۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰
خسارت ۱۲۰ میلیارد تومانی سیل در شمال کرمان/ سیلاب کویر را درنوردید
سیلی که همه را غافلگیر کرد

خسارت ۱۲۰ میلیارد تومانی سیل در شمال کرمان/ سیلاب کویر را درنوردید

کرمان - تغییرات اقلیمی در یک شگفتی بی سابقه موجب سیلاب گسترده در کویر شهداد شد؛ مردم را غافلگیر کرد و ۱۲۰ میلیارد تومان خسارت به جای گذاشت.

به گزارش خبرنگار بازار، روزهای انتهایی هفته گذشته بود که سازمان هواشناسی برای غرب و جنوب استان و شهر کرمان هشدار قرمز صادر کرد اما میزان بارندگی در این بخش از استان اینقدر ناچیز بود که موجب انتقادهایی از پیش بینی هواشناسی شد اما درست در حالیکه تصور می شد خطر بارندگی در استان کرمان رفع شده است سیلابی بی سابقه دقیقا شهرهای کویری شمال استان کرمان را فرا گرفت.

شدت سیلاب به حدی بود که میلیاردها تومان خسارات در بخش کشاورزی، راه ها و زیر ساخت های استان وارد کرد.

خسارت بی سابقه سیل در میانه کویر

کویر شهداد از کم بارش ترین و گرمترین مناطق شهرستان کرمان است و سابقه بروز سیلاب در این منطقه نیز وجود ندارد اما رودخانه های سیلابی ظرف چند ساعت خروشان شدند و در حالیکه همه امکانات و پیش بینی ها روی شهر کرمان متمرکز بود شهداد دچار سیلابی مخرب شد.

خوشبختانه این سیلاب هیچ خسارت جانی به همراه نداشت اما ۲۰ راه روستا را تخریب و برق و آب دهها روستا را قطع کرد صدها خانه دچار آبگرفتگی و حداقل ۸۰۰ هکتار زمین کشاورزی دچار گل لای و خسارت جدی شد.

ورود میلیاردها تومان خسارات به بخش کشاورزی

خسارت در زمین های کشاورزی بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد برآورد شده و ۱۸ میلیارد تومان خسارات به دامداری ها، مرغداری ها و زمین های کشاورزی وارد شده است.

بلافاصله هلال احمر کرمان در این مناطق حضور یافت و در انبارهای اقلام ضروری به روی مردم باز شد و در قالب امداد هوایی و زمینی اقدامات لازم انجام شد.

با این وجود در حال حاضر کشاورزانی که خود را برای برداشت محصولات آماده می کردند حالا با زمینهای پر از گل و لای مواجه شده اند و امکان باز پرداخت وامهای کشاورزی را هم ندارند.

کشاورزانی که خود را برای برداشت محصولات آماده می کردند حالا با زمینهای پر از گل و لای مواجه شده اند و امکان باز پرداخت وامهای کشاورزی را هم ندارند

تخریب کانالهای انتقال آب و قنوات و سیستم های آبیاری به خصوص در بخش گلباف نیز از مهمترین مشکلاتی است که حالا گریبان کشاورزان را گرفته است.

معاون عمرانی استاندار کرمان نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت : مجموع خسارتها تا کنون بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان تخمین زده می شود که اکثرا در بخش راهها و کشاورزی مشاهده می شود.

سید مصطفی آیت الهی موسوی بیان کرد: بیشترین خسارتهای سیل در شمال کرمان در بخش شهداد و بخش گلباف روی داده است.

هزاران هکتار باغ دچار آبگرفتگی شدید شده اند

وی افزود: خدمات ابتدایی و امدادرسانی انجام شده و در حال حاضر گروه های امدادی در منطقه حضور دارند و کار خارج کردن گل و لای از خانه های مردم در حال انجام است.

معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: این سیل خسارتهای جانی نداشت اما خسارتها به بخش کشاورزی بسیار زیاد است که اکثرا به باغهای مرکبات و نخلستانها این خسارتها وارد شده است.

وی ادامه داد: خسارت به راههای روستایی نیز قابل توجه است و حداقل ۴۵ میلیارد تومان تاکنون برآورد خسارت به راههای روستایی انجام شده است.

موسوی افزود: همه دستگاهها در این منطقه در حال آماده باش قرار دارند و با توجه به آغاز بارندگی ها از روز سه شنبه از مردم می خواهیم آمادگی لازم برای مقابله با سیلاب احتمالی را داشته باشند.

وی گفت: هم اکنون ۲۵ روستا دچار آبگرفتگی هستند اما راه اکثر روستاها باز و دسترسی زمینی به آنها مهیا است.

معاون عمرانی استاندار کرمان ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر آب موجود در منازل سیل زده ها خالی شود.

کشاورزان نیاز به حمایت جدی دارند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان نیز در گفتگو با بازار بیان کرد: متاسفانه حجم بارشها در شهداد و گلباف با وجود اینکه بالا نبوده اما سیل از بالا دست وارد این شهرها شده است و مزارع و باغهای حومه را تخریب کرده است.

احمد مسعودی افزود: ۸۰۰ هکتار باغ و مزرعه و نخلستان زیر آب رفته و خسارت جدی به مردم وارد شده که متاسفانه بخش اعظم آنها بیمه حوادث نیستند.

وی بیان کرد: ۲۲ رشته قنات در این دو بخش از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده اند و نیاز به لایروبی فوری دارند.

وی ادامه داد: ۱۳۱ رای دام سبک و سنگین تلف شده اند و ۶۰ کیلومتر از شبکه آب رسانی کشاورزی از بین رفته است.

راه ها بازگشایی اضطراری شده است

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای شمال استان کرمان نیز به خبرنگار بازار گفت: راهها بازگشایی اضطراری شده است و رفت و آمد در آنها جریان دارد.

خسارتها بیش از ۴۵ میلیارد تومان است که شامل راههای روستایی و فرعی نیز می شود که در بخش شهداد و گلباف قابل توجه بود

احسان عراقی‌زاده بیان کرد: خسارتها بیش از ۴۵ میلیارد تومان است که شامل راههای روستایی و فرعی نیز می شود که در بخش شهداد و گلباف قابل توجه بود اما در هفته گذشته شاهد خسارت به راههای ریگان، فهرج، رابر، بافت، سیرجان نیز بوده ایم.

وی ادامه داد: سعی کردیم با کارهای پیشگیرانه از ورود سیلاب به سمت راه ها جلوگیری کنیم و توفیقاتی نیز در این زمینه داشتیم اما در برخی موارد حجم سیلاب به حدی است که کاری از دست کسی ساخته نیست.

وی با اشاره به اینکه تخریب پل در این سیلاب نداشتیم گفت: بیشترین خسارت در زمینه آبگرفتگی راهها و تخریب آسفالت و شانه و تاسیسات زیر بنایی بوده است.

مردم شهداد که شاید هیچ گاه تصور نمی کردند سیل در کویر غافلگیرشان کند حالا در انتظارند تا مسئولان استان کرمان برای رفع خسارت های ناشی از سیلاب به یاری آنها بروند.

استان کرمان در حالی طی سال های گذشته بیشترین میزان بارانی که تجربه کرده ۷۰ میلیمتر بوده که در سال جاری ۱۴۰ میلیمتر بارندگی در استان روی داده و برخی از چشمه ها، رودخانه ها و قناتهای استان بار دیگر احیاء شده اند با این وجود به دلیل تخلیه نا به جای برخی از سدهای استان بخش قابل توجه از آب های استحصال شده در استان طی سال جاری که می توانست نیاز استان در تابستان را رفع کند راهی کویر شده است.

به نظر می رسد بارندگی هفته جاری آخرین موج بارندگی قوی باشد که استان کرمان در بهار سال جاری تجربه خواهد کرد.

کد خبر: ۱۵٬۱۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha