۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
 مواد اولیه خودرو قیمت‌های ۷ تا ۱۱ برابری را تجربه کرده است
مدیرعامل ساپکو:

مواد اولیه خودرو قیمت‌های ۷ تا ۱۱ برابری را تجربه کرده است

مدیرعامل ساپکو گفت: صنعت خودروی کشور در شرایط دشوار تحریم به فعالیت خود ادامه داده و عامل رشد و ارتقای زنجیره تامین و تولید کشور بوده است.

به گزارش بازار، عادل پیرمحمدی در نشست خبری مراسم اختتامیه همایش موتورهای درون سوز و نفت، با اشاره به فعالیت بیش از ۱۲۰۰ قطعه‌ساز در صنعت خودرو افزود: تولید در صنعت خودرو اگرچه با سختی‌ها و تنگناهای زیادی مواجه است، اما این صنعت با دستاوردهای ارزنده مانند ۹۰ درصد خودکفایی دی. سی موتورها و بسیاری از قطعات قابل صادرات همراه بوده و این در حالی است که محدودیت‌های تحریم، مانع صادرات بسیاری از قطعات بوده است.

وی گفت: صنعت خودرو نیازمند توسعه سایر صنایع پشتیبان مانند صنایع فولاد، پتروشیمی، ماشین سازی، الکترونیک و قالب سازی است و تا زمانی که طرح بلند مدتی برای توسعه صنایع اصلی و حمایت دولت نداشته باشیم، توسعه صنعت خودرو نیز با مشکلات مواجه خواهد شد.

مدیر عامل ساپکو رشد صنعت خودرو را وابسته به تصویب قانون خودرو دانست و افزود: سیاست‌گذاری‌های متناقض و دخالت‌های فاقد تخصص، آفت جان صنعت خودرو به عنوان یک سرمایه عظیم ملی خواهد بود.

وی با بیان اینکه مواد اولیه مصرفی خودرو قیمت‌های ۷ تا ۱۱ برابری را از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ تجربه کرده است، گفت: ورق فولادی از قیمت کیلویی ۲۴۰۰ تومان در سال ۹۵ به قیمت کیلویی ۲۷۳۰۰ تومان در میانگین سال ۱۴۰۰ رسیده است در حالی که مجوز رشد قیمت فروش محصولات متناسب با افزایش قیمت تمام شده به خودروساز داده نشده و این فاصله اجباری موجب زیان‌های انباشته متعدد برای خودروساز شده و محدودیت منابع مالی برای سرمایه گذاری در توسعه محصولات را به دنبال داشته است.

پیر محمدی سهم واردات را در هر خودرو، دو هزار دلار دانست که ۳۵ درصد آن مربوط به مواد اولیه، ۳۰ درصد قطعات الکترونیک و ۳۵ درصد باقی‌مانده در حوزه قطعات های‌تک است.

مدیر عامل ساپکو صنعت خودرو را لکوموتیو صنایعی نظیر فولاد و پتروشیمی دانست و افزود: خودروسازی به عنوان بزرگ‌ترین خریدار فولاد، آلومینیوم و مواد اولیه، ۹۲ درصد ورق‌های فولادی با استحکام کششی بالا را از صنعت فولاد داخلی تامین کرده است.

وی به نقد غیرمنصفانه نسبت به صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: پیکان سال ۵۷ با تعداد کمی سازنده تولید می‌شد و حتی در تولید نشان آن هم خودکفا نبودیم، اما هم اکنون محصول دنا پلاس گروه صنعتی ایران خودرو با همت جوانان این مرز و بوم و با ۷۵ درصد ساخت داخل تولید می‌شود.

کد خبر: ۱۵۱٬۵۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha