۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
یک بام و دو هوای قیمت غذاها در خراسان جنوبی| منوی رستوران ها دستکاری شد
گزارش بازار؛

یک بام و دو هوای قیمت غذاها در خراسان جنوبی| منوی رستوران ها دستکاری شد

بیرجند- با افزایش قیمت چهار قلم کالای اساسی برخی از اصناف چون رستوران ها هزینه خدمات خود را افزایش داده‎اند در حالی که شهروندان معتقدند این افزایش نرخ ها باید در یک بستر منسجم قانونی و با نظارت باشد.

بازار، گروه استان‌ها: با اجرای طرح مردمیسازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و تغییر قیمت روغن، مرغ، تخم مرغ و لبنیات بی شک قیمت ارائه خدمات اصنافی چون رستوران‌ها، تالارها و ساندویج فروشی ها افزایش پیدا میکند.

اما سؤال اصلی این است که آیا نظارتی صورت می‌گیرد که افزایش قیمت خدمات اصناف گفته شده مطابق با تغییر قیمت چهار قلم کالای اساسی و براساس نرخ نامه و قوانین اتحادیه های مربوطه باشد. اصولا آیا با توجه به گفته مسئولین میتوان انتظار داشت که گرانی تنها به روغن،مرغ، تخم مرغ و لبنیات خلاصه شود و سایر هزینه‌ها افزایش نیابد.

لیلا بهمنی از شهروندان خراسانجنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: وقتی که در اصلاح شیوه توزیع یارانهها قیمت مرغ و روغن افزایش پیدا می‌کند، به صورت طبیعی خدمات رستوران‌ها و تالارها نیز گران می‌شود.

تغییر قیمت ها براساس یک روال قانونی باشد
وی بیان‌کرد: وقتی که قیمت مرغ از کیلویی ۳۰ هزار تومان به حدود ۶۰ هزار تومان رسیده است، قیمت غذا آماده‌ها نیز تغییر می‌کند، اما به عنوان یک شهروند درخواست من این است که افزایش قیمت خدمات این صنف بر اساس یک منطق و روال قانونی باشد.

این شهروند خراسان جنوبی گفت: در آشنایان خودمان برای روز میلاد امام رضا(ع) جهت مراسم ازدواج نوبت تالار گرفته و مبلغ ۵۰ میلیون تومان نیز برای قرارداد بیعانه داده بودند ولی با این تغییر قیمت‌ها، متولی تالار هزینه بیشتری مطالبه کرده است.

بهمنی یادآور شد: باید نظارت‌ها از سوی دستگاه‌های متولی افزایش پیدا کند تا برخی از این شرایط سوء استفاده نکنند و قیمت‌ها را هر طور دلشان می‌خواهد تغییر دهند.

فاطمه حسینی نسب از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه از طریق شبکه‌های مجازی صفحه برخی از رستوران‌ها، فست فودی‌ها و تالارهای شهرمان را دنبال می‌کنم، اظهارکرد: برخی از فست فودیها و ساندویچ فروشی ها نوشته بودند که تا مشخص شدن نرخها و قیمتها تا چند روزی فعالیت نخواهند داشت تا با منوی جدید ارائه خدمت داشته باشند.

وی ادامهداد: شهروندانی که از خدمات تالارها و رستورانها استفاده میکنند در حال حاضر دچار نوعی سردرگمی شدهاند و نمیدانند وقتی به یک رستوران و یا غذای آماده مراجعه میکنند آیا منوی جدیدی که جلوی آنان گذاشته شده و افزایش قیمت داشته، قانونی است یا نه.

زهرا احمدی هم در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: اعلام کرده بودند افزایش قیمت را جز در چهار قلم کالا نخواهیم داشت اما به تبع بالا رفتن نرخ این کالاها شاهد گرانی در بخش های مختلف هستیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از رستوران ها و ساندویچی و فست فودی ها نرخ غذاهای خود را افزایش داده اند، بیان کرد: درست اسن که نرخ مواد اولیه گران شده اما باید نظارت ها افزایش یابد زیرا بنظر می رسد برخی افزایش قیمت ها بی ضابطه است.

سعید قدبا، مدیر یکی از رستورانهای سنتی شهر بیرجند در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: مسئله رستوران‌ها تنها چهار قلم کالایی که در این طرح جدید دولت تغییر قیمت پیدا کرده است نیست، زیرا علاوه بر آنها از ابتدای سال کالایی چون برنج نیز به شدت افزایش قیمت داشته است.

یک بام و دو هوای قیمت غذاها در خراسان جنوبی| منوی رستوران ها دستکاری شد

تغییر قیمتهای منوی یک رستوران سنتی
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت مرغ و شنیسل به دو برابر افزایش داشته است، بیانکرد: قیمت جوجه در منوی قبل مجموعه ما ۷۰ هزار تومان بوده است که در حال حاضر در منوی جدید به ۱۰۰ هزار تومان و پلو مرغ نیز ۶۰ هزار تومان بوده که به ۹۵ هزار تومان رسیده است.

قدبا در زمینه تأمین کالاهای مورد نیاز مجموعهاش نیز گفت: روغن ما از قبل داشتهایم و از این جهت برای تأمین روغن به مشکل برنخوردهایم.

مدیر رستوران سنتی در شهر بیرجند پیرامون نرخ نامههای جدید اظهارکرد: یک نرخ نامهای را میراث فرهنگی میدهد که تا یک سال، هر چه قدر هم قیمت کالاها افزایش پیدا کند ما نباید قیمت کالاها را افزایش دهیم، اما نرخ نامهای را که اتحادیه میدهد قابل انعطاف است و ما افزایش را براساس قوانین مصوب اتحادیه داشتهایم.

وی با تأکید بر اینکه تمام تلاش ما بر این است تا آنجایی که میتوانیم فشاری بر مردم وارد نیاید و آنها بتوانند از خدمات مجموعه استفاده کنند، بیانکرد: به عنوان مثال قیمت شنیسل دو برابر شده است ولی من تا روزی که مواد اولیه از قبل داشتم قیمت این غذا را افزایش ندادم.

رضا علیزاده، رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: با توجه به افزایش نرخ شکر، روغن و مرغ به صورت طبیعی کالاها و خدماتی ارائه شده در غذاهای آماده، رستوران‌ها، ساندویچی‌ها و.. که از این محصولات به طور مستقیم تأثیر میگیرد، افزایش قیمت خواهند داشت.

اصناف خودسرانه قیمتها را افزایش ندهند
وی ادامه‌داد: اما این افزایش قیمت نباید در اصناف به صورت خودسرانه صورت گیرد و بعد از آنالیز هزینه‌ها و بررسی و تصویب در کمیسیون نرخ‌گذاری و شنیدن نظرات نمایندگان این اصناف در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود.

رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه هنوز اتحادیه‌های مرتبط با اصناف نام برده قیمت و نرخ جدیدی را اعلام نکرده‌اند، گفت: تا آخر هفته در مورد نرخ جدید برخی از اصناف چون ساندویچ فروشی‌ها تصمیم گیری می‌شود.

علیزاده ادامه داد: اگر می‌خواهیم که در شرایط فعلی و با توجه به افزایش هزینه اصناف و بخش‌هایی چون تالارها و رستوران ها، کسب و کارها همچنان پر رونق بمانند باید تسهیلات بسیار خوبی با بازپرداخت و سود کم به آنان پرداخت شود.

یک بام و دو هوای قیمت غذاها در خراسان جنوبی| منوی رستوران ها دستکاری شد

وی با بیان اینکه تسهیلات ایام کرونا ۱۸ درصد بود که دردی از مشکلات اصناف را درمان نمی‌کرد، گفت: اگر یک تالار قبلا یک کامیون روغن را با ۶۰۰ میلیون تومان خریداری می‌کرده است در حال حاضر این رقم چند برابر افزایش یافته است و از این جهت میگوییم که بسیاری از اصناف نیاز به نقدینگی دارند.

اگر یک تالار قبلا یک کامیون روغن را با ۶۰۰ میلیون تومان خریداری می‌کرده است در حال حاضر این رقم چند برابر افزایش یافته است و از این جهت میگوییم که بسیاری از اصناف نیاز به نقدینگی دارند

قیمت گذاری هر غذا به صورت واحد به واحد است
حسین محمود آبادی رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان، رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: در مورد نرخ گذاری غذا و اغذیه برای اینکه اجحافی در حق مردم صورت نگیرد از همان قدیم قیمت‌گذاری در هر واحد با واحد دیگر متفاوت بوده است.

وی بیان‌کرد: به عنوان مثال از آنجایی که نوع برنج پخت شده، حجم گوشت استفاده شده و.. در هر رستوران و یا تالار با دیگری متفاوت است، نمیتوان یک قیمت را در شهر بیرجند برای تمام رستورانها، تالارها و غذا آمادهها اعمال کرد.

رئیس اتحادیه اغذیه فروشان، رستورانها و تالارهای پذیرایی خراسانجنوبی گفت: در طول ۷-۸ سال گذشته حتی یک پرونده گرانفروشی در تعزیرات از صنف ما وجود نداشته است چون همیشه مراعات حال مردم را کردهایم.

کمترین افزایش قیمت را در رستوران ها و تالارها داشتهایم
محمود آبادی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی با اصلاح قیمتها و تغییر شیوه پرداخت یارانه کمترین افزایش قیمت را در صنف تالارها و رستورانها داشتهایم، اظهارکرد: نرخ نامههای جدید رستورانها و غذا آماده‌ها قانونی و منصفانه است چون از گذشته در مورد قیمت غذا خود اتحادیه تصمیم گیرنده بوده‌ایم.

وی گفت: برخی از تالارهایی که در آن مراسم‌های عروسی و جشنها گرفته میشود و قرارداد بسته بودند با همان قیمت قرارداد، خدمات را ارائه میکنند و تعدادی نیز حدأقل افزایش قیمت را داشتهاند که فشاری بر مردم وارد نشود.

رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان، رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی خراسان‌جنوبی یادآور شد: در مورد ساندویچ فروشی‎ها نیز تعیین نرخ نامه جدید در دست بررسی است چون منتظریم چند روزی بگذرد و قیمت گوشت قرمز به ثبات برسد ولی هیچ صنفی نباید از ارائه خدمت امتناع کند.

افزایش قیمت براساس فاکتور خرید بلامانع است
محمود آبادی گفت: البته ساندویچ فروشی ها اگر بر اساس فاکتور خرید اقلام اولیه، قیمت را افزایش بدهند مشکلی از منظر قانونی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه هشت تیم نظارتی صنف این روزها کار نظارت را برعهده دارند، یادآور شد: یکی از دغدغه‌هایی که رستوران‎ها، تالارها و اغذیه فروشی‎ها در حال حاضر تأمین کالایی چون روغن است که امیدواریم این مشکل نیز به زودی برطرف شود.

بسیاری از اصناف بعد از دوران رکود کرونایی به تازگی رونق پیدا کرده‎اند و باید مراقبت لازم صورت گیرد که این افزایش قیمت‌ها نه به کسب و کار آن‌ها آسیبی وارد کند و نه مردم خدمات و محصولاتی را خریداری کنند که بیش از تغییر قیمت کالاهای اساسی، گران شده است که این امر مستلزم افزایش نظارت‎ها است. البته همه اصناف خراسان جنوبی را به انصاف و مردم داری می شناسند و امیدواریم این روند همدلی با مردم ادامه داشته باشد.

کد خبر: ۱۵۱٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha