۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
کاهش قیمت ارز در شرایط اوج رشد قیمت کالاها! | بهای طلا و سکه در مسیر سراشیبی!
«بازار» از وضعیت این روزهای بازار ارز گزارش می دهد

کاهش قیمت ارز در شرایط اوج رشد قیمت کالاها! | بهای طلا و سکه در مسیر سراشیبی!

باآنکه قیمت کالاها این روزها روندی افزایشی را می پیمایند اما بهای سکه و ارز دیروز کاهشی شد طوری که قیمت دلار از ۳۰ هزار تومان به ۲۸ هزار و سکه از ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار به حدود ۱۴ میلیون تومان رسید.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار طلا، ٰ سکه و ارز هفته جاری را در حالی پشت سر گذاشت که قیمت ها در این بازار با نوسان و رشدی رو به بالا همراه بود. طوری که اوایل هفته نرخ دلار ۳۰ هزار تومان را رد کرد و قیمت سکه نیز برای رسیدن به نرخ تاریخی ۱۵ میلیون تومان خیز برداشته بود.

اما دیروز و در آخرین روز معاملات هفتگی بازار، قیمت ها با حرکتی رو به عقب، مسیر کاهش را در پیش گرفتند، آنطور که دلار ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومانی به ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان و سکه ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزارتومانی به ۱۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید.

قیمت ها در بازار زمانی از نرخ ارز تبعیت می کنند که نرخ دلار در مسیر رشد باشد چرا که با کاهش قیمت ارزمتاسفانه به دلیل پدیده چسبندگی قیمت ها خیلی ازفروشندگان از قیمت پایین نرخ ارز پیروی نمی کنند و برای توجیه خریداران می گویند؛ کالاها را با نرخ ارز گذشته خریده اند

بی قراری قیمت ها در بازار سکه و ارز
بازاری که برخی ها افزایش قیمت در آن را ناشی از هیجان و برگرفته از اخبار نتایج مذاکرات برجام می دانند و عده ای دیگر معتقدند؛ رشد قیمت ارز و سکه در بازار متاثر از رشد قیمت همه کالاها و خدمات در بازار است که این روز ها به چشم می خورد و ارز و طلا نیز چون کالاهایی قابل داد و ستد در بازار هستند با افزایش سطح عمومی قیمت ها در بازار نمی خواهند از این قافله به جای مانند.
بازاری که البته تعیین کننده قیمت همه کالاها و خدمات در بازار است، اما این بازار نیز در شرایطی که قیمت همه اجناس نوسانی است، آرام قرارندارد. طوری که یک روز دلار ۳۰ هزار و روز دیگر ۲۸ هزار تومان می شود، البته این را باید گفت؛ قیمت ها در بازار زمانی از نرخ ارز تبعیت می کنند که نرخ دلار در مسیر رشد باشد چرا که با کاهش قیمت ارز در بازار متاسفانه به دلیل پدیده چسبندگی قیمت ها خیلی از فروشندگان از قیمت پایین نرخ ارز پیروی نمی کنند و برای توجیه خریدارانی که معترض هستند می گویند؛ کالایی که خریده ایم خرید قبلی بوده و با نرخ دلار گران خریداری شده است.
این به هم ریختگی قیمت ها که ناشی از عدم مدیریت بازار و تاثیر گذاری سیاست های کلان اقتصادی همچنین مسائل سیاسی است این روزها همه را سر در گم کرده است و سرمایه گذاران نیز به دلیل عدم ثبات قیمتی ارز در تصمیم گیری های خود دچار مشکل جدی شده اند.

رسیدن قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان متاثر از آزادسازی قیمت کالاهای اساسی بود که قیمت ارز را هیجانی در بازار افزایش داد، زمانی که قیمت روغن، گوشت مرغ، نان فانتزی، لبنیات چند برابر می شود این افزایش قیمت به کل بازار تعمیم و زمینه رشد نرخ ارز را در بازار فراهم می کند

حذف ارز ترجیحی بازار ارز را نوسانی کرد
اسفندیار شاه منصوری، کارشناس بازار در گفتگو با خبرگزاری «تحلیل بازار» درباره علل نوسان قیمت ارز گفت: قیمت ها در بازار این روزها ثبات خاصی ندارند از طرفی کنترل قیمت ها و نظارت بر نرخ ها نیز تا حدودی از دست دولت خارج شده است. دلیل اصلی چنین اتفاقی اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی برخی کالاهای اساسی و تاثیر گذاری آن بر قیمت همه کالاها در بازار است که دامنه آن نیز به بازار ارز کشیده شده است.
وی با بیان اینکه رسیدن قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان متاثر از آزادسازی قیمت کالاهای اساسی بود که قیمت ارز را هیجانی در بازار افزایش داد افزود: زمانی که قیمت روغن، گوشت مرغ، نان فانتزی، لبنیات و ... چند برابر می شود این افزایش قیمت به کل بازار تعمیم و زمینه رشد نرخ ارز را نیز در بازار فراهم می کند.
شاه منصوری افزود: از نظر تکنیکال نیز بررسی ها حاکی از آن است که قیمت دلار تا مدتی بین ۲۷ یا ۲۸ تا ۳۱ هزار تومان نوسانی می باشد آنطور که طی دو روز گذشته دامنه قیمت آن تا ۳۱ هزار تومان در رفت و برگشت بود. در چنین شرایطی به نظر می رسد قیمت دلار دیگر به کمتر از ۲۶ هزار تومان نرسد چرا که قیمت همه کالاها در بازار روندی افزایشی را می پیمایند و این افزایش قیمت به نوعی بر رشد قیمت ارز نیز تاثیر بسزایی می گذارد.

چنانچه بازار تحت تاثیر محرک های سیاسی و اقتصادی قرار نگیرد، ماندن دلار در محدوده قیمتی ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان نرخی معقول می تواند باشد، دلیل اصلی رسیدن قیمت دلار تا ۳۰ هزار تومان طی چند روز اخیر علاوه بر طولانی شدن روند مذاکرات حذف ارز ترجیحی بود

بازار ارز تحت تاثیر محرک های سیاسی و اقتصادی
این کارشناس بازار خاطر نشان کرد: چنانچه بازار تحت تاثیر محرک های سیاسی و اقتصادی قرار نگیرد، ماندن دلار در محدوده قیمتی ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان نرخی معقول می تواند باشد، البته دلیل اصلی رسیدن قیمت دلار تا ۳۰ هزار تومان طی چند روز اخیر علاوه بر تاثیرگذاری به درازا کشیده شدن روند مذاکرات برجام بلکه اقدامات اقتصادی در داخل و تصمیم گیری برای اجرای حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی بود که قیمت ها را در همه بازارها بخصوص بازار ارز نوسانی با حرکت رو به بالا کرد.
این کارشناس بازار اظهارداشت: هنوز محرک های سیاسی بخصوص در بحث انجام توافق برجام اتفاق خاصی نیفتاده است و بخش عمده افزایش قیمت همان طور که گفته شد ناشی از محرک های داخلی بخصوص اجرای طرح حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی بوده و در صورت نتایج قطعی از مذاکرات قیمت ارز در بازار نیز دچار تغییر خواهد شد.
شاه منصوری ادامه داد:‌ معمولا دولت ها در دور اول فعالیت خود بخصوص ۲ سال ابتدایی کار، سعی می کنند قیمت دلار را در بازار کنترل کنند تا کارنامه ای رضایت بخشی از خود نشان دهند و عملکرد خود را خوب جلوه دهند، ‌ اما تجربه نشان داده است در دور دوم فعالیت دولت ها بخصوص سالهای پایانی برای مدیریت اقتصاد خیلی جسور نیستند. البته امیدواریم تیم اقتصادی رئیسی بتواند بازار ارز را ساماندهی و قیمت ها را معقولانه و منطقی مدیریت کند تا عواقب و آثار آن اقتصاد کشور و خانوار را تحت فشار قرار ندهد.

اکنون که قیمت همه کالاها در بازار بدنبال آزاد سازی نرخ کالاهای اساسی روند افزایشی را می پیمایند اما نرخ ارز در بازار کاهشی شده است، بیانگر آن است که بانک مرکزی چنانچه بخواهد به راحتی می تواند قیمت ها را در این بازار کنترل کند

کاهش قیمت ارز در اوج افزایش قیمت کالاها در بازار
آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه تهران نیز در گفتگو با خبرگزاری «تحلیل بازار» گفت: اکنون که قیمت همه کالاها در بازار بدنبال آزاد سازی نرخ کالاهای اساسی روند افزایشی را می پیمایند اما نرخ ارز در بازار کاهشی شده است، بیانگر آن است که بانک مرکزی چنانچه بخواهد به راحتی می تواند قیمت ها را در این بازار کنترل کند و حتی در اوج افزایش نرخ ارز آن را در مسیر سراشیبی قرار دهد.
وی با بیان اینکه قیمت دلار طی چند روز گذشته مرز ۳۰ هزارتومان را درنوردید اما اکنون مسیر عقب گرد را در پیش گرفته است، گفت: اینکه امروز بهای دلار به حدود ۲۸ هزار تومان رسیده است تعجب بر انگیز بوده زیرا قیمت آن برخلاف قیمت همه کالاها در بازار به جای رشد ارزان شده است.
این استاد دانشگاه افزود: به نظر می رسد بانک مرکزی با چنین اقدامی می خواهد بازار را بسنجد چرا که در زمان افزایش قیمت ها در پی حذف ارز ترجیحی، نرخ ها در بازار ارز نیز همزمان افزایشی بود. به هر حال این بانک اکنون صلاح را بر آن دانسته است تا با کاهش قیت ارز در بازار ببیند می توان قیمت همه کالاها نیز از نرخ ارز نسبتا ارزان تبعیت کنند و کاهشی شوند یا خیر؟ اما دریغ از اینکه با توجه به موضوع چسبندگی قیمت ها چنین اقدامی خیلی کارساز نیست زیرا بانک مرکزی از ابتدا باید مانع نرخ ارز در بازار می شد.

افزایش قیمت ارز در بازار طی روزهای گذشته بدون تقاضای بالای ارز اتفاق افتاد، حذف ارز ترجیحی صف تقاضا بازار آزاد را افزایش نداد و حتی کم کرد در چنین شرایطی مشخص می شود که فرمان کنترل قیمت ها در بازار ارز دست بانک مرکزی است

افزایش قیمت ارز در بازار بدون صف تقاضا
بغزیان با اشاره به اینکه افزایش قیمت ارز در بازار طی روزهای گذشته بدون تقاضای بالای ارز اتفاق افتاد، گفت: حذف ارز ترجیحی صف تقاضا بازار آزاد را افزایش نداد و حتی کم کرد در چنین شرایطی مشخص می شود که فرمان کنترل قیمت ها در بازار ارز دست بانک مرکزی است و اینکه می گویند بازار قیمت ارز را بالا و پایین می کند اظهارنظری غلط است.
بنا به این گزارش، دیروز در بازار آزاد قیمت دلار و سکه برخلاف روز های گذشته روندی کاهشی را سپری کردند، طوری که قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک‌میلیون و ۳۵۳ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴میلیون و ۵۰ و دلار ۲۸ هزارو ۱۰۰ تومان رقم خورد.
علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار با کاهش نسبت به روز قبل ۲۵ هزار و ۶۴۱ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۵ هزار و ۳۸۶ تومان تعیین شد. کارشناسان معتقدند بانک مرکزی به راحتی می تواند با سیاست گذاری های خود بازار را مدیریت کند و نگذارد قیمت ارز بی منطق در بازار افزایش یابد.

کد خبر: ۱۵۱٬۶۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha