۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
صنعت زعفران هم خوابید! /خطر بی مهری به طلای سرخ کشاورزان را تهدید می‌کند
رئیس شورای ملی زعفران ایران در گفتگو با بازار:

صنعت زعفران هم خوابید! /خطر بی مهری به طلای سرخ کشاورزان را تهدید می‌کند

احتشام رئیس شورای ملی زعفران ایران از خوابیدن صنعت زعفران در سایه شیوع کرونا و لغو پروازها و به تبع آن توقف صادرات خبر داد و گفت با نزدیک شدن فصل تولید باید چاره ای برای متضرر نشدن کشاورزان اندیشیده شود.

بلوردی؛ خبرگزاری بازار-محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران ایران در خصوص شیوع کرونا و تاثیر آن بر بازار زعفران گفت: کرونا روی تمام بازارها تاثیر منفی گذاشته به همین دلیل اکثر بازارهای مصرف زعفران نیز تعطیل است. به طوری که شاهد هستیم بازارهای بزرگی مانند اسپانیا و ایتالیا نیز تعطیل شده اند چون اکثر پروازها لغو شده است و امکان صادرات زعفران وجود ندارد.

احتشام خاطرنشان کرد: در حال حاضر اکثر صنعت زعفران ما خوابیده است یعنی واحدهای فرآوری، بسته بندی و صادرات‌مان با مجموعه پرسنلی که دارند متضرر شده اند چون صادراتی ندارند. علاو ه بر آن در داخل نیز فروش نداشته و ندارند و به عبارتی بازار سوغات نیز تعطیل است.

وی با بیان اینکه تا به الان عمدتا ضررها به واحدهای فراوری و بسته بندی وارد شده است، افزود: اگر در بحث بازار هم تلاش نکنیم و بازار از دست رفته را جبران نکنیم و آن را مدیریت نکنیم این زنجیره ضرر به کشاورز هم خواهد رسید و کشاورزان نیز  متضرر خواهند شد.

با شروع فصل زعفران، خطر متضرر شدن کشاورزان را تهدید می‌کند/ جلو افت قیمت زعفران را بگیریم

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حال نزدیک شدن به فصل زعفران هستیم باید مراقب باشیم که به کشاورز ضرر نخورد. در حال حاضر نیز با این قیمتها کشاورزان متضرر هستند و با قیمت منصفانه ای زعفران خود را به فروش نمی رسانند.

احتشام افزود: در شرایط فعلی پیش بینی آینده بازار سخت است چون یک حجم زعفران مانده از قبل داریم و یک تولید پیش رو نیز داریم. بنابراین برنامه ریزی، استراتژی و خط مشی بازار را میخواهد. یعنی اگر با برنامه ریزی درستی جلو نرویم و تفکر استراتژیکی برای مدیریت کردن این وضع بحرانی  نداشته باشیم، قطعا در  فصل برداشت تهدید پیش روی ما خواهد بود نه فرصت.

وی تصریح کرد:  در حال تلاش هستیم که جلوی افت قیمت را بگیریم تا نه ضرری به اقتصادمان بخورد و نه کشاورز چون ما معتقدیم مهمترین کار این است که زعفران را با قیمت منصفانه از کشاورزان خریداری کنیم.

احتشام در پایان گفت: ما همیشه خواستار این بوده ایم که اجازه بدهند ۱ درصد از صادرات زعفران را به عنوان سرمایه در یک صندوق حمایت از زعفران بریزیم و به بوسیله آن درخصوص فواید زعفران تبلیغ و فرهنگ سازی کنیم. بنابراین امیدواریم با آغاز به کار مجدد بازارها، زعفران رونق خود را بگیرد و بتوانیم میزان کسری از اسفند ماه را با برنامه ریزی و استراتژی معرفی زعفران جبران کنیم.

معضل بازگرداندن ارز حاصل از صادرات موجب افزایش قاچاق زعفران شده است

رئیس اتحادیه صادرکننده زعفران خراسان رضوی نیز در این خصوص گفت: این روزها به دلیل نبودن پرواز برای حمل بار صادرات زعفران به صفر رسیده است و هیچ کشوری درخواست خرید زعفران ندارد.

غلامرضا میری افزود: فروردین ماه سال گذشته از استان خراسان رضوی چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ تن صادرات زعفران داشتیم اما فروردین ماه امسال در خوشبینانه ترین حالت شاید ۲ تن صادرات صورت گرفته باشد. این در شرایطی است که همانطور که میدانید ۹۵ درصد  زعفران از خراسان رضوی انجام میشود.

میری در خصوص عمده مشکلات صنعت زعفران گفت: از سال ۹۷ و ۹۸ بیشترین مشکل ما در خصوص  برگشت ارز حاصل از صادرات است. چون نمیتوانیم ارز را برگردانیم و به ناچار از بازار آزاد ارز را به عنوان مثال به قیمت ۱۵ هزار تومان خریداری و با قیمت ۱۲ هزار تومان به سامانه نیما میدهیم!

وی اد امه داد: با توجه به اینکه قیمت  هرکیلو زعفران ۱۲۰۰ دلار است بنابراین با یک حساب سرانگشتی می بینیم که با این کار در هر کیلو زعفران، ما  ۳ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان زیان می دهیم، البته گاهی این مبلغ کم و زیاد می شود.

میری خاطرنشان کرد: مشکل بعدی این است که قاچاق زعفران افزایش یافته و مرتبا این محصول از افغانستان و جنوب کشور خارج میشود چون  وقتی فرد می بینید در ازای هر کیلو زعفران ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باید ضرر بدهد ترجیح میدهد بار را به دست قاچاقچی بدهد و گرفتار چنین درگیری هایی نشود.

پیش بینی افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولید زعفران در سال ۹۹

رئیس اتحادیه صادرکننده زعفران خراسان رضوی ادامه داد: معضل برگرداندن ارز حاصل از زعفران از یک طرف باعث زیاد شدن قاچاق و از طرف دیگر باعث کاهش یافتن صادرات شده است. یعنی صادرکننده ای که معمولا در سال ۹۶ به میزان ۳۰ میلیون دلار  صادرات داشته است، در سال ۹۷ مقدار صادراتش به  ۳ میلیون دلار رسیده است. یعنی بار از کشور خارج شده اما نه به صورت رسمی بلکه از طریق کارت‌های یکبار مصرف و اجاره‌ای انجام شده که معمولا قابل پیگیری نیستند.

میری در پایان خاطرنشان کرد: تولید زعفران رو زبه روز در حال افزایش است و در سال ۹۹ حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد تولیدمان اضافه خواهد شد بنابراین اگر نتوانیم این میزان تولید را صادر کنیم کشاوزان متضرر اصلی خواهند بود این در حالی است که امروز یک میلیون کشاورز از این طریق امرار معاش می‌کنند.

کد خبر: ۱۵٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha