۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
پایان سفته بازی با اخذ مالیات از معاملات ارزی| سوداگران دیگر جایی در بازار ندارند
«تحلیل بازار» گزارش می دهد

پایان سفته بازی با اخذ مالیات از معاملات ارزی| سوداگران دیگر جایی در بازار ندارند

سازمان امور مالیاتی در حالی معاملات ارز را موظف به پرداخت مالیات کرده است که به گفته کارشناسان این رویکرد درست موجب خروج گسترده دلالان و سوداگران از بازار ارز می شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: از آنجایی که بازار ارز در پی برخی تصمیمات و محرک های سیاسی و اقتصادی دچار تغییر قیمت می شود، در چنین مواقعی دلالان و سفته بازان سود جو از فرصت به وجود آمده استفاده کرده و با ایجاد التهاب در بازار به نفع خود از آب گل آلود ماهی می گیرند.

سوداگرانی که نبض بازار را در دست دارند و به درستی می دانند که چه زمانی برای خرید ارز به این بازار حمله ور شوند. این افراد که تعداد آنها نیز در بازار ارز کم نیست با ترفندهای زیرکانه و اقدامات ماهرانه بازار را ملتهب می کنند و چون راه و چاه انجام معامله در چنین بازاری را به خوبی می دانند از سهم بالایی در به چالش کشیدن قیمتها در بازار ارز به نفع خود برخوردارند.

سازمان امورمالیاتی برای پایان سفته بازان سود جو در بازار ارز هر گونه معاملات ارزی خارج از چارچوب قانونی را منع کرده و با وضع مالیات بر روی معاملات ارز نه تنها به ساماندهی این بازار کمک می کند بلکه عرصه را برای فرصت طلبان سود جو در این بازار تنگ می کند

منع معاملات ارزی غیر قانونی برای پایان سوداگری
اما اکنون سازمان امور مالیاتی برای پایان سفته بازان سود جو در بازار ارز هر گونه معاملات ارزی خارج از قاعده و چارچوب قانونی را منع کرده و با وضع مالیات بر روی معاملات ارز نه تنها به ساماندهی این بازار کمک می کند بلکه با چنین رویکردی عرصه را برای فرصت طلبان سود جود در این بازار تنگ خواهد کرد.

بازار مهم و حساسی که تعیین کننده نرخ همه کالاها و خدمات بوده و بازاریان، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی روزانه چشمشان به قیمت ارز برای انجام فعالیت های اقتصادی و معاملات است. بازاری که البته به دلیل وجود سفته بازان سودجو و دلالان بعضا بی مورد دچار تغییر قیمت شده در حالی که با مشاهده رشد قیمت ها در این بازار معلوم می شود این افزایش قیمت بعضا هیچ مبنا و اساس اقتصادی یا سیاسی نداشته و فقط از سر هیجان و التهاب، نرخ ها در چنین بازاری بالا و پایین می شوند.

گزارش ها موجود حاکی از آن است که گردش مالی این دلالان ارزی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که بخش عمده آنها شناسایی و مشخص شده است این افراد فاقد سابقه پرداخت مالیات در معاملات ارزی بوده اند.

طبق اعلام بانک مرکزی و نهادهای نظارتی، سوداگران ارزی که اقدام به خرید و فروش غیر مجاز ارز خارج از شبکه بانکی یا صرافی‌ها کرده باشند در اجرای ماده ۱۶۳ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول پرداخت مالیات علی‌الحساب بر درآمد می‌شوند.

وضع مالیات بر معاملات ارزی علاوه بر درآمد برای دولت اما بیشتر به دلیل تنظیم گری بازار و شفاف سازی معاملات کارایی دارد بنابراین چنین اقدامی نه تنها از سفته بازی و معاملات غیر مجاز در بازار ارز ممانعت می کند بلکه انجام معاملات نیز در این بازار شفاف می شود

اخذ مالیات از معاملات ارزی برای تنظیم گری بازار
حمیدرضا جیهانی، کارشناس و تحلیلگر بازار در گفتگو با خبرگزاری« تحلیل بازار» درباره تاثیر ورود سازمان امور مالیاتی به بازار ارز برای شناسایی و رصد معاملات در این بازار مهم اقتصادی آنگونه که انجام هرگونه معاملات ارزی مشمول مالیات شود، گفت: در تمام دنیا وضع مالیات بر هر گونه فعالیت اقتصادی به دو دلیل یکی برای درآمد زایی دولت و دیگری تنظیم گری بازار انجام می شود که چنین اقدامی برای پیشبرد اهداف توسعه اقتصاد کشور همچنین نظام مند شدن معاملات لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه وضع مالیات بر معاملات ارزی در بازار علاوه بر کسب درآمد برای دولت ما بیشتر به دلیل تنظیم گری بازار و شفاف سازی معاملات کارایی دارد افزود: با چنین اقدامی نه تنها از فعالیت های سفته بازانه و معاملات غیر مجاز همچنین سوداگری در بازار ارز ممانعت می شود بلکه انجام هر گونه معامله ای نیز در این بازار شفاف، مقرراتی و بر مبنای اصول صورت خواهد گرفت.

این پژوهشگر اقتصاد حوزه بین الملل اضافه کرد: البته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کنار سازمان امور مالیاتی تلاش دارند تا با انجام معاملات قانونی در بازار ارز از فعالیت های غیر قانونی در بازارهای موازی جلوگیری شود چرا که فعالیت های سفته بازی که توسط سرمایه گذاران غیر واقعی انجام می شود تبعات منفی چون افزایش نرخ تورم در کشور و آشفتگی بازارها را در پی دارد.

تمام معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی در بخش پولی باید از طریق نهادهای پولی معتبر صورت گیرد تا اطلاعات فعالان بازار و تجار به خوبی در دسترس قرار گیرد

معاملاتی که در مراکز غیر رسمی انجام می شود مصداق قاچاق است
جیهانی خاطرنشان کرد: زمانی که معاملات در بازارهای چون طلا، سکه، خودرو، ارز و.. در صرافی های مجاز، سامانه های معتبر قانونی و بنگاههای رسمی انجام می شود، شرایط برای دریافت مالیات به خوبی فراهم شده بلکه شفافیت در انجام امور به خوبی نمایان و از طرفی معامله در بازارهای غیر مجاز و نا معتبر غیر رسمی به حاشیه می رود چرا که طبق گزارش های موجود معاملاتی که در مراکز غیر رسمی صورت گیرد مصداق تخلف و قاچاق محسوب می شود.

این کارشناس بازار به محاسن تمرکز به انجام معاملات ارزی در بازارهای مجاز و معتبر اشاره کردو افزود: با وضع مالیات بر روی معاملات ارزی در راستای جلوگیری از فعالیت کسانی که معاملات سوداگرانه انجام می دهند و یا سری شرکت هایی که با هدف فرار از پرداخت مالیات حاضر نیستند بابت منابع مالی که دارند مالیات بپردازند و با تبدیل پولهایشان به ارز وارد چنین بازاری می شوند می توان مانع از این زیرکی شد.

جیهانی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد تمام معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی در بخش پولی باید از طریق نهادهای پولی معتبر صورت گیرد تا اطلاعات فعالان بازار و تجار به خوبی در دسترس قرار گیرد.

ارز به عنوان کالایی برای سرمایه گذاری و کسب سود مورد توجه سفته بازان قرار گرفته که با وضع مالیات بر روی خرید و فروش آن به راحتی می توان چنین بازاری را سامان بخشید تا منابع ارزی بدون مدیریت توسط سوداگران وارد بازارهای موازی غیر رسمی نشود

در هیچ کجای دنیا روی ارز سرمایه گذاری نمی شود
حجت الله فرزانی کارشناس مسائل پولی و بانکی نیز در گفتگو با خبرگزاری «تحلیل بازار» گفت: بحث اخذ مالیات از سوداگری و خرید و فروش ارز بیشتر به منظور تنظیم گری بازار و ممانعت از فعالیت سفته بازان همچنین خروج آنها از این بازار بوده چرا که در هیچ کجایی دنیا ارز کالایی برای سرمایه گذاری و داد و ستد تلقی نمی شود.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا ارز برای انجام فعالیت های اقتصادی نظیر صادرت و واردات کاربرد دارد، گفت:‌ برخلاف دنیا در ایران از ارز به عنوان ابزاری سودآور برای سرمایه گذاری استفاده می شود و از آنجایی که نوسانات قیمتی در چنین بازاری در پی کاهش ارزش پول ملی به چشم می خورد بنابراین ارز به عنوان کالایی برای سرمایه گذاری و کسب سود مورد توجه سفته بازان قرار گرفته که البته با وضع مالیات بر روی خرید و فروش آن به راحتی می توان چنین بازاری را سامان بخشید تا منابع ارزی بدون مدیریت توسط سوداگران وارد بازارهای موازی غیر رسمی نشود.

متاسفانه همچنان بازار معاملات ارز فردایی غیر رسمی فعال است و با آنکه مقامات بانک مرکزی انجام چنین معامله ای را قاچاق عنوان می کنند اماهمچنان فعالیت های سوداگرانه در این بازار انجام می شود

معامله ارز فردایی غیررسمی است
فرزانی خاطرنشان کرد: البته برای اخذ مالیات از داد و ستدهای ارزی زیرساختهای لازم و ابزارهای قوی و منسجم باید فراهم باشد به طور مثال هرگونه فعالیت ارزی اکنون در سامانه ثنا به درستی انجام می شود چرا که انجام این معاملات در صرافی های مجاز قابل رد یابی است اما متاسفانه همچنان بازار معاملات ارز فردایی غیر رسمی فعال است و با آنکه مقامات بانک مرکزی انجام چنین معامله ای را قاچاق عنوان می کنند اماهمچنان فعالیت های سوداگرانه در این بازار انجام می شود.

بنا به این گزارش، وضع مالیات بر معاملات ارزی محاسن زیادی را در پی دارد که نمونه آن علاوه بر جلوگیری از معامله سفته بازان در این بازار بلکه از کوچ ارز از بازار رسمی به بازارهای غیر رسمی ممانعت می کند. از طرفی نیز بازار ارز از وجود سفته بازان و دلالان سود جو پاک خواهد شد.

کد خبر: ۱۵۱٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha