدید با اختصاص یارانه ۱۰ برابری
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات مطرح کرد

جراحی اقتصادی دولت بدون توجه به فشار تحریم ها! | نگرانی از تورم جدید با اختصاص یارانه ۱۰ برابری

مقیسه،  نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات به بازار گفت: جراحی اقتصادی که دولت امروز از آن صحبت می کند موضوع جدیدی نیست و در دولت های قبلی هم اتفاق افتاده اما نتیجه ای نداشته است.

بازار؛ گروه ایران: حذف ارز ترجیحی و به دنبال آن واقعی شدن قیمت ها یکی از موضوعاتی است که این روزها زیاد درباره آن از زبان کارشناسان مختلف می شنویم، برخی انجام آن را ضروری غیر قابل انکار و برخی دیگر ضمن تایید ضرورت انجام، به روند تدریجی اجرای آن تاکید دارند. موضوعی که طی هفته های گذشته منجر به بروز رسانی قابل توجه قیمت ها در بازار شده و نگرانی هایی در خصوص نحوه تامین معیشت برخی از گروه ها بخصوص خانوار های کم توان تر ایجاد کرده است.

در این رابطه سعید مقیسه، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات به بازار گفت: در خصوص ارز ترجیحی در دولت های مختلف تلاش شده که ارز تک نرخی شود اما متاسفانه به دلایل داخلی و خارجی و سوء مدیریت این امکان فراهم نشد و یک سری نا عدالتی ها رخ داد و فرصت هایی را برای برخی افراد جهت کسب درآمدهای سیاه ایجاد کرد.

وی با اشاره به سردرگمی ایجاد شده در نتیجه تصویب ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اضافه کرد: از زمانی که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تصویب شد همه با این پرسش مواجه شدند که این عدد از کجا آمده و بر چه مبنای تعیین شده است؟ طی این سالها شاهد بودیم که ارز ترجیحی بسیاری از کالاها از جمله کالاهای اساسی بر اثر آثار تحریم های ظالمانه و سوء مدیریت به تدریج حذف شدند. هر چند که تا سال جاری نیز محاسبات گمرکی بر مبنای ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان انجام می شد.

ابلاغ ناگهانی تغییر محاسبات گمرکی از ارز ترجیحی به ارز نیمایی در گمرک بی شک منجر به افزایش هزینه های تمام شده کالاهای وارداتی به خصوص کالاهای مورد نیاز تولید از جمله مواد اولیه تولید و ماشین آلات خواهد شد و وقفه ای را در تولید کشور ایجاد خواهد کرد

حذف یک شبه ارز اشتباه است
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات در خصوص دارو و کالاهای اساسی تاکید کرد: حذف ارز ترجیحی از دارو و کالاهای اساسی منجر به افزایش قیمت این کالاها می شود حتی به رغم اینکه دولت ادعا می کند با نظام یارانه ای می تواند افزایش هزینه را در دهک های پایین مدیریت کند. مساله اصلی تک نرخی شدن قیمت ارز است که دولت باید تلاش کند به آن سمت حرکت نماید.

وی در خصوص حذف ارز ترجیحی از محاسبات گمرکی افزود: ابلاغ ناگهانی تغییر محاسبات گمرکی از ارز ترجیحی به ارز نیمایی در گمرک بی شک منجر به افزایش هزینه های تمام شده کالاهای وارداتی به خصوص کالاهای مورد نیاز تولید از جمله مواد اولیه تولید و ماشین آلات خواهد شد و وقفه ای را در تولید کشور ایجاد خواهد کرد. ضمن اینکه از ابتدای سال بسیاری از تجار با محاسبات قبل واردات شان را انجام داده و کالا را فروخته اند اما در اردیبهشت ابلاغ می شود که از ابتدای سال این قانون اجرایی است این موضوع علاوه بر نقض عطف به ماسبق نبودن قانون سردرگمی و ضرر و زیان بازرگانان را به همراه خواهد داشت.

مقیسه ادامه داد: درست است که برخی از ارز ترجیحی سو استفاده می کردند اما اینکه یک شبه این ارز را حذف کنیم به طور حتم فشار اقتصادی و روانی زیادی به مردم وارد می شود که این روند، روند غلطی است.

۱۰ برابر کردن یارانه ای که به مردم پرداخت می شود را باید دید چه تورمی در جامعه ایجاد می کند آیا این یارانه به تولید کمک می کند و یا نگاه ما صرفا به این است که به نحوی انتظارات مردم را پوشش دهیم

ضرورت امضای برجام به جای تکرار مکررات
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات با اشاره به طرح جراحی های اقتصادی از سوی دولت بیان کرد: در دولت های قبلی هم این مسئله را به شکل های مختلف داشتیم که خروجی آن وضعیت فعلی است و در حقیقت اتفاق خاصی هم نیفتاده که در چندین دولت گذشته سیر صعودی قیمت ها و تورم بالا را شاهد هستیم. بنابراین هیچ کدام از این جراحی ها به کام مردم نبود و وضعیت اقتصادی خوبی را برای مردم رقم نزد. اکنون هم انتظار این نیست که حذف ارز ترجیحی به جلوگیری از قاچاق کالا کمک کند و یا بگوییم به توسعه صادرات و رونق تولید کمک می کند، بنابراین اگر کسی این حرف ها را می زند شاید اطلاعات اقتصادی زیادی ندارد.

وی با اشاره به هدف دولت در خصوص افزایش یارانه برای ایجاد عدالت اقتصادی در کشور افزود: ۱۰ برابر کردن یارانه ای که به مردم پرداخت می شود را باید دید چه تورمی در جامعه ایجاد می کند آیا این یارانه به تولید کمک می کند و یا نگاه ما صرفا به این است که به نحوی انتظارات مردم را پوشش دهیم. مشکل ما جای دیگری است، تا زمانی که فشار خارجی سنگین را در زمینه تحریم ها داشته باشیم اگر اقدام درستی هم انجام دهیم شاید اثرات معناداری را بر روی وضعیت اقتصادی ما نداشته باشد .

شکل صحیح حذف ارز ترجیحی یک برنامه بلند مدت سه یا چهار ساله بود که به تدریج می توانست پیاده شود و آثار تورم آنی را بر جامعه تحمیل نکند

ضرورت جلوگیری از آثار تورمی حذف ارز
مقیسه تاکید کرد: شاید شکل صحیح حذف ارز ترجیحی یک برنامه بلند مدت سه یا چهار ساله بود که به تدریج می توانست پیاده شود و آثار تورم آنی را بر جامعه تحمیل نکند البته معتقدم این اقدامات نمی تواند به صادرات، واردات و تولید کمک کند این ها فقط یک مسکن است که هزینه های جدیدی را بر مردم و مصرف کنندگان تحمیل می کند و تکرار مکررات است.

وی ادامه داد: جراحی اقتصادی در گذشته هم انجام شده و هیچ تاثیری نداشته است. مشکلات اصلی اقتصاد از جاهای دیگری نشات می گیرد و این اقدامات فقط می تواند یک مقدار بر روی قیمت ها تاثیر بگذارد. بنابراین در حقیقت اقدامات امروز دولت کار گشا نیست اما امیدوارم برجام امضا شود و موانع تحریمی برداشته شود و پول های بلوکه شده در دسترس قرار گیرد. تنها این اتفاق است که می تواند به تولید و تجارت و توسعه صادرات کشور کمک کند.

کد خبر: ۱۵۱٬۷۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha